دستگاه پلاستیک بادی یکی از مهمترین عناصر صنعت تولید ظروف پلاستیکی است. گالن های پلاستیکی، ظروف سس کچاپ، دبه ماست، دبه خیارشور و … برخی از پرکاربردترین محصولات تولید شده توسط دستگاه تزریق بادی یا اکستروژن بلومولدینگ (extrusion blow molding) هستند. به طور کلی ظروف پلاستیکی که در فرآیند تولید آن ها به دمیده شدن جریان هوا به داخل آن ها نیاز است، توسط دستگاه تزریق پلاستیک بادی تولید می شوند.

به صورت خلاصه عملکرد این دستگاه به این صورت است که ابتدا پلاستیک ذوب شده و سپس به داخل به درون قالب تزریقی پریفرم وارد می شود. در ادامه محصول وارد قالب بادی می شود تا جریان هوا به داخل آن دمیده شود

 

دستگاه تزریق پلاستیک اکستروژن بلومولدینگ چگونه کار می کند؟

بخش های تشکیل دهنده یک دستگاه تزریقی بادی را می توان با توجه به عملکرد این دستگاه به صورت زیر تقسیم بندی نمود:

  1. در بخش اول (تزریق پلاستیک) دستگاه دارای یک سیلندر (Barrel) است.  سیلندر دستگاه، لوله ای فولادی است که پلاستیک ذوب شده در آن قرار می گیرد. سیلندر توسط هیترهای الکتریکی احاطه شده است و به همین دلیل گرانول های پلاستیکی پس از عبور از داخل آن گرم می شوند.
  2. قسمت مهم دیگر دستگاه تزریقی بادی ماردون یا مارپیچ (Screw)  است. وظیفه قسمت ماردونمنتقل کردن پلاستیک از سیلندر به ایستگاه تزریق باد است. سطح ماردون از آج و برجستگی هایی تشکیل شده است. حرکت ماردون به صورت چرخشی و رفت و برگشت است. در نیتجه حرکت ماردون گرانول ها در طول سیلندر، فشرده و ذوب می شوند.
  3. در ادامه ظرف پلاستیکی با توجه به قالب (Mold) موردنظر هواگیری شده و به شکل نهایی می رسد. از لحاظ طراحی، فضای خالی داخل قالب تزریق، بخشی است که پلاستیک ذوب شده در داخل آن ریخته می شود.
افزایش آگاهی و اطلاعات:   بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت-مجله بپز نپز

    پس از ساخت پریفرم، با استفاده از قالب باد، محصول نهایی از دستگاه پلاستیک بادی خارج می شود. قالب ها در اغلب اوقات از جنس فولاد ساخته می شوند.

 

اجزای تشکیل دهنده دستگاه تزریق پلاستیک بلومولدینگ

  • سیستم اکسترودر (Extruder)

نقش اصلی سیستم اکسترودر تبدیل مواد خام پلاستیکی به مواد مذاب، و ترکیب مواد نو آسیابی و مستربچ است تا آماده ورود به دای هد شود. دای هد یا کلگی قسمتی از دستگاه تزریق پلاستیک است که مواد مذاب پلاستیک را به شکل رشته هایی نرم و انعطاف پذیر تبدیل می کنید. سیستم اکسترودر شامل گیربکس، الکتروموتور، سیلندر، ماردون، هیتر و … است.

  • شاسی و بدنه (Body)

منظور از شاسی دستگاه اسکلت اصلی، کاور ها، درب و … است. شاسی در بیشتر موارد از قوطی، صفحه آهن، تیر آهن H، ناودانی و .. ساخته می شود. نکته مهم در شاسی دستگاه تزریق پلاستیک این است که دستگاه باید دارای استحکام کافی

باشد تا پس از جابجایی با جرثقیل و ضربات احتمالی خللی در عملکرد آن ایجاد نشود.

  • سیستم هیدرولیک (Hydraulic System)
افزایش آگاهی و اطلاعات:   مقابله با فرهنگ مقاومت فلسطینیان؛ اولویت نخست طرح نتانیاهو برای آینده غزه

نقش سیستم هیدرولیک انتقال نیروی مورد نیاز برای حرکت قطعات مختلف دستگاه است. این بخش شامل شیرهای برقی، پروفشنال، بلوک هیدرولیک، جک های هیدرولیک، پمپ و … است.

  • سیستم پنوماتیک (Pneumatic System)

شامل جک، واحد مراقبت و … می شود.

  • سیستم برق (Electrical System)

شامل PLC، تابلو برق، اینورتر، سنسور ها، ترموکوپل و …

کاربرد دستگاه تزریق پلاستیک بادی در صنعت تولید ظروف پلاستیکی

مواد اولیه دستگاه تزریق پلاستیک چیست

 مواد اولیه دستگاه تزریق پلاستیک (اکستروژن بلومولدینگ) بادی انواع گوناگونی از پلاستیک های گرمانرم (Thermoplastics) مثل موارد زیر است:

  • پلی پروپیلن (PP)
  • پلی اتیلن (PE)
  • پلی استایرن (PS)
  • نایلون (PA)

 

مواد گرمانرم یا ترموپلاستیک

منظور از مواد ترموپلاستیک (thermoplastic) یا گرمانرم حالتیی از پلاستیک است که در اثر افزایش دما و مواجه شدن با گرما نرم شده و پس از کاهش دما و سرد شدن سفت می‌شود. این فرآیند می تواند در دفعات زیاد بدون اینکه تغییری در خواص ماده به وجود بیاید تکرار شود.

 

محصولات قابل ساخت با دستگاه تزریق پلاستیک

از دستگاه تزریق پلاستیک می توان برای تولید قطعات گوناگون در اندازه ها و شکل های مختلف استفاده نمود. برخی از این تولیدات عبارتند از:

  • دبه ماست
  • دبه خیارشور
  • ظروف سس کچاپ
  • چهار لیتری روغن
  • بیست لیتری صنعتی
  • گالن های پلاستیکی
  • و …

دستگاه تزریق پلاستیک گیچ دار چیست؟

دستگاه تزریق پلاستیک گیج دار، نوعی از دستگاه های تزریق پلاستیک است که برای تولید بطری های بادی که نیاز به نمایان گر سطح سیال درون دارند استفاده می شود. منظور از بطری های بادی بطری هایی از جنس پلی اتیلن است که با روش بادی تولید می شوند. این دستگاه علاوه بر سیلندر ماردون اصلی، دارای یک سیستم اکسترودر اضافی است که مواد پلاستیک شفاف را به داخل دای هد انتقال می دهد. در نتیجه این فرآیند در کنار مواد رنگی یک لایه شفاف ایجاد می شود. این لایه شفاف سطح مایع درون بطری را به خوبی نشان می دهد. البته باید یادآور شد که از دیگر قسمت های بطری، سطح مورد نظر قابل مشاهده نیست.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   جزئیات قرارداد چین کماکان مبهم است-مجله بپز نپز

تولید بطری پلی اتیلن

بطری های پلی اتیلن بادی یکی از تولیدات اصلی دستگاه های تزریق پلاستیک بادی هستند. برای ساخت این محصولات از 2 نوع گرید 0035 و BL3 استفاده می شود. خالی از لطف نیست که یادآور شویم برخلاف مواد پت که چالش تولید ضایعات پلاستیک را به همراه دارند مواد پلی اتیلن قابل آسیاب کردن و مصرف مجدد هستند. بر این اساس با استفاده از بطری های پلی اتیلن می توان به گسترش بازیافت و حفظ محیط زیست نیز کمک نمود.

پایان رپرتاژ آگهی

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *