خواب رفتن دست به حالتی گفته می‌شود که دست شما بی‌حس شده و حالت سوزش و گزگز در آن ایجاد می‌شود. اکثر افراد بعد از نشستن یا ایستادن طولانی یا خوابیدن با این عارضه روبرو می‌شوند. اما دلیل بی‌حس شدن دست در خواب چیست؟ آیا خواب رفتن دست خطرناک است؟ در این مقاله از بخش سبک زندگی در اکالا بلاگ می‌توانید با نکاتی مهم در مورد بی‌حسی دست‌ها پس از بیدار شدن از خواب آشنا شوید.

دلیل بی‌حسی دست‌ها هنگام خواب چیست؟

خواب رفتن و بی‌حسی دست‌ها (Paresthesia) حالتی است که به دلیل ثابت ماندن دست به مدت طولانی ایجاد می‌شود و معمولا بعد از بیدار شدن از خواب و با تکان دادن دست برطرف می‌شود. در اکثر مواقع این مشکل خیلی زود از بین می‌رود و درد و ناراحتی جدی برای فرد ایجاد نمی‌کند. بهتر است بدانید خواب رفتن دست بعد از خواب ممکن است به دلایل جدی‌تری مربوط باشد و نشانه یک بیماری در بدن باشد. در ادامه به مهم‌ترین دلایل بی‌حس شدن دست در خواب اشاره شده است.

۱- قرار گرفتن دست در حالت نامناسب

مهم‌ترین دلیل بی‌حس شدن دست در خواب، قرار گرفتن دست در وضعیت نامناسب است. اگر در زمان خواب دستتان را زیر سرتان قرار دهید، فشار زیادی به عصب‌های دست وارد می‌شود و از همین رو بعد از بیدار شدن احتمالا سوزش، سوزن سوزن شدن، بی‌حسی و خواب رفتگی و درد زیادی را در دست خود احساس می‌کنید. وارد کردن فشار به دست موجب بروز اختلال در خونرسانی می‌شود و سیستم عصبی با بی‌حسی دست به صورت موقتی به این موضوع واکنش نشان می‌دهد. این موضوع معمولا موقتی است و با تکان دادن دست‌ها پس از چند دقیقه یا حتی چند ثانیه برطرف می‌شود.

بی‌حس شدن دست در خواب

۲- احتباس مایعات در بدن

در برخی شرایط به دلیل تغییر سطح هورمون‌ها در دوران قاعدگی یا مصرف زیاد نمک، ممکن است تجمع مایعات در بدن افزایش پیدا کند و در این شرایط دست‌ها متورم شده و گردش خون در آن‌ها مختل می‌شود. احتباس مایعات در بدن موجب می‌شود تا شما احساس بی‌حسی و مور مور شدن را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید: این میوه را قبل از خواب حتما بخورید!

۳- سندرم تونل کارپال

سندرم تونل کارپال (Carpal Tunnel Syndrome) زمانی اتفاق می‌افتد که عصب میانی مچ دست تحت فشار قرار بگیرد یا آسیب ببیند. در این شرایط شما احساس درد و بی‌حسی را در دست‌های خود تجربه می‌کنید. این مشکل ممکن است به دلایل مختلفی مثل آرتروز ایجاد شود. آرتروز به مرور زمان موجب بروز خار استخوان می‌شود. معمولا افرادی که دارای مشاغل خاصی هستند و به طور دائم انگشتان خود را حرکت می‌دهند، بیشتر در معرض این اختلال قرار دارند. خطر ابتلا به این مشکل در افرادی که تایپیست، مکانیک و پیانیست هستند بیشتر است.

۴- بیماری قلبی

هر چند در اکثر مواقع خواب رفتن دست ارتباطی با مشکلات قلبی ندارد، اما اگر در معرض این بیماری هستید، بهتر است خواب رفتن دست و پا را جدی بگیرید. اگر بعد از بیدار شدن از خواب احساس می‌کنید که دست چپ شما بی‌حس شده و احساس سرگیجه، ضعف و سوزش در قفسه سینه دارید، بهتر است در اولین فرصت خودتان را به بیمارستان برسانید و از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   ۲۲ روش پایین آوردن تب در کودکان و بزرگسالان بدون دارو

۵- فعالیت بدنی زیاد در طول روز

اگر شغل شما به گونه‌ای است که در طول روز از دست‌هایتان زیاد استفاده می‌کنید، ممکن است شب‌ها موقع خواب که مچ دست شما ثابت است درد و بی‌حسی زیادی را تجربه کنید. کار کردن زیاد با دست‌ها موجب می‌شود تا عصب‌ها و تاندون‌های دست تحت فشار قرار بگیرند و معمولا درد ناشی از این فشار شب‌ها بیشتر احساس می‌شود.

۶- ابتلا به دیابت و فشار خون

بهتر است بدانید که بین بی‌حس شدن دست در خواب و دیابت و فشار خون بالا ارتباط مستقیم وجود دارد. دیابت بیماری است که موجب افزایش قند خون در بدن می‌شود. در واقع در بدن افراد مبتلا به دیابت معمولا انسولین به مقدار کافی تولید نمی‌شود و از همین رو فرد در معرض آسیب عصبی به نام نوروپاتی محیطی قرار دارد. این موضوع موجب بی‌حس شدن دست‌ها در خواب می‌شود. از طرف دیگر فشار خون بالا نیز موجب بی‌حسی دست‌ها می‌شود. از همین رو اگر دائما با این مشکل روبرو می‌شوید، بهتر است قند خون و فشار خونتان را بررسی کنید.

بیشتر بخوانید: علل و درمان تنگی نفس در خواب

۷- کمبود ویتامین

احتمالا این سوال برای شما هم ایجاد شده که کمبود چه ویتامینی باعث خواب رفتن دست میشود؟ در پاسخ باید بگوییم که کمبود برخی ویتامین‌ها به طور مستقیم بر اعصاب بدن تاثیر می‌گذارند. شواهد نشان می‌دهد که افرادی که رژیم غذایی درستی ندارد، افرادی که دائما از رژیم‌های غذایی پیروی می‌کنند و افرادی که از رژیم‌های گیاهخواری غیراصولی پیروی می‌کنند، بیشتر در معرض کمبود ویتامین قرار دارند. از مهم‌ترین ویتامین‌ها و مواد معدنی که موجب بی‌حس شدن دست در خواب می‌شوند، می‌توان به کلسیم، ویتامین B12، ویتامین B6، ویتامین E و ویتامین D اشاره کرد.
در پاسخ به این سوال که برای خواب رفتن دست چه قرصی بخوریم، باید بگوییم که برای درمان این مشکل ابتدا باید آزمایش‌های لازم را انجام دهید و در صورت کمبود ویتامین یا ماده معدنی خاص، زیر نظر پزشک متخصص از مکمل‌ها استفاده کنید.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   راه و روش های خانگی درمان پوسیدگی دندان

۸- مصرف داروهای ضد افسردگی

گاهی اوقات بی‌حس شدن دست و پا هنگام خواب به دلیل مصرف داروهای ضد افسردگی ایجاد می‌شود. افرادی که از داروهایی برای درمان افسردگی، اضطراب و همچنین حملات پانیک استفاده می‌کنند، ممکن است در زمان خواب با بی‌حسی دست‌ها مواجه شوند. این داروها معمولا بر اعصاب بدن تاثیر دارند و از همین رو فرد در زمان بیداری یا خواب با بی‌حسی و گز گز دست‌ها روبرو می‌شوند.

بی‌حس شدن دست در خواب

۹- استرس

استرس عامل بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات جدی در بدن است که موجب بروز عوارض مختلفی در فرد می‌شود. استرس و اضطراب موجب ترشح هورمون‌هایی در بدن می‌شود که رگ‌های خونی را باریک می‌کند و از همین رو در این شرایط خونرسانی به اندام‌های بدن از جمله دست مختلف می‌شود و از همین رو فرد احساس بی‌حسی و گز گز را در دستان خود تجربه می‌کند.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   مصرف زیاد این ویتامین باعث نارسایی کلیه می‌شود!

۱۰- بیماری ام اس

بهتر است بدانید که بی‌حس شدن دست‌ها به صورت مکرر می‌تواند از نشانه‌های ابتدایی بیماری ام اس باشد. هر چند در اکثر افراد بی‌حسی دست‌ها ارتباطی با این بیماری ندارد، اما برای افرادی که در معرض این بیماری هستند، یک هشدار جدی محسوب می‌شود. در صورتی که دائما دچار بی‌حسی دست و پا در خواب می‌شوید، بهتر است هر چه سریع‌تر از یک پزشک متخصص برای بررسی‌های بیشتر کمک بگیرید.

در این مقاله از بخش سبک زندگی به ۱۰ دلیل بی‌حس شدن دست در خواب اشاره شد. فراموش نکنید که در اکثر مواقع، بی‌حس شدن دست‌ها در خواب به دلیل قرار گرفتن دست در وضعیت نامناسب ایجاد می‌شود و پس از مدتی از بین می‌رود. اما در صورتی که مدام با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنید و پس از بیدار شدن بی‌حسی دست‌های شما برطرف نمی‌شود، بهتر است در اولین فرصت از یک پزشک کمک بگیرید.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *