انتشاراخبارجعلی یک مصداق مهم در تهدید امنیت ملی است. به‌واسطه ظهور رسانه‌های نوین، انتشار این نوع خبر‌ها می‌تواند به‌ سرعت در سطح جامعه پخش شود و جلوگیری از تاثیرات مخرب آن بسیار سخت‌تر از گذشته است، اما جامعه چقدر با این نوع خبر‌ها آشنایی دارد؟
 
اساسا چقدر در زمانه کنونی از اخبار جعلی همچنان استقبال می‌شود و مهم‌تر از آن، این‌که کدام یک از شبکه‌های اجتماعی در انتشار اخبار جعلی پیشتاز است؟ نتایج به دست آمده از یک پژوهش و مقایسه تحلیلی داده‌های آن نشان می‌دهد، اصحاب رسانه بیش از پنج برابر دیگران گفته‌اند «خیلی زیاد» با مفهوم اخبار جعلی آشنایی دارند.

از طرف دیگر پاسخگویان غیررسانه‌ای بیش از هفت برابر اهالی رسانه اعلام کرده‌اند با این مفهوم، آشنایی «کم» و «خیلی‌کم» دارند یا «اصلا» آشنا نیستند. پاسخی که می‌تواند هشدارآمیز باشد.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   هشدار فوری، تب دانگی به تهران رسید!

 در میان شبکه‌های اجتماعی هم طبق داده‌های این پژوهش، اینستاگرام از نظر هر دو گروه (اهالی رسانه و مردم عادی) بیشترین نقش را در ساخت و انتشار اخبار جعلی و نامعتبر دارد. از میان پلتفرم‌های مختلف، رتبه بعدی مربوط به شبکه ایکس (توییتر سابق) و شبکه‌های ماهواره‌ای است.

منبع: روزنامه جام جم

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *