هسته گلابی درست مثل میوه آن خواص زیادی دارد. مطالعات نشان می‌دهد که هسته این میوه حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات خاصی است که موجب از بین رفتن التهاب در بدن می‌شود و برای بهبود بسیاری از بیماری‌ها مفید است. در این مقاله از بخش سبک زندگی در اکالا بلاگ می‌توانید با خواص هسته گلابی آشنا شوید.

۸ مورد از خواص دارویی دانه گلابی

برخی افراد ادعا می‌کنند که دانه گلابی به خاطر وجود سیانید برای بدن مضر است و نباید مصرف شود، اما باید بدانید که مقدار سیانید موجود در دانه گلابی آنقدر کم است که اگر هسته چندین گلابی را با هم بخورید، ممکن است اثرات آن در بدن مشخص شود.

بنابراین بهتر است نگرانی در مورد هسته گلابی را کنار بگذارید و در مورد خوردن هسته یک یا ۲ عدد گلابی در روز هیچ نگرانی نداشته باشید و با مصرف این دانه ارزشمند از خواص آن بهره‌مند شوید.

مصرف هسته گلابی درست مثل هسته سیب زمانی مشکل ساز می‌شود که روزانه از ۸۳ تا ۵۰۰ عدد دانه را یک جا مصرف کنید. در ادامه این بخش به مهم‌ترین خواص هسته گلابی برای بدن اشاره شده است.

خواص دانه گلابی

۱- جلوگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد به بدن

دانه گلابی حاوی آنتی‌اکسیدان‌های مفیدی است که از آسیب رادیکال‌های آزاد در بدن جلوگیری می‌کند. هسته گلابی از سلول‌های بدن در برابر آسیب‌های اکسیداتیو محافظت می‌کند و از این طریق به جوان ماندن سلول‌های کمک می‌کند.

به علاوه بهتر است بدانید که منشا بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات در بدن ما التهاب است و هسته گلابی خاصیت ضد التهابی دارد و به از بین بردن التهاب در بدن کمک می‌کند و از همین رو برای سلامت عمومی بدن نیز مفید است.

بیشتر بخوانید: خواص گلابی: ۲۰ خاصیت مهم برای سلامتی بدن

۲- بهبود عملکرد کبد

مصرف هسته گلابی به بهبود عملکرد کبد و همچنین کاهش التهاب در بدن کمک می‌کند. استفاده از هسته این میوه موجب پاکسازی کبد می‌شود و برای جلوگیری از مشکلات و بیماری‌های مربوط به کبد نیز مفید است.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   شبیخون «آبله میمونی» ظرف یک هفته/ شناسایی ۱۴۰۰ مبتلای جدید

۳- جلوگیری از سرطان

برخی مطالعات نشان می‌دهد که مصرف هسته گلابی به خاطر آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات ارزشمندی که دارد، برای جلوگیری از سرطان مفید است و حتی به از بین بردن سلول‌های سرطانی در بدن کمک می‌کند. برای جلوگیری از سرطان می‌توانید روزانه از یک عدد گلابی همراه با دانه‌های آن استفاده کنید. فراموش نکنید که مصرف زیاد هسته گلابی می‌تواند برای سلامت مضر باشد.

۴- تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن

بهتر است بدانید که هسته گلابی سرشار از پروتئین، لیپیدها، اسیدهای چرب ضروری، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های متنوع است. بنابراین استفاده از آن در رژیم غذایی می‌تواند بخشی از مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین کند.

بیشتر بخوانید: با این ۳ روش خانگی، گلابی کال را رسیده کنید

۵- سلامت روده

بررسی برخی مطالعات نشان می‌دهد که مصرف هسته گلابی به خاطر باکتری‌های مفید و تقویت کننده سلامت به نام پروبیوتیک برای سلامت روده مفید است و به بهبود عملکرد سیستم گوارش نیز کمک می‌کند. در واقع مصرف هسته گلابی موجب متعادل شدن باکتری‌های روده و سیستم گوارش می‌شود و از آسیب باکتری‌های مضر به روده جلوگیری می‌کند.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   ۵۰ طرح ناخن با لاک شاین دار؛ برای درخشش دستان شما

۶- تقویت سیستم ایمنی بدن

همانطور که گفته شد، هسته گلابی سرشار از پروبیوتیک است و مصرف پروبیوتیک به افزایش تعداد سلول‌های ایمنی بدن کمک می‌کنند. در این شرایط بدن در برابر ویروس‌ها، باکتری‌ها و عوامل باکتری زا عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد.

خواص دانه گلابی

۷- سلامت استخوان‌ها

بهتر است بدانید که هسته گلابی حاوی مقدار زیادی کلسیم است و از همین رو گنجاندن آن در رژیم غذایی، موجب افزایش مقاومت و سلامت استخوان‌ها می‌شود. مصرف کلسیم به بهبود عملکرد عضلات و جلوگیری از پوکی استخوان‌ها نیز کمک می‌کند.

۸- سلامت دندان‌ها

یکی دیگر از خواص دانه گلابی در طب سنتی افزایش استحکام و سلامت دندان‌ها است. دانه گلابی مقدار زیادی کلسیم دارد و از همین رو به سلامت و استحکام دندان‌ها کمک می‌کند.

طریقه مصرف هسته گلابی

راحت‌ترین روش مصرف هسته گلابی این است که یک عدد گلابی را همراه با هسته‌های آن میل کنید. استفاده از روغن هسته گلابی نیز یک راهکار مناسب برای بهره‌مند شدن از خواص شگفت انگیز هسته این میوه است. می‌توانید از این روغن به مقدار کم برای مزه دار کردن سالاد استفاده کنید. فراموش نکنید که هسته گلابی و روغن آن نباید به مقدار زیاد مصرف شود.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   با مصرف این ۵ ماده غذایی از آلزایمر پیشگیری کنید

در این مقاله به مهم‌ترین خواص هسته گلابی برای سلامت اشاره شد. فراموش نکنید که هسته گلابی زمانی برای سلامت مفید است که در اندازه محدود و کم مصرف شود. استفاده بیش از حد از هسته گلابی می‌تواند سلامت شما را به خطر بیندازد و حتی موجب بی‌هوشی و مرگ شود.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *