به گزارش خبرنگار بپزنپز، عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد و امور دارایی دولت جدید چندی پیش از هدف‌گذاری خود برای خروج از نظام چند نرخی و کاهش شکاف ارزی کشور نکاتی را مطرح کرد و در این باره گفت: درباره بازار ارز سیاست جدیدمان این است که بازار به نرخ نیما نزدیک شود و هم دلار نیما را افزایش می‌دهیم و هم نرخ بازار را کاهش می‌دهیم و معنی ندارد چند نرخ ارز داشته باشیم البته می‌دانم فشار از بیرون است، اما بانک‌مرکزی نباید اجازه این کار را بدهد. 

یارانه کالاهای اساسی باقی بماند

قاسم انصاری رنانی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی درخصوص افزایش نرخ ارز نیمایی و اثر آن بر اقتصاد کشور به خبرنگار بپزنپز گفت: برداشتن فاصله ارز نیمایی با ارز بازار آزاد می تواند کمک زیادی به چرخه تولید و حمایت از تولیدکنندگان کند مشروط بر آنکه یارانه برای کالاهای اساسی درنظرگرفته شود و با برنامه ریزی جامع این طرح را جلو برد. 

افزایش آگاهی و اطلاعات:   پیش بینی مهم از روند بورس/ چهار مولفه مهم برای بازار؛ سهامداران به برنامه‌های وزیر اقتصاد خوش بین هستند؟

این اقتصاددان افزود: متاسفانه در اجرای نرخ نیمایی فعالان اقتصادی درست عمل نکرده و از آنجایی که نظارت کافی وجود نداشت تخلف هایی انجام شد و آن طور که باید نرخ نیمایی مصرف نشد که نتایج آن هم شاهد بودیم. 

ارز دولتی کجا خرج می شود؟

انصاری رنانی درمورد افزایش نرخ نیمایی و اثر آن بر تورم هشدار داد و اظهار داشت: افزایش نرخ نیمایی تاثیر خود را بر افزایش قیمت کالاهای دیگر می گذارد و ممکن است باعث تورم مجدد شد، اما این اثر کوتاه مدت خواهد بود اما دربلند مدت و با ارائه یارانه به کالاهای اساسی و نظارت دقیق بر انجام آن می توان امیدوار بود که قیمت کالاهای اساسی را کنترل کرد و نهایتا ظرف مدت ۱ تا ۴ سال اثر مطلوب خود را بر اقتصاد می گذارد.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   مذاکرات اولیه با دو بانک غیر دولتی در خصوص واگذاری استقلال و پرسپولیس + فیلم

به گفته وی، ارز نیمایی قابل کنترل نبود و بارها شاهد بودیم که تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی ارز دولتی را گرفته اما در جای درست خرج نکردند و این ارزها سر از جاهای دیگر درآورد بنابراین باید این شیوه را حذف کرد که در هیچ جای دنیا نیز مرسوم نیست بنابراین دولت با دادن یارانه به کالاهای اساسی سعی در کنترل قیمت کالاها کند تا از قشر ضعیف هم بدین نحو حمایت شود. 

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *