مصرف خوراکی‌های مناسب فصل تابستان با توجه به طبع ما اهمیت زیادی بر سلامتی‌مان دارد. اما آیا چیزی در مورد بایدها و نبایدهای تغذیه تابستانی با توجه به طبع بدنتان می‌دانید؟ در این مقاله از بخش سبک زندگی در اکالا بلاگ می‌توانید با غذاهای مضر و مفید در تابستان با توجه به طبع آشنا شوید.

غذاهای مفید و مضر طبع شما در تابستان

بدن هر یک از ما طبع متفاوتی دارد و تغذیه درست در فصل تابستان به شما کمک می‌کند که راحت‌تر تعادل دمای بدن را حفظ کنید و دچار مشکل نشوید. به طور کلی تابستان طبع گرم و خشکی دارد و از همین رو خنک نگه داشتن بدن در تابستان برای افرادی که طبع گرمی دارند، ضروری است و از ایجاد خلط و افزایش حرارت بدن جلوگیری می‌کند.

معمولا فصل تابستان برای افراد بلغمی یا سرد مزاج مفید است و موجب کاهش رطوبت و سردی در بدن این افراد می‌شود. اما مصرف غذاهای مفید و مضر طبع شما در تابستان می‌تواند بهترین راهکار برای سلامت بدنتان در این فصل باشد. در ادامه این بخش به لیستی از غذاهای مضر و مفید در تابستان با توجه به طبع بدن اشاره شده است.

۱- از غذاهای خنک استفاده کنید

صل تابستان معمولا برای افراد صفراوی و دموی کمی چالش برانگیز است. اگر طبعتان گرم است، بهتر است در فصل تابستان بیشتر از مواد غذایی خنک کننده بدن و خوراکی‌هایی که طبع سرد و تری دارند استفاده کنید.

مصرف شیر، لبنیات، سرکه، ترشیجات، برنج، عدس، سیب زمینی، خیار، هندوانه، تخم کاهو، کاسنی، گوشت گاو، قارچ، مرغ، گوجه فرنگی، آلو، آلبالو، سماق، غوره، کاهو و همچنین میوه‌های کال و ترش مزه به متعادل شدن طبع بدن افراد گرم مزاج در تابستان کمک می‌کند. افرادی که طبع بلغمی دارند، بهتر است در مصرف این خوراکی‌ها محتاط باشند.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   ۸ خواص شگفت انگیز دانه گلابی

لیست غذاهای مضر و مفید در تابستان با توجه به طبع بدن شما

۲- مصرف غذاهای گرم و پر ادویه را متوقف کنید

صفراوی‌ها در تابستان نباید از غذاهای گرم استفاده کنند. اگر طبع بدن شما صفراوی و دموی است، بهتر است در فصل تابستان از مصرف ادویه‌ها و غذاهای گرم اجتناب کنید. سعی کنید

در این فصل کمتر به سراغ غذاهای پر ادویه و تند بروید و تا حد امکان از مصرف چربی‌ها، شیرینی‌ها، نمک، موز، خرما، کاکائو، سیر، گردو و دمنوش‌های گرم مثل نعناع، بابونه و اسطوخودوس اجتناب کنید. مصرف این غذاها گرمی بدن را چند برابر می‌کنند و موجب افزایش صفرا و خلط در بدن می‌شوند.

بیشتر بخوانید: بهترین و بدترین نوشیدنی‌ها برای روزهای گرم تابستان

۳- غذاهای چرب و دیرهضم مصرف نکنید

در فصل تابستان هضم غذا برای سیستم گوارش سخت‌تر است و از همین رو سعی کنید از غذاهای سبک، سالم و کم چرب استفاده کنید. مصرف انواع فست فودها، کله پاچه، حلیم، آش رشته، غذاهای سرخ شده، سالاد ماکارونی، غذاهای پر از سس و پنیر موجب افزایش حرارت بدن می‌شوند.

در صورتی که در تابستان از این غذاها استفاده می‌کنید، حتما بعد از صرف غذا مقداری آبغوره، سرکه یا آبلیمو میل کنید تا هضم غذا سریع‌تر انجام شود.

۴- از میوه‌ها و سبزیجات تازه استفاده کنید

در فصل تابستان هیچ چیزی به اندازه مصرف سبزیجات و میوه‌های تازه لذت بخش نیست. سعی کنید در این فصل از انواع سالاد، سبزیجات تازه و میوه‌های متنوع استفاده کنید. این کار حرارت بدن را کاهش می‌دهد و مانع گرمازدگی و افزایش صفرا در بدن می‌شود.

۵- در تابستان از گوشت‌هایی که طبع خنکی دارند استفاده کنید

در تابستان سعی کنید از مصرف گوشت‌های گرم مثل شتر و همچنین گوشت‌های دیر هضم مثل گاو اجتناب کنید. در این فصل بهتر است بیشتر از گوشت مرغ، خروس و بزغاله یا گوسفند استفاده کنید. در زمان پخت و پز انواع گوشت نیز بهتر است به جای ادویه‌های گرم مثل دارچین و زنجبیل از پودر غوره، سماق و پودر تخم گشنیز استفاده کنید.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   سندرم ناخن زرد چیست؟ علائم و درمان آن

لیست غذاهای مضر و مفید در تابستان با توجه به طبع بدن شما

۶- به هیچ عنوان آب یخ مصرف نکنید

در لیست غذاهای مضر در تابستان با توجه به طبع بدن، آب یخ یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها است. مصرف آب یخ در هوای گرم موجب انقباض شدید معده و بروز مشکلات گوارشی می‌شود. این موضوع برای سلامت همه افراد با همه طبع و مزاج‌ها اهمیت زیادی دارد.

مصرف آب یخ در هوای گرم می‌تواند سبب بروز فلکس پاراسمپاتیک شدید و حتی سنکوپ شود. به خاطر داشته باشید که مصرف آب یخ به طور کلی خطر ابتلا به کبد چرب را نیز افزایش می‌دهد با بیماری‌هایی مثل ضعف قلب، ضعف اعصاب، بیماری‌های روماتیسمی و سینوزیت نیز در ارتباط است.

در زمان تشنگی سعی کنید از آب با دمای محیط یا کمی خنک‌تر استفاده کنید و آن را جرعه جرعه بنوشید.

بیشتر بخوانید: این خوراکی‌ها به خنک شدن بدن در تابستان کمک می‌کنند

۷- از شربت‌های مفید استفاده کنید

برای کاهش حرارت بدن در فصل گرما می‌توانید از شربت‌های مفید مثل شربت انار، شربت غوره، شربت ریواس، شربت خاکشیر، شربت عناب، شربت گل محمدی، شربت زرشک، شربت سکنجبین، شربت آبلیمو، شربت نارنج، شربت سماق و همچنین شربت آبغوره و رب انار استفاده کنید.

لیست غذاهای مضر و مفید در تابستان با توجه به طبع بدن شما

۸- غذاهای مفید میل کنید

در فصل تابستان سعی کنید بیشتر از غذاهای پخته شده و آبکی استفاده کنید تا هم هضم غذای بدن راحت‌تر باشد و هم بدن شما هیدراته شود. از بهترین غذاهای مخصوص تابستان که برای انواع مزاج‌ها نیز مناسب هستند، می‌توان به آش آلو بخارا، آش انار، آش سماق، آش دوغ، آش گوجه، آب دوغ خیار، نان با کاهو سکنجبین و همچنین نان و پنیر با خربزه و هندوانه و طالبی اشاره کرد.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   انواع گلو درد و روش های درمان آن ها

نکات غذاهای مضر و مفید در تابستان با توجه به طبع بدن 

  • در فصل تابستان از نمک کمتری در غذا استفاده کنید.
  • سعی کنید برای تهیه انواع غذا در فصل تابستان از ادویه‌های گرم به کمترین میزان ممکن استفاده کنید.
  • اگر طبع شما گرم است، برای کاهش احساس عطش در تابستان می‌توانید هر شب یک نصف لیوان آبغوره مصرف کنید.
  • برای تامین رطوبت بدن می‌توانید روزانه چند بار از شربت آبلیمو و عسل استفاده کنید.
  • در فصل تابستان خواب کافی داشته باشید. زیرا خواب کافی موجب افزایش رطوبت بدن می‌شود.
  • برای متعادل شدن دمای بدن در تابستان هر روز با آب ولرم دوش بگیرید و از لباس‌های خنک و نخی استفاده کنید.

در این مقاله به مهم‌ترین غذاهای مضر و مفید در تابستان با توجه به طبع بدن اشاره شد. افرادی که طبع سرد و بلغمی دارند، معمولا در تابستان احساس خوبی را تجربه می‌کنند و دچار مشکل نمی‌شوند. اگر طبع شما گرم است بهتر است از غذاهای خنک در این فصل استفاده کنید تا حرارت بدن شما کاهش پیدا کند.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *