هایپرپیگمانته شدن پوست همان لکه ها و تیرگی هایی می باشد که روی پوست شما قرار دارد و باید این مورد را در نظر داشته باشید که این مشکل یکی از مشکلات پوستی می باشد که ممکن است برای هر فردی ایجاد شود از این رو داشتن اطلاعاتی در این زمینه دارای اهمیت بالایی است و باید جدی گرفته شود.

      نور خورشید و مشکلات پوستی

آشنایی با علل و درمان هایپرپیگمانته شدن پوست

داشتن پوستی صاف و یکدست آرزوی تمامی افراد می باشد و باید در نظر داشته باشید که ایجاد شدن لک های پوستی می تواند برای هر فری ناراحت کننده باشد و جالب است در نظر داشته باشید که هایپرپیگمانته  در پوست همان لکه هایی هستند که نسبت به پوست شما یک الی چند درجه تیره تر هستند و لکه های پوستی ممکن است تمامی بدن شما را به خودش درگیر نماید. با این حال نیاز است تا در نظر داشته باشید که این عارضه معمولا خطری برای شما نخواهد داشت ولی می تواند نشانه ای از بیماری های دیگر در بدن باشد که این بیماری ها می توانند به خودی خود برای بدن شما مضر باشند.

تغییر رنگ دادن بخشی از پوست و لکه شدن این بخش های بدن نشان دهنده این است که بدن ملانین بیش از حد می سازد و ملانین همان رنگدانه های پوستی می باشد و به صورت معمولا در پوست وجود دارد و تجمع ملانین در بخش هایی از بدن می تواند این لکه ها را بوجود بیاورد. این مسئله در تمامی نژاد ها رخ می دهد و باید در نظر داشته باشید که این مورد معمولا در افرادی رخ می دهد که دارای پوست تیره تری می باشند و معمولا این عارضه را شما در بخش هایی از پوست می بینید که بیش تر از سایر بخش های بدن در معرض آفتاب بوده اند.

به صورت کلی سه نوع هایپرپیگمانته  شدن پوست داریم و باید در نظر داشته باشید که هر سه نوع این مورد می تواند به دلایلی کاملا متفاوتی برای پوست شما ایجاد شود. در نوع اول این مورد همان ملاسما می باشد و ناشی از تغییرات هورمونی بوده و معمولا در بارداری و در حین استفاده از دارو های ضد بارداری رخ می دهد. البته که این مورد می تواند ناشی از بروز عارضه های جانبی دیگر بیماری ها باشد و این مورد در هر ناحیه از بدن که رخ دهد طبیعی می باشد ولی بیش تر روی شکم و صورت ظاهر می شود.

مشکلات شدید پوستی بر اثر استرس

نوع دوم این مورد لکه های ناشی از آفتاب می باشد و باید بدانید که این موارد از عارضه های رایج زیر نور خورشید بودن برای مدت طولانی و بدون استفاده از انواعی از ضد آفتاب ها می باشد و باید در نظر داشته باشید که به این موارد لکه های پیری و یا لکه های خورشیدی نیز گفته می شود. این لکه ها در طی زمان ممکن است بیش تر شوند از این رو باید در نظر داشته باشید که زیر نور خورشید بودن یکی از شایع ترین علت این مورد می باشد و همچنین بعد از این که این لکه ها را دیده اید نباید زیاد در معرض نور خورشید باشید زیرا ملانین پوست اشعه های فرابنفش را به خودش جذب خواهد کرد و این فرایند ممکن است بخش هایی از پوست را  که دچار هایپرپیگمانتاسیون بوده را بیش تر از قبل تیره تر کند.  به صورت کلی این مدل از لکه ها را بیش تر در روی صورت و دست ها مشاهده خواهید کرد زیرا این بخش های بدن بیش تر در معرض نور خورشید بوده اند.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   خبری نگران کننده درباره برنج

تیره شدن پوست بعد از التهاب از دیگر عواملی می باشد که باعث هایپرپیگمانته شدن پوست می شود و باید این مورد را در نظر داشته باشید که اگر آسیب و یا جراحتی بر روی پوست شما ایجاد شود امکان این که پوست شما تیره شود وجود دارد و باید در نظر داشته باشید که این مورد موقتی خواهد بود و بعد از بهبودی رنگ پوست شما به حالت ابتدایی خود باز می گردد. در برخی از موارد می توانید با استفاده از انواعی از دارو ها و لیزر ها این مورد را نیز درمان نمایید و در نظر داشته باشید که تیره تر شدن پوست نشانه ای از بیماری های مرگ بار نخواهد بود و نشان دهنده یک اختلال در بدن است که باید درمان شود و بعد از این که این مورد درمان شد این بخش های تیره نیز به مرور بهبود پیدا خواهند کرد.

همانطور که بار ها ذکر شد این مشکل تیره شدن پوست نشانه ای از بیماری های مرگ بار و خطر ساز نمی باشد و تنها زمانی باید به متخصص مراجعه نمایید که نشانه های دیگری را نیز علاوه بر هایپرپیگمانته  شدن پوست مانند خستگی، ضعف شدید و بی حال و افسردگی و بی اشتهایی ناگهانی را نیز داشته باشید و یا این لکه ها در مخاط و دهان شما دیده شوند و اگر همزمان با این لکه ها دچار اسهال و یا یبوست شده اید بهتر است پیگیری های پزشکی در این زمینه انجام دهید.

هایپرپیگمانته شدن پوست

عوامل همراه با این مورد

علاوه بر این که این مشکل ممکن است برایتان ایجاد شود ممکن است مشکلات و بیماری های زمینه ای در این مورد نیز دخیل باشند و هر کدام دارای نشانه های مرتبط با خود خواهند بود. در واقع این نشانه های همراه می تواند بر روی سیستم بدنی تان تاثیرات منفی خود را اعمال کرده و در نهایت مشکلات دیگری را برایتان ایجاد خواهد کرد. این مورد می تواند نشانه ای از بیماری های جدی باشد و با یک سری دیگر از علائم همراه شود و اگر این نشانه ها را با بروز تیرگی های پوستی مشاهده کردید باید برای تشخیص و درمان درست و اصولی بیماری تان سریعا اقدام کرده و از بوز انواعی از مشکلات در این زمینه پیشگیری نمایید. نشانه های همراه که می تواند خطر ساز باشد و باید جدی گرفته شود عبارت است از :

  • سوزش پوست
  • پوسته پوسته شدن پوست
  • خارش های شدید پوستی
  • قرمز شدن پوست
  • تورم پوست
  • یبوست
  • افسردگی
  • اسهال
  • ادرار شدید
  • عطش بالا
  • خستگی زیاد از حد معمول
  • نوسانات در فشار خون
  • درد مفصل ها
  • بی اشتهایی و یا کاهش وزن شدید
  • داشتن قاعدگی نامنظم
  • درد در بخش هایی از شکم مانند سمت راست و بالا

دلایل ایجاد هایپرپیگمانته چیست؟

ایجاد شدن این لکه های تیره روی پوست می تواند  علت های زیادی داشته باشد و باید بدانید که علت اصلی این مورد تولید بیش از حد ملانین می باشد و ملانین رنگدانه ای در پوست می باشد که باعث رنگی شدن پوست خواهد شد و اگر این مورد در بدن نباشد فرد تبدیل به زال می شود و تمامی بدنش رنگ سفید خواهد داشت. از ساده ترین دلایلی که این مورد در بدن زیاد می شود و می تواند لکه های شدید پوستی را ایجاد کند همان آسیب دیدن توسط نور خورشید می باشد و تغییرات شدید هورمونی نیز می تواند در این زمینه دخیل باشد. البته که اختلالات مادرزادی و یا ژنتیکی نیز در این زمینه دخیل می باشند و نباید ان ها را نادیده گرفت. استفاده از دارو های خاص در این زمینه نیز اهمیت دارند و باید در نظر داشته باشید که از عارضه های دارو های شیمی درمانی نیز می باشد.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   تفاوت گرمازدگی با گرماگرفتگی +راه‌های درمان

تغییرات هورمونی و مشکلات پوستی

دلایل ژنتیکی

ژنتیک و بیماری های خاص که همراه با نوزاد هستند از دیگر عواملی می باشند که می توانند باعث بروز انواعی از هایپرپیگمانته شدن پوست باشند.

  • آکانتوز نیگریکانس از مشکلات پوستی ژنتیکی می باشد و در طی این بیماری پوست های بخشی از بدن مانند زیر بغل و کشاله ران و گردن ضخیم تر از سایر بخش ها می باشد.
  • اینکاتنتا پیگمنتی از دیگر دلایل ایجاد لکه های پوستی می باشد و باید این مورد را در نظر بگیرید که این بیماری یکی از ناهنجاری های نادر ژنتیکی می باشد و با تظاهرات عصبی و پوستی و چشمی و دندانی خود را بروز می دهد.
  • نوروفیبروماتوز از بیماری های همراه تولد می باشد و لکه های شیری و یا قهوه ای تیره روی پوست نوزاد شما وجود دارد.
  • گزرودرما پیگمنتوزوم از بیماری های ژنتیکی می باشد و به این اختلال اختلال ژنتیکی ترمیم DNA نیز گفته می شود و دارای اهمیت زیادی است و می تواند لکه های ریز و درشتی را در هر بخشی از بدن به جای بگذارد.

دلایل هورمونی

اختلالات هورمونی و تغییراتی که هورمون ها ایجاد می کنند نیز می تواند باعث بروز هایپرپیگمانته  شدن پوست خواهد شد و برخی از این تغییرات هورمونی عبارت اند از :

  • بارداری
  • دارو های ضد بارداری
  • بیماری آدیسون که نوعی نارسایی در غدد فوق کلیوی برای تولید هورمون می باشد.
  • بیماری کوشینگ که نشان دهنده سطح بالای کورتیکواستروئید ها است.
  • پرکاری تیروئید

تیره شدن پوست

دلایل محیطی

هایپرپیگمانته شدن پوست دارای دلایل محیطی نیز خواهد بود و باید این مورد را در نظر داشته باشید که نور خورشید و مواد سمی آرسنیک دار نیز می تواند باعث بروز این مشکلات پوستی شود از این رو باید این مورد را جدی بگیرید.

دلایل دیگر و خطر ساز

گاهی برخی از موارد امکان دارد که باعث بروز هایپرپیگمانته شدن پوست شود و شما نیز از ان ها بی اطلاع هستید و باید بدانید که این عوامل دارای اهمیت بالایی هستند و باید ان ها را جدی بگیرید.عوامل دیگر در بروز مشکلات پوستی عبارت اند از :

  • کک و مک
  • بیماری های پوستی دیابتی
  • تینه آ ورسیکالر
  • هموکروماتوز
  • کچلی تغییر رنگ دهنده
  • عفونت قارچی
  • مالاسزیا فورفور
  • بیماری آدیسون
  • هموکروماتوز

با این حال یادتان باشد که اگر این مشکل در پوست شما ایجاد شده است باید کم تر در معرض نور خورشید باشید و این موضوع را یادتان نرود که آفتاب بیشتر باعث تشدید این مشکل پوستی خواهد شد.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   از فواید صابون هفت گیاه برای مو و پوست چه می دانید؟-مجله بپز نپز

هایپرپیگمانته چیست؟

درمان های تیره شدن پوست

این بیماری از جدی ترین بیماری های پوستی نمی باشد و گاها خود به خود درمان خواهد شد ولی باید در نظر داشته باشید که اگر می خواهید این بیماری سریع تر درمان شود باید از دارو های با نسخه متخصص و یا بدون نسخه استفاده کنید و معمولا این دارو ها به نوعی هستند که می توانند یک الی چند درجه پوست شما را بهبود بخشند. دارو هایی که استفاده می شود معمولا دارای هیدروکینون می باشند و با این موارد پوست شما سفید تر خواهد شد.

با این حال در نظر داشته باشید که اگر از روش های درمان خانگی برای تیره شدن پوست خود استفاده می کنید این موارد ممکن است ماه ها زمان ببرد و با یک الی چند بار استفاده از این روش ها نمی توان نتیجه ای خوب دریافت کرد. همچنین در طی استفاده از این کرم ها و یا روش های درمانی خانگی یادتان نرود  که باید حتما از ضد آفتاب استفاده کنید زیرا پوست شما نازک اتر می شود و در زیر نور خورشید آسیب پذیر تر خواهد بود و اگر این کار را انجام ندهید نه تنها کمکی به رمان این لکه ها نکرده اید بلکه باعث تشدید شدن ان ها نیز خواهید شد.

در نظر داشته باشید که درمان کاملی برای این مورد وجود ندارد با این حال باید بدانید که اگر درمان ها موثر واقع نشوند باز هم می توانند از شدت این مورد بکاهند و در نهایت پوست شما به شدت قبل تیره نخواهد شد و لکه های پوستی تان با استفاده از درمان های دارویی تا حدودی روشن تر و نزدیک به پوست شما خواهند شد.

اهمیت تیره شدن پوست

پیشگیری از این مشکل پوستی

همانطور که می دانید پیشگیری کردن از بیماری های پوستی می تواند هزینه ای کم تر با خود به همراه داشته باشد از این رو نیاز است تا بدانید که برای پیشگیری کردن از لکه های پوستی نیاز است تا از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید و بدون این کرم ها در زیر نور خورشید قرار نگیرید زیرا این نور دارای فرابنفش بوده و می تواند آسیب های شدیدی به پوستتان وارد نماید. همچنین در تابستان ها سعی کنید تا لباس های خنک و بلند بپوشید تا پوست دستان شما آسیب ندیده و از کلاه های لبه دار علاوه بر ضد آفتاب نیز استفاده کنید.  سعی کنید در گرم ترین ساعت های روز مانند ۱۰ صبح الی ۴ عصر بیرون از خانه و یا دفتر کار خود نباشید.

 اگر از این مطلب رضایت داشتید در ادامه شما می توانید یک سری اطلاعات دیگری در مورد روتین پوستی متناسب با پوست  و تاثیر ضد آفتاب بر جوش صورت  نیز مشاهده نمایید و برای این کار کافی است تا از لینک های داده شده در این زمینه استفاده کرده تا بتوانید وارد صفحات مربوطه شوید.

منبع : آرگا

برچسب :



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *