مانعی مهم در برابر مشارکت مردم در جهش تولید حوزه دامداری و مرغداری که باید برطرف شود

به گزارش بپزنپز اقتصادی ؛ یکی از مهم‌ترین رویکردها در زمینه مشارکت مردم در راستای جهش تولید، تسهیل شروع و راه‌اندازی کسب‌وکار توسط مردم از طریق برداشتن موانع شروع کسب‌وکار و همچنین حرایم غیرمنطقی و غیرعلمی است. در این زمینه یکی از حرایم غیرمنطقی که به مانعی جدی برای حضور مردم در صنعت دام کشور شده است؛ مسئله مربوط به حرایم بهداشتی سازمان دامپزشکی است که در جلسه 80 هیئت مقررات زدایی مطرح و مقرر شد که دبیرخانه هیئت با همکاری سازمان دامپزشکی تا تاریخ 31/01/1403 دستورالعمل اصلاحی را تهیه و در درگاه ملی مجوزها بارگذاری کند و از اول اردیبهشت 1403 دستورالعمل ها و ابلاغیه های قبلی رییس سازمان دامپزشکی در این مورد برای فعالان اقتصادی لازم الاجرا نیست.

با توجه به شعار سال و طبق آمار و ارقام رسمی که حرایم بهداشتی سازمان دامپزشکی عامل اصلی رد مجوزهای درخواستی مردم است و همچنین آنچه که در کنترل و پیشگیری بیماری ها مهم است رعایت اصول امنیت زیستی است و مواردی مثل کنترل تردد دام در کشور، قرنطینه دام، کنترل مرزها، کنترل تردد افراد و وسایل در واحدها، برنامه واکسیناسیون در کشور و در واحدهای تولیدی، بروز کردن ساختمان و تجهیزات مورد استفاده و… بسیار مهم تر از رعایت حریم بهداشتی است. رویکرد دستگاه‌های دولتی مانع‌تراش برای مردم در ضدیت با مشارکت در جهش تولید، همیشه به این صورت بوده است که به جای انجام تکالیف خود، توپ را در زمین مردم انداخته و با سخت کردن ورود و ایجاد امضاهای طلایی و سپس قیمت‌دار شدن مجوزها و زمین‌های دارای مجوز حریم بهداشتی می‌شود و این چرخه مانع‌تراشی و دور کردن مردم از مشارکت در اقتصاد همواره وجود داشته است.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   ثبت نام و عرضه خودرو‌های برقی امروز ۵ خرداد به پایان می‌رسد-مجله بپز نپز

امسال با توجه به اینکه مشی دولت سیزدهم مقابله با رانت‌ها، فسادها و همچنین شکستن انحصارها بوده است؛ قدمی جدی در هیئت مقررات زدایی برای تحقق شعار سال برداشته شده است و اولین آزمون دولت در حرکت به سمت تحقق شعار سال نیز در انتهای فروردین 1403 و نحوه برخورد و اصلاح حرایم بهداشتی سازمان دامپزشکی به عنوان یک مانع جدی تولید و سدی در برابر مشارکت مردم در جهش تولید است.

در همین رابطه و پیرامون اهمیت موضوع با محمد جواد عسکری، رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به گفتگو پرداختیم که در ادامه خواهید خواند.

محمد جواد عسکری، رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بپزنپز اقتصادی در مورد اصلاح حریم بهداشتی جهت احداث دامداری و مرغداری، گفت: به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کردیم که در تولید پروتئین قرمز هم پرورش دام سبک و هم سنگین باید سایت دامداری ایجاد شود و مجوز برای روستايیان صادر شود. در حوزه مرغداری های نیز با رعایت فاصله نسبت به ایجاد واحد مرغداری اقدام شود.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   خرید شیشه جام بدون واسطه با گواهی سپرده بورس کالا-مجله بپز نپز

وی اظهار کرد: ما برای ایجاد واحدهای دامداری و مرغداری و پرورش آبزیان و صدور مجوزها در این زمینه نیاز به اصلاح حریم بهداشتی داریم که به زودی این اصلاح انجام می شود و باید برای تحقق مشارکت مردم در جهش تولید کشاورزی حرایم بهداشتی اصلاح شود تا مانعی برای کسب و کار ها نباشد

عسکری بیان کرد: ما اصلاح را در قالب طرح استفساریه و با نطر کارشناسی انجام می دهیم تا برای صدور مجوز برای پرورش مرغ و آبزیان مانعی ایجاد نشود. الان خیلی از سرمایه گذاران بخش های دامپروری معترض هستند که حریم ها و فاصله های مانع صدور مجوز آنها می شود که این گلایه آنها نیز به جا است.

وی خاطر نشان کرد: حریم بهداشتی مانع سرمایه گذاری در حوزه دامداری و مرغداری می شود. این ضوابط و حرایم خود مخل جهش تولید هستند و باید به گونه ای این ضوابط را اصلاح کنیم که هم فرصت سرمایه گذاری بدهیم و هم صدور مجوزها با سهولت انجام شود و مانعی برای راه اندازی کسب و کار مردم نشوند.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   افزایش ۵۷ درصدی حجم تجارت خارجی بدون نفت طی ۳ سال-مجله بپز نپز

 

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *