به گزارش بپزنپز به نقل از تجارت نیوز، روزهای انتهایی مردادماه بود که پس از چالش‌های فراوان بالاخره تعرفه جدید حق‌التحریر دفاتر اسناد رسمی از سوی کانون سردفتران اعلام شد. اما این تعرفه تا چه حد افزایش یافته است؟

هزینه تعرفه حق‌التحریر دفاتر اسناد رسمی هر چهار سال یک بار افزایش می‌یابد

بررسی‌های میدانی تجارت‌نیوز حاکی از آن است که تعرفه جدید حق‌التحریر دفاتر اسناد رسمی پس از حدود چهار سال افزایش یافته است و تاریخ بعدی افزایش نیز چهار سال آینده خواهد بود.

یکی از کارکنان دفاتر اسناد رسمی درباره نحوه تعیین نرخ ثبت سند می‌گوید: «در این چهار سال تورمی افزایشی در جامعه جریان داشته است. در حال حاضر ما حتی کاغذ را با چند برابر قیمت نسبت به چهار سال پیش می‌خریم و مالیات هم در این چهار سال رشد کرده، اما هزینه‌ای که دفترخانه‌ها می‌گیرند همان مبلغ چهار سال پیش است و تا چهار سال دیگر هم همین مبلغ باقی می‌ماند.»

افزایش آگاهی و اطلاعات:   سرانه مصرف بنزین ۲ برابر شد-مجله بپز نپز

ارزش منطقه‌ای ملک، تعرفه دفترخانه را مشخص می‌کند

دفتردار دیگری در خصوص نحوه اخذ تعرفه نقل و انتقال ملک می‌گوید: «بر اساس مدارکی که مشتری به دفترخانه ارائه می‌دهد، بابت هر ملک، مالیات نقل و انتقال گرفته می‌شود. مالیات نقل و انتقال را اداره دارایی تعیین می‌کند و هر سال تغییر می‌کند.»

او دراین‌باره توضیح می‌دهد: «اداره دارایی نیز بر اساس مواردی مانند موقعیت قرارگیری ملک و مصالح ساختمانی به‌کاررفته، نرخی تعیین می‌کند که به آن قیمت منطقه‌ای ملک گفته می‌شود. در نهایت نیز این مبلغ وارد جداول می‌شود و ارزش ملک تعیین می‌کند که متقاضی چقدر باید حق‌الثبت، تحریر و مالیات بپردازد.»

به گفته دفترداران، هزینه ثبت سند از ابتدای شهریورماه حدوداً دو برابر شده است. آنها همچنین می‌گویند برای ثبت سند یک خانه 60 متری و ساخت سال 80 تا 90 در مرکز شهر تهران باید حدود هشت تا 9 میلیون تومان پرداخت کرد.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   جزییات پیگیری واریز مرحله سوم سود سهام عدالت

 

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *