دیابت، بیماری مزمنی که با قند خون بالا مشخص می‌شود، می‌تواند طیف وسیعی از علائم را ایجاد کند که برخی از آن‌ها به طور خاص در صبح و بعد از خواب آشکار می‌شوند.

در این قسمت از اکالا بلاگ به بررسی علائم دیابت هنگام بیدار شدن از خواب می‌پردازیم.

علائم دیابت هنگام بیدار شدن از خواب

در ادامه به برخی از شایع‌ترین علائم دیابت هنگام بیدار شدن از خواب اشاره می‌کنیم:

۱- افزایش قند خون (هایپرگلیسمی صبحگاهی)

یکی از علائم دیابت هنگام بیدار شدن از خواب، افزایش قند خون صبحگاهی است. علت این امر، افزایش تولید گلوکز و هورمون‌هایی مانند کورتیزول و هورمون رشد در طول شب است.

این هورمون‌ها می‌توانند بر عملکرد انسولین تأثیر بگذارند و منجر به مقاومت به انسولین شوند. در نتیجه، بدن قادر به استفاده موثر از انسولین برای تنظیم قند خون نیست و سطح گلوکز در خون به طور غیرطبیعی افزایش می‌یابد.

۲- تکرر ادرار

یکی از نشانه‌های رایج دیابت که می‌تواند به محض بیدار شدن از خواب آشکار شود، نیاز به دفع ادرار است. دلیل این امر، بالا بودن قند خون در افراد مبتلا به دیابت است. زمانی که قند خون بالا باشد، کلیه‌ها برای دفع گلوکز اضافی باید بیشتر کار کنند. این کار منجر به تولید ادرار بیشتر و در نتیجه نیاز به دفع ادرار می‌شود.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   خبر بد برای کسانی که نصف شب آب می‌نوشند

۳- احساس تشنگی شدید

یکی از علائمی که می‌تواند افراد مبتلا به دیابت را هنگام بیدار شدن از خواب آزار دهد، تشنگی شدید است. در افراد مبتلا به دیابت، کلیه‌ها برای دفع قند اضافی از خون مجبور به تولید ادرار بیشتری می‌شوند.

این فرآیند منجر به از دست رفتن مایعات بدن و در نتیجه کم آبی بدن می‌شود. کم آبی بدن نیز به نوبه خود باعث تشدید تشنگی می‌شود.

بیشتر بخوانید: از کجا بفهمیم دیابت داریم؟

۴- خستگی

بسیاری از افراد ممکن است صبح‌ها با احساس خستگی از خواب بیدار شوند. اما اگر این خستگی مداوم و بدون دلیل مشخص باشد می‌تواند زنگ خطری برای ابتلا به دیابت باشد.

هنگامی که قند خون بالا است، بدن شما نمی‌تواند به طور کارآمد از گلوکز برای تولید انرژی استفاده کند. این امر می‌تواند منجر به احساس خستگی و بی‌حالی به خصوص در صبح بعد از یک شب استراحت کامل شود.

۵- خشک شدن دهان

خشکی دهان بعد از خواب می‌تواند یکی از علائم هشداردهنده دیابت باشد. افراد مبتلا به دیابت به دلیل بالا بودن قند خون، آب بیشتری را از طریق ادرار دفع می‌کنند تا قند اضافی را از بدن خارج کنند. این کم‌آبی بدن می‌تواند منجر به خشکی دهان هنگام بیدار شدن از خواب شود.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   با این ۹ راهکار اثبات شده از ابتلا به آلزایمر پیشگیری کنید

علاوه بر کم‌آبی، دیابت می‌تواند بر غدد بزاقی نیز تاثیر بگذارد و باعث کاهش تولید بزاق شود. این امر خشکی دهان را تشدید می‌کند.

۶- سردرد

بسیاری از افراد مبتلا به دیابت، صبح‌ها با سردرد از خواب بیدار می‌شوند. سردرد صبحگاهی در افراد دیابتی علل مختلفی دارد و می‌تواند ناشی از افت قند خون (هیپوگلیسمی) یا افزایش قند خون (هایپرگلیسمی) در طول شب باشد.

بیشتر بخوانید: آیا دیابت باعث یائسگی زودرس می‌شود؟

۷- گرسنگی شدید

یکی از مشکلاتی که افراد مبتلا به دیابت ممکن است با آن مواجه شوند، احساس گرسنگی شدید به خصوص در هنگام صبح پس از بیدار شدن از خواب است. این امر به دلیل مقاومت به انسولین یا کمبود انسولین در بدن آن‌ها رخ می‌دهد.

در حالت طبیعی، هورمون انسولین به سلول‌های بدن کمک می‌کند تا گلوکز (قند) را از خون دریافت کنند و از آن به عنوان منبع انرژی استفاده کنند. اما در افراد مبتلا به دیابت به دلیل مقاومت به انسولین یا کمبود انسولین، سلول‌ها قادر به دریافت گلوکز کافی نیستند.

در نتیجه، مغز برای تامین انرژی مورد نیاز بدن، سیگنال‌هایی را مبنی بر احساس گرسنگی ارسال می‌کند. این گرسنگی می‌تواند بسیار شدید باشد و فرد را به خوردن غذا حتی زمانی که نیازی به آن ندارد ترغیب کند.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   علائم نارسایی قلبی و روش کنترل و درمان این بیماری

۸- بی‌حسی دست و پاها

یکی از علائم دیابت که می‌تواند بعد از بیدار شدن از خواب ظاهر شود، بی‌حسی اندام‌های بدن است. نوروپاتی دیابتی، عارضه‌ای عصبی است که می‌تواند باعث بی‌حسی یا ضعف در دست‌ها و پاها به ویژه پس از بیدار شدن از خواب شود.

در این بخش مجله دانستنی اکالا به بررسی علائم دیابت هنگام بیدار شدن از خواب پرداختیم. شناخت و توجه به این علائم می‌تواند به بیماران کمک کند تا اقدامات لازم برای کنترل قند خون خود را انجام داده و از بروز عوارض جدی جلوگیری کنند. اگر شما یا یکی از نزدیکانتان با این علائم مواجه هستید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا راهکارهای مناسب برای مدیریت دیابت را دریافت کنید.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *