امروزه کاهش وزن و استفاده از انواع رژیم های لاغری برای بسیاری از افراد تبدیل به یک دغدغه بزرگ شده است. برخی از افراد به علت کمبود تحرک، زندگی ماشینی، رژیم لاغری نامناسب و کمبود تحرک در معرض ابتلا به چاقی قرار گرفته اند. در این میان برخی از رژیم ها بسیار معروف و محبوب هستند که می توانند به شما کمک کنند تا وزن خود را کاهش دهید. در این مقاله قصد داریم به معرفی رژیم های محبوب بپردازیم و با این رژیم ها بیشتر آشنا شویم.

معرفی رژیم های محبوب برای لاغری

معرفی رژیم های محبوب  با هدف حفظ سلامتی، کاهش وزن و برطرف کردن نیازهای روزانه بدن انجام شده است. در ادامه به تعدادی از این رژیم ها اشاره شده است:

معروف ترین رژیم های غذایی دنیا

رژیم پاکسازی بدن یا سم زدایی

یکی از مهم ترین رژیم هایی که گرفته می شود تا بدن بتواند به حالت سلامتی بازگردد، رژیم پاکسازی بدن یا سم زدایی است. این رژیم ها جزو رژیم های بی نظیر در از بین بردن و دفع سموم از بدن هستند. یکی از رژیم هایی که به سم زدایی بدن کمک می کند، رژیم دتوکس است.

رژیم دتوکس از انواع رژیم های کوتاه مدت است که بدن را از آلودگی ها پاکیزه می کند. این روزها این رژیم طرفداران زیادی دارد. ممکن است به این دلیل باشد که تمایل به زدودن و پاکیزه کردن بدن از سموم برای همه افراد اهمیت زیادی پیدا کرده است. رژیم های سم زدایی می بایست تحت نظر متخصص تغذیه اجرا شوند، زیرا احتمال دارد برای بدن ضرر داشته باشند و مشکلات زیادی ایجاد کنند.

کسانی که بدون مشورت با متخصص از رژیم های دتوکس استفاده کنند ممکن است با آسیب های جدی روبرو شوند. زیرا این رژیم ها به طور معمول فشار زیادی به بدن وارد می کنند و از رژیم های قوی به شمار می روند. علاوه بر این جزو رژیم های مداخله ای هستند و احتمال دارد زمان انجام این رژیم ها از روش های مداخله ای مانند انما هم کمک گرفته شود که شامل شستشوی روده بزرگ است.

رژیم های سم زدایی برای زدودن و بیرون کشیدن سم هایی نظیر سم روغن های ترانس دار، دخانیات و مواد مضر دیگر از بدن انجام می شود. علاوه بر این شیوه های سم زدایی شامل مقادیر زیادی از سبزیجات، میوه ها، آبمیوه و آب هستند که به کار بردن آن مفید است. این مواد غذایی موجب می شود روند سم زدایی سریع تر انجام شود.

رژیم سم دایی انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

  • رژیم سم زدایی لیمو
  • رژیم سم زدایی سیب
  • رژیم سم زدایی سه روزه
  • رژیم سم زدایی هفت روزه
  • رژیم سم زدایی بیست و یک روزه
  • رژیم سم دایی چهل روزه
  • رژیم سم زدایی بلغم
افزایش آگاهی و اطلاعات:   کاهش کالری روزانه

رژیم مدیترانه ای

در بخش معرفی رژیم های محبوب، یکی دیگر از رژیم ها، رژیم مدیترانه ای است. مردم کشورهای حاشیه دریای مدیترانه نسبت به افراد دیگر عمر طولانی تری دارند و کمتر درگیر مریضی می شوند. رمز این عمر سالم و طولانی، سبک زندگی فعال، کنترل وزن و استفاده از یک رژیم غذایی دارای میزان گوشت قرمز پایین، روغن اشباع کم و شکر کم است. این رژیم دارای روغن زیتون، غلات کامل، میوه، سبزیجات، مغزها، حبوبات، گوشت پرندگان و غذاهای دریایی در حد متعادل است. می توان گفت رژیم مدیترانه ای جزو بهترین رژیم هایی غذایی دنیا به شمار می رود. این رژیم دارای مقادیر مناسبی از چربی، مواد مغذی، کربوهیدرات و پروتئین است. محصولات لبنی رژیم مدیترانه ای پنیر و ماست هستند. در این رژیم از گوشت قرمز کمتر استفاده می شود.

حدودا یک سوم رژیم مدیترانه ای از چربی تشکیل شده است، اما چربی اشباع کمتر از ۸ درصد از کالری مصرفی را تشکیل می دهد. ورزش به ویژه پیاده روی نقش مهمی در این نوع رژیم غذایی دارد. از مزیت های رژیم محبوب مدیترانه ای برای سلامتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیشگیری و کنترل دیابت
  • کاهش وزن
  • پیشگیری از سرطان
  • سلامت مغز و قلب

بهترین و سریع ترین رژیم لاغری دنیا

رژیم اتکینز

اتکینز یک رژیم کم کربوهیدرات است. این رژیم، چربی و پروتئین بالایی دارد و در آن به منظور کاهش وزن کربوهیدرات کمی به کار رفته است. در این رژیم که توسط دکتر روبرت سی اتکینز معرفی شده است، شما اجازه دارید مقادیر نامحدودی تخم مرغ، پنیر و گوشت مصرف کنید. تنها به این شرط که مصرف کربوهیدرات را تا جایی که می توانید محدود کنید. علت اصلی اینکه رژیم های کم کربوهیدرات برای کاهش وزن مؤثر هستند این است که افزایش مصرف پروتئین و کاهش کربوهیدرات موجب کم شدن اشتها می شود و شما در طول روز کمتر احساس گرسنگی می کنید. این رژیم از ۴ بخش مختلف تشکیل شده است و در صورت پیروی از مراحل رژیم سریعا لاغر خواهید شد. مراحل به شرح زیر است:

  • القا
  • متعادل سازی
  • تنظیم دقیق
  • در نهایت تثبیت

رژیم وگان

وگانیسم یک روش زندگی است تا یک رژیم غذایی. یک وگان گوشت نمی خورد و در رژیم او عسل، لبنیات و تخم مرغ نقشی ندارند. وگان ها به طور معمول فقط به دلیل سلامتی این رژیم غذایی را دنبال نمی کنند، بلکه فاکتورهای اخلاقی و محیط زیستی نیز در تصمیم آن ها دخالت دارد. آن ها اعتقاد دارند که شیوه های مدرن کشاورزی برای محیط زیست مضر هستند. رژیم غذایی وگان از گیاه خواری سخت گیرانه تر است. این رژیم علاوه بر حذف تخم مرغ، لبنیات، گوشت و محصولات حیوانی نظیر کازئین، آب پنیر، عسل، آلبومین و برخی از انواع ویتامین D3 را هم از رژیم غذایی خود حذف کرده اند.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   درمان خانگی جرم گوش با ۱۰ روش ساده و موثر

این رژیم نقش مهمی در کاهش وزن دارد، زیرا فیبر بالا و چربی کمی دارد و موجب می شود برای مدت طولانی احساس سیری کنید. رژیم های وگان به نسبت دیگر روش ها موجب کاهش وزن و کاهش BMI بیشتری می شود.

بهترین رژیم لاغری و کاهش وزن

رژیم غذایی کالری شمار

این رژیم غذایی برای کاهش وزن که نام دیگر آن Weight watchers است توانسته به شهرت زیادی برسد. بسیاری از شخصیت های معروف و سلبریتی های محبوب از این رژیم استفاده می کنند. در این رژیم غذایی تمام مواد غذایی که مصرف می کنید یک نوع امتیاز است. یعنی برای هر غذایی که میل می کنید امتیاز خاصی در نظر گرفته می شود و هیچ فردی نباید بیشتر از مجموع امتیاز در طول روز دریافت کند. مواد غذایی مانند سبزیجات و میوه ها که سیرکننده و بسیار مغذی هستند امتیاز کمتری داشته و شیرینی ها بیشترین امتیاز را دارند. به همین دلیل برای پیروی از این رژیم می بایست سبزیجات و میوه جات بیشتری میل کنید. توصیه می شود مصرف غذای پر چرب و شیرین را به حداقل برسانید.

رژیم کتوژنیک

این رژیم یک رژیم پرچرب و کم کربوهیدرات است که به رژیم لوکرب و اتکینز شباهت زیادی دارد. کتوژنیک شامل کاهش شدید مصرف کربوهیدرات و جایگزینی آن با چربی است. کم کردن کربوهیدرات بدن شما را در شرایط متابولیکی تحت عنوان کتوز قرار می دهد. زمانی که کتوز رخ می دهد، بدن شما برای اینکه انرژی بیشتری تأمین کند، چربی می سوزاند. علاوه بر این چربی را در کبد تبدیل به کتون می کند که انرژی مورد نیاز مغز را تأمین می کند. رژیم کتوژنیک موجب کاهش قابل توجه قند خون و سطح انسولین می شود. در نتیجه همراه با افزایش کتون ها، به حفظ سلامتی شما هم کمک می کند. رژیم کتوژنیک برای درمان انواع صرع مؤثر است و اثر درمانی برای برخی از سرطان ها دارد. در رژیم کتوز مصرف برخی از غذاها مجاز است که می توانید آن ها را مصرف کنید:

  • چاشنی ها مانند ترشی جات، گیاهان، نمک، ادویه جات و فلفل
  • سبزیجات کم کربوهیدرات مانند سبزیجات سبز، پیاز، فلفل و گوجه فرنگی
  • آجیل و دانه ها مانند دانه چیا، دانه کتان، بادام، تخمه کدو و گردو
  • انواع پنیرهای فرآوری نشده مثل پنیر خامه ای، پنیر چدار، پنیر موزارلا و پنیر بز
  • کره و خامه
  • آووکادو
  • تخم مرغ
  • ماهی های چرب مثل ماهی تن و ماهی قزل آلا
  • انواع گوشت مانند گوشت استیک، سوسیس، ژامبون، بوقلمون و مرغ

معرفی رژیم های محبوب و پرطرفدار

رژیم محبوب ولومتریک

در بخش معرفی رژیم های محبوب رژیم واومتریک جای دارد. این رژیم بر اساس سبک زندگی سالم، مصرف خوراکی های مفید و ورزش منظم انجام می شود. این رژیم کاربردی و محبوب نخستین بار توسط پروفسور باربارا رولز مطرح شد. بر اساس گفته های دکتر باربارا، رمز دستیابی به وزن ثابت و مناسب، تراکم انرژی یا کالری موجود در مواد غذایی است. در این رژیم باید به جای استفاده از مواد غذایی با تراکم بالا از سبزیجات و میوه ها استفاده کنید. به همین خاطر سبزیجات و میوه ها دارای تراکم انرژی یا کالری پایین و بر عکس لبنیات پر چرب و گوشت در دسته بندی مواد دارای کالری بالا قرار می گیرند.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   طرز تهیه روغن پیاز که برای تقویت ریشه مو معجزه می کند

البته در این رژیم نباید به هیچ عنوان گوشت و سایر گروه های غذایی دارای کالری بالا را حذف کرد. بلکه می بایست با استفاده متعادل از آن ها، کالری مجاز در طول روز را حفظ کرد. البته تأکید این رژیم تنها روی تغذیه نیست، بلکه باید به طور منظم در روز ۳۰ تا ۶۰ دقیقه ورزش کنید. اگر این رژیم را انتخاب کرده اید باید در کنار آن یک برنامه تمرینی حرفه ای داشته باشید.

رژیم زون

باید بدانید رژیم زون یک رژیم نسبتا جدیدی بوده که شامل ۴۰ درصد کربوهیدرات، ۳۰ درصد پروتئین و ۳۰ درصد چربی در هر وعده غذایی است. تمرکز اصلی رژیم زون روی کنترل سطوح انسولین است که احتمال دارد سبب کنترل وزن بهتر و کاهش وزن بیشتر نسبت به دیگر روش ها شود. در این رژیم غذایی تمرکز روی کربوهیدرات های با کیفیت بالا، کربوهیدرات های تصفیه نشده و چربی هایی مثل آجیل، روغن زیتون و آووکادو است.

رژیم زون در ابتدا برای کاهش التهاب ناشی از رژیم غذایی به گونه ای طراحی شده بود که سبب کاهش وزن و کاهش ریسک بیماری های مزمن می شد. اصلی ترین مزیت رژیم زون این است که موجب کاهش خطر بیماری های قلبی با کاهش کلسترول و تری گلیسرید است. این رژیم سبب لاغری پهلو و شکم، کنترل قند خون و کاهش التهاب مزمن در افراد دارای اضافه وزن یا چاقی مبتلا به دیابت نوع ۲ می شود.

معرفی بهترین رژیم های غذایی

امیدواریم مطالب این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد. در پایان پیشنهاد می کنیم مقالات رژیم لاغری کانادایی، رژیم لاغری برزیلی، رژیم لاغری آلکالاین و رژیم لاغری دش را نیز مطالعه فرمایید.

منبع : آرگا

برچسب :



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *