گرگرفتگی یکی از شایع‌ترین علائم یائسگی است که اکثر خانم‌ها از چند سال یا چند ماه قبل از این دوران، آن را تجربه می‌کنند. اما برای گرگرفتگی چه بخوریم و چطور این مشکل را درمان کنیم؟ در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با روش‌های درمان خانگی گرگرفتگی یائسگی آشنا شوید.

روش‌های درمان طبیعی برای گرگرفتگی در دوران یائسگی

با نزدیک شدن به دوران یائسگی، اکثر خانم‌ها از مدتی قبل، علائم آزاردهنده‌ای را تجربه می‌کنند. بیشتر علائم این دوران به کاهش سطح هورمون استروژن و به هم ریختن توازن بین هورمون استروژن و پروژسترون مربوط است. اما گرگرفتگی یائسگی چیست؟

گرگرفتگی به حالتی گفته می‌شود که دمای بدن به صورت ناگهانی افزایش پیدا می‌کند و هیپوتالاموس برای تنظیم حرارت و خنک کردن بدن، میزان تعریق را افزایش می‌دهد و از همین رو فرد احساس گرما و داغی زیاد همراه با تعریق و برافروختگی را تجربه می‌کند. در ادامه این بخش می‌توانید با روش‌های درمان خانگی گرگرفتگی یائسگی آشنا شوید.

۱- کاهش مصرف نوشیدنی‌های داغ و کافئین دار

مصرف کافئین موجب افزایش جریان خون و افزایش تعریق در بدن می‌شود. در دوران نزدیک به یائسگی که علائمی مثل گرگرفتگی را تجربه می‌کنید، سعی کنید تا حد امکان از مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین مثل چای و قهوه اجتناب کنید.

از طرف دیگر بهتر است به جای مصرف نوشیدنی‌های داغ از نوشیدنی‌های خنک و سالم استفاده کنید. اگر اهل خوردن قهوه هستید، سعی کنید روزانه از ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم کافئین یعنی یک فنجان و نیم قهوه بیشتر استفاده نکنید.

با 12 روش درمان خانگی گرگرفتگی یائسگی آشنا شوید

۲- دوش گرفتن قبل از خواب

علائم گرگرفتگی در اکثر خانم‌ها در شب‌ها افزایش پیدا می‌کند و بسیاری از آن‌ها در زمان خواب دچار تعریق شدید می‌شوند. بهترین روش کاهش گرگرفتگی یائسگی و خنک شدن بدن این است که قبل از خواب با آب ولرم دوش بگیرید. به خاطر داشته باشید که در این دوران نباید با آب داغ دوش بگیرید یا از سونا و جکوزی استفاده کنید.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   بعد از این سن دیگر بچه‌دار نشوید!

۳- ورزش منظم

ورزش کردن یک راهکار موثر برای درمان گرگرفتگی یائسگی است که به افزایش ترشح هورمون‌های مفید و جلوگیری از گرگرفتگی در این دوران کمک می‌کند.

سعی کنید در این دوران هر روز پیاده روی کنید و برای سلامت بدن و تقویت عضلات، ورزش کنید. ورزش کردن موجب بهبود گردش خون و اکسیژن رسانی به اندام‌های بدن می‌شود و به شما کمک می‌کند تا احساس بهتری را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ علامت که نشان می‌دهد یائسگی نزدیک است

۴- مقابله با استرس

با نزدیک شدن به دوران یائسگی بسیاری از خانم‌ها دچار استرس و اضطراب می‌شوند و این موضوع به طور مستقیم روی گرگرفتگی این دوران موثر است. استرس موجب بروز اختلال در عملکرد سیستم جنسی می‌شود و در تعادل هورمون‌های بدن موثر است.

برای کاهش علائم گرگرفتگی و رفع استرس سعی کنید هر روز صبح چند نفس عمیق بکشید. با تکرار جملات مثبت به خودتان انرژی خوب بدهید. مدیتیشن کنید و سعی کنید با خواندن کتاب‌های مفید، استرس و اضطراب را از خودتان دور کنید.

۵- مصرف غذاهای فیتواستروژن

در این دوران سعی کنید از غذاهای حاوی فیتواستروژن‌ها که به تعادل هورمون‌های بدن شما کمک می‌کند، استفاده کنید. این غذاها حاوی ترکیباتی شبیه به استروژن هستند و از همین رو با جبران کمبود استروژن در بدن، به کاهش علائم یائسگی کمک زیادی می‌کنند.

از مهم‌ترین غذاهای فیتواستروژن می‌توان به تخم کتان، دانه کنجد، تخمه آفتابگردان، بادام، میوه‌ها، حبوبات، گندم، بروکلی، سویا، جو دوسر و روغن زیتون اشاره کرد.

مصرف غذاهای فیتواستروژن برای کاهش علائم یائسگی

۶- خواب کافی

خواب و استراحت کافی به بهبود عملکرد اندام‌های بدن کمک می‌کند و از بروز اختلال در تعادل هورمون‌ها و همچنین استرس و اضطراب جلوگیری می‌کند. برای این که در این دوران راحت‌تر بخوابید، می‌توانید از دمنوش اسطوخودوس، بابونه یا گل گاو زبان استفاده کنید.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   خواص توت خشک و ارزش غذایی آن

۷- پوشیدن لباس مناسب

برای این که در دوران پیش از یائسگی احیای بهتری را تجربه کنید و دچار گرگرفتگی نشوید، حتما از لباس‌های گشاد، نخی و راحت استفاده کنید. به هیچ عنوان در این دوران از لباس‌های تنگ و پلاستیکی استفاده نکنید، زیرا این لباس‌ها میزان تعریق و گرگرفتگی را تشدید می‌کنند.

بیشتر بخوانید: برای گرگرفتگی یائسگی چی بخوریم؟

۸- خنک کردن دمای خانه

به طور کلی در دوران پیش از یائسگی ممکن است بیشتر از همیشه احساس گرما را تجربه کنید. بهتر است در این دوران محیط خانه را خنک نگه دارید و در فصول گرم سال حتما از پنکه و کولر استفاده کنید. سعی کنید در روزهای گرم و ساعات آفتابی به بیرون از منزل نروید و مراقب باشید تا در مکان‌هایی با آب و هوای گرم قرار نگیرید.

۹- افزایش مصرف آب خنک

برای این که بتوانید دمای بدن را تنظیم کنید و در زمان گرگرفتگی به سرعت احساس بهتری را تجربه کنید، همیشه همراه خودتان یک بطری آب داشته باشید. به محض اینکه احساس می‌کنید، بدن شما در حال گرم شدن است، مقداری آب بنوشید تا دمای بدن متعادل شود. به خاطر داشته باشید که نوشیدن آب به مقدار کافی به تثبیت دمای بدن کمک می‌کند و در کاهش علائم گرگرفتگی نیز مفید است.

افزایش مصرف آب خنک برای کاهش علائم یائسگی

۱۰- مصرف ریشه سنبل الطیب

مطالعات انجام شده در مورد درمان گیاهی گرگرفتگی یائسگی نشان می‌دهد که مصرف ریشه سنبل الطیب برای ۳ بار در روز و به مدت ۸ هفته می‌تواند به کاهش گرگرفتگی کمک زیادی کند. از طرف دیگر این گیاه از داروهای گیاهی موثر بر گرگرفتگی زنان است که به افزایش تولید سروتونین و بهبود کیفیت خواب نیز کمک می‌کند و موجب می‌شود تا احساس بهتری را در این دوران تجربه کنید.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   کپسول پیاسودکس و اطلاعات دارویی درباره آن

۱۱- کاهش وزن

اکثر خانم‌هایی که به اضافه وزن مبتلا هستند، در دوران یائسگی بیشتر با گرگرفتگی مواجه می‌شود. برای این که این دوران را راحت‌تر پشت سر بگذارید، باید کالری‌های مصرفی‌تان را کاهش دهید و کمی ورزش کنید. کاهش وزن اصولی با رژیم غذایی صحیح و ورزش به شما کمک می‌کند تا در این دوران کمتر دچار علائم آزاردهنده مثل گرگرفتگی شوید.

۱۲- مصرف عرق کاسنی

در پاسخ به این سوال که چه عرقی برای گرگرفتگی خوبه، باید بگوییم که عرق کاسنی یکی از بهترین عرقیات برای خنک کردن دمای بدن و کاهش گرگرفتگی در دوران یائسگی است. برای افزایش اثربخشی این عرق می‌توانید آن را با مقداری شاتره میل کنید.

در این مقاله از مجله سبک زندگی اکالا به ۱۲ روش درمان خانگی گرگرفتگی یائسگی اشاره شد. در اکثر موقع این مشکل با راهکارهای خانگی به مرور برطرف می‌شود. در صورتی که علائم شما بسیار شدید و آزاردهنده است و با راهکارهای خانگی تغییری در وضعیت‌تان ایجاد نمی‌شود، بهتر است از یک پزشک برای درمان کمک بگیرید.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *