ادویه یکی از چاشنی‌های غذایی است که بسیار پرکاربرد است. شما کمتر غذایی را پیدا می‌کنید که هیچ ادویه‌ای در آن استفاده نشده است. از این رو مصرف ادویه با کیفیت و سالم اهمیت ویژه‌ای دارد. مصرف ادویه تقلبی تنها به عطر و طعم آن منتهی نمی‌شود بلکه ممکن است سلامتی شما را هم به خطر بیندازد. در این مقاله از مجله اکالا، روش‌های تشخیص ادویه تقلبی را از سالم به شما آموزش خواهیم داد. با ما همراه باشید.

شناسایی ادویه تقلبی از اصل

رو‌ش‌های تشخیص ادویه‌های تقلبی

مصرف ادویه در دنیای آشپزی بسیار زیاد است به همین خاطر افراد سودجو و کلاهبردار از این فرصت استفاده کرده‌اند و ادویه‌های تقلبی را وارد بازار کردند. بیشترین دقت و توجه را باید در خصوص ادویه‌هایی مانند فلفل سیاه، پونه کوهی،پودر فلفل، زعفران، زردچوبه، دارچین و زیره داشته باشید. در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

۱- زردچوبه

زردچوبه یکی از پرمصرف‌ترین ادویه‌ها در آشپزی است. زردچوبه اصل را تا حدود زیادی می‌توانید از روی ظاهر شناسایی کنید. زردچوبه اصل خیلی نارنجی نیست و عطر مطبوع زردچوبه می‌دهد. همچنین بافت صاف و الک کرده دارد. زردچوبه تقلبی معمولا ترکیبی از نان خشک، پوست پسته یا پودر هویج خشک شده است.

یکی دیگر از راه‌های تشخیص اصل بودن زردچوبه، ترکیب آن با سرکه سفید یا اسید هیدروکلریک است. با انجام این کار حباب‌های دی اکسید کربن تشکیل می‌شود و محتویات گچ آشکار می‌شود.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   نگاهی به ایمپلنت دیجیتال و مزایا و معایب آن

اگر رنگ زردچوبه بیش از اندازه زیاد بود، باید کمی به اصل بودن آن شک کنید. برای مطمئن شدن، یک قاشق چای‌خوری زردچوبه را در یک لیوان آب جوش بریزید و هم بزنید. اگر بعد از گذشت چند ثانیه رنگ آب جوش تغییر کرد و زرد شد به معنای وجود رنگ‌های شیمیایی در زردچوبه است.

بیشتر بخوانید: بهترین کاربرد ادویه‌های مختلف در آشپزی

۲- دارچین

دارچین یکی از ادویه‌های خوش‌عطر است که در غذا و نوشیدنی‌ها کاربرد فراوانی دارد. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای پیشگیری از مصرف دارچین تقلبی، استفاده از چوب آن است. اما اگر امکان پودر کردن چوب دارچین را ندارید یکی از راه‌های شناسایی اصل بودن آن رنگ ملایم دارچین است. دارچین اصل نباید قهوه‌ای پررنگ باشد و باید عطر ماندگاری داشته باشد به طوری که بعد از تماس مقداری از پودر بر کف دستتان تا یک ساعت بوی آن را می‌توذانید حس کنید. آرد نشاسته، پودر پوست فندق و رنگ‌های شیمیایی مواردی است که در دارچین تقلبی وجود دارد.

چگونه ادویه اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟

۳- پودر فلفل قرمز

در اصل بودن فلفل قرمز به عنوان یکی از ادویه‌های اصلی در پخت و پز باید دقت کرد. برای تشخیص آن باید کمی از پودر فلفل را کف دستتان بریزید، اگر دچار خارش یا سوزش شدید و اگر با بو کردن آن گلوی شما سوخت به معنای اصل بودن فلفل قرمز است. فلفل قرمز تقلبی معمولا از ترکیب پودر گوجه خشک شده، پودر پوست فندق خشک شده و رنگ‌های شیمیایی به دست می‌آید، بنابراین تاثیری بر گلو و پوست شما نمی‌گذارد.

بیشتر بخوانید: کاربرد انواع پیاز در آشپزی

۴- فلفل سیاه

تشخیص اصل بودن فلفل سیاه ممکن است کمی چالش برانگیز باشد. در بسیاری از موارد این ادویه را با دانه‌های پاپایا ترکیب می‌کنند تا ارزان‌تر شود. همچنین ممکن است از موادی مانند خاک اره نرم، نرم کرده پوست گردو و فندق، آرد نخودچی، نرم شده هسته خرما و تفاله زیتون در این ادویه استفاده شود.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   ۷ خوراکی خوشمزه با دارچین که برای لاغری مفید است

فلفل سیاه بعد از آسیاب شدن، به قسمت‌های چرب و درشت تقسیم می‌شود. دانه‌های سفید فلفل باید کمی خامه‌ای و به رنگ قهوه باشد اگر بیش از اندازه سفید باشد احتمال تقلبی بودن آن وجود دارد.

چگونه ادویه اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟

۵- زعفران

زعفران پرطرفدارترین ادویه‌ای است که کاربرد آن بخاطر ظاهر، عطر و خاصیت آرامش‌‌بخشی آن است. برای تشخیص زعفران اصل از تقلبی می‌توانید ظاهر، طعم، بو، رنگ دهی در آب و قیمت آن را بررسی کنید. زعفران اصل شکل شیپوری و رنگ زیادی دارد. اگر زعفران را با انگشت خود آسیاب کردید و خیلی سریع دستان شما زرد یا نارنجی شد، نشان از اصل بودن زعفران دارد.

یکی دیگر از راه‌های تشخیص زعفران طعم و بوی آن است. زعفران عطر شیرینی دارد ولی به هیچ عنوان نباید طعم شیرین هم داشته باشد. طعم تلخ یکی از ویژگی‌های اصلی زعفران اصل است.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   تغذیه برای درد مفاصل

برای تست کردن میزان رنگ‌دهی زعفران باید مقداری از آن را در آب ولرم بریزید و کمی صبر کنید. اگر آب به سرعت تغییر رنگ نداد به معنی اصل بودن زعفران و نداشتن رنگ‌های مصنوعی و شیمیایی است.

در این مقاله از مجله اکالا، روش‌های شناسایی ۵ ادویه تقلبی از اصل را آموزش دادیم. حتما با در نظر گرفتن نکات گفته شده ادویه مصرفی خود را تهیه کنید تا از سلامت خود و خانواده‌تان محافظت کنید.



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *