آیا با علائم تستوسترون پایین در مردان آشنا هستید؟ آیا می دانید که وجود چه علت هایی موجب شکل گیری این اختلال در بدن مردان می شود؟! تستوسترون گونه ای از هورمون های جنسی به شمار می آید که در بیضه های تمام مردان شروع به شکل گیری می کند اگر چه در بدن زنان این مقدار بسیار محدود است.

هورمون تستوسترون به روی ظاهر و نمو جنسی مردان تاثیراتی داشته که موجب تحریم میل جنسی آن ها، تولید اسپرم، ساخت استخوان ها و توده های عضلانی می شود. در دوره بلوغ که همان سال های نوجوانی به شمار می آید این هورمون در شکل گیری مو های زائد بدن و صورت، بم شدن تار های صوتی و افزایش قدرت بدنی عضلانی نقش دارد.
عموما با افزایش سن، سطح ترشح هورمون تستوسترون به شدت کاهش یافته به گونه ای که از هر ۱۰ نفر مرد بالای ۶۰ سال، دو نفر و حال به مرحله ای در زمان رسیده که از هر ۱۰ مرد ۳ نفر به این اختلال درگیر می شود.
جالب است بدانید که اگر تستوسترون به کمتر از میزان سیصد نانوگرم برسد اشکالاتی را چون درگیری نعوظ، کاهش میل جنسی، کاهش توده عضلانی، خستگی و دیگر موارد را پیش می آورد چرا که این محدوده به میزان سیصد تا هزار نانوگرم است.
در بیشتر زمان ها، تستوسترون حد پایین قابل درمان است اما اگر به موقع نشانه های آن تشخیص داده شود بهتر می توان به درمان پرداخت کرد.

علائم تستوسترون پایین در مردان کدام اند؟

همانطور که اشاره شد تستوسترون هورمونی است که در آن بیضه های مردان توانایی تولید بیش از اندازه را ندارند در نتیجه با افزایش سن این اختلال پیچیده تر می شود اما این اشکالات می تواند شامل آسیب دیدگی عفونت در بیضه ها، اختلال کارکرد غده هیپوفیز، مصرف الکل، سیروز کبدی، چاق شدگی، کاهش شدید وزن، دیابت و…. شود.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   علائم مسمومیت دارویی و نحوه درمان آن

اما در کل می توان گفت، علائم تستوسترون پایین در مردان موارد تعریف شده زیر است:

کاهش میل جنسی:

ترشح هورمون تستوسترون از بیضه ها برای برقراری یک رابطه جنسی ایده آل بسیار کاربردی است چرا که اگر این هورمون به دلایلی از بیضه ها خارج نشود دیگر میل جنسی ای در کار نخواهد بود. البته این گزینه همیشگی نیست حتی در برخی آقایان ترشح این هورمون طبیعی است اما باز هم میلی به برقراری رابطه جنسی ندارند.
اگر با این مشکل درگیر هستید، از پزشک متخصص مشورت بگیرید تا او با ارائه راهکار هایی به درمان شما کمک کند.

 کاهش میل جنسی از جمله علائم تستوسترون پایین در مردان

اختلال نعوظ:

منظور از اختلال نعوظ در آقایان چیست؟ باید گفت عدم ترشح و محدود بودن هورمون تستوسترون به تنهایی مجب اختلال نعوظ نمی شود چرا که گیرنده های مغز نیز که وظیفه تولید نیتریک اکسید را به عهده دارند، تحریک می سازد.
در وضعیتی که سطح ترشح هورمون تستوسترون پایین باشد، شخص پیش از برقراری رابطه جنسی دچار اشکال نعوظ می شود. نکته ای که نباید از قلم بیافتد این است که جدای از تستوسترون، گزینه های دیگر نیز وجود دارند که در شکل گیری نعوظ تاثیر می گذارند.

از جمله مشکلاتی موجب اختلال نعوظ در بدن آقایان می شوند:

  1. دیابت
  2. نشانه های درگیر کننده دیابت
  3. فشار خون بالا
  4. کلسترول بالا
  5. سیگار
  6. مصرف بی رویه الکل
  7. افسردگی و اختلالات روان پریشی
  8. استرس
  9. اضطراب و نگرانی

کاهش حجم خارج سازی مایع منی:

برای برقراری یک رابطه جنسی ایده آل نیاز به ترشح هورمون تستوسترون است چرا اگر ترشحی نباشد، مایع منی ای در کار نخواهد بود. بهتر است بدانید مردانی که سطح تولید هورمون تستوسترون در بیضه های آن ها پایین است بیشتر متوجه کاهش حجم مایع منی خود به هنگام انزال هستند.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   این خوراکی ها بی خوابی شدید می آورد!

ریزش مو:

اگر دچار ریزش موی شدید شده اید! اگر احساس طاس شدگی در بخش های متفاوت سر خود هستید امکان دارد به علت کاهش سطح ترشح هورمون تستوسترون باشد اما باید گفت که این ریزش در بخش های دیگر بدن نیز ( ناحیه تناسلی، بازو، ساق پا و…) قابل مشاهده است.

خستگی:

خستگی و بی حال شدگی نیز یکی از مشکلاتی است که ترشح پایین هورمون تستوسترون به سر بدن می آورد و با این ضعف، بدن توانایی لازم برای ادامه دادن روتین زندگی روزمره را ندارد.
اما خواب کافی در شب برای حداقل زمان ۷ تا ۸ ساعت به مردان کمک می کند تا با انرژی بیشتری زندگی را به پیش ببرند.
پس اگر با وجود خواب کافی باز هم احساس خستگی دارید بهتر است از پزشک متخصص مشورت بگیرید که آیا علت از هورمون کاهشی تستوسترون است یا خیر!؟

 خستگی از جمله علائم تستوسترون پایین در مردان
در نهایت گاهی امکان دارد این خستگی ها مربوط به افزایش سن و افسردگی در مردان باشد.

از دست دادن توده های عضلانی:

با ترشح هورمون تستوسترون، رویای عضله سازی تحقق پیدا می کند اما اگر با کمبود ترشح این هورمون درگیر هستید به اختلال کاهش توده عضلانی مبتلا می شوید.
با ورزش منظم می توان به کنترل علائم تستوسترون در مردان برای افزایش سطح ترشح آن کمک کرد.
جالب است بدانید که لزوما قدرت و عملکرد توده های عضلانی با کاهش ترشح هورمون تستوسترون تغییری پیدا نمی کند.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   موارد مصرف قرص ایندالکس و ممنوعیت های استفاده از این دارو

افزایش حجم چربی بدن:

کاهش ترشح هورمون تستوسترون، میزان حجم چربی بدن مردان را افزایش داده و در صورت تشدید پذیری موجب بزرگ شدگی بافت سینه نیز می شود.
اگر با ارسال کالری به بدن، سوخت و سازی صورت نگیرد حجم مواد غذایی انباشته شده در نتیجه به شکل چربی در بدن فرم می گیرد.
اگر سعی دارید که روتین زندگی را به یک رژیم غذایی سالم و تعادلی تغییر دهید، کافی است از یک مشاور غذایی و یا مشاور ورزشی کمک بگیرید چرا که با کاهش وزن، بدن توانایی بالاتری در تولید هورمون تستوسترون پیدا می کند.

 چاقی از جمله علائم تستوسترون پایین در مردان

کاهش توده استخوانی:

بافت و توده استخوانی از جمله نشانه هایی است که با کمبود هورمون تستوسترون در بدن مردان شکل می گیرد.
پوکی استخوان اشکالی است که به ظاهر در بانوان نیز وجود دارد اما باید بدانید که هورمون تستوسترون در ساخت استخوان نقش داشته و به تقویت بخشی آن کمک می کند.

در پایان برای آگاهی از موضوعات بزرگ شدن سینه در مردان، درمان پر کاری تیروئید و درمان کیست پروستات لینک های قرار داده شده را کلیک کرده و به بررسی مقالات از پیش نوشته شده مجله آرگا بپردازید.

منبع : آرگا

برچسب :



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *