ارتودنسی نگین دار یا براکت ارتودنسی، روشی رایج جهت مرتب کردن دندان‌ها و داشتن لبخندی زیبا است. در این روش، از براکت‌ها یا نگین‌هایی استفاده می‌شود که به سطح دندان‌ها می‌چسبند؛ سپس با اتصال سیم ارتودنسی به آن‌ها، دندان‌ها به مرور زمان جابه‌جا و در جایگاه صحیح خود قرار می‌گیرند. در این مقاله قصد داریم انواع نگین ارتودنسی را معرفی و استفاده از آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

نگین ارتودنسی چیست و معرفی انواع آن

معرفی نگین ارتودنسی و کاربردهای آن

میزان مقاومت نگین ارتودنسی به گونه‌ای تنظیم شده است که برای خوردن غذا مناسب باشد و در عین حال به راحتی و بدون آسیب به دندان‌ها از روی آن‌ها جدا شود. همین موضوع، انتخاب مواد غذایی مجاز و غیر مجاز در طول دوران ارتودنسی را ضروری می‌کند. باید توجه داشته باشید که پس از اتمام دوره درمان ارتودنسی، متخصص ارتودنسی در مشهد، نگین‌ها را از روی دندان‌ها جدا می‌کند؛ سپس چسب باقی‌مانده را با مواد مخصوص پاک کرده و سطح دندان‌ها را صیقل می‌دهد.

این براکت وظایف متعددی را در ارتودنسی بر عهده دارد که در ادامه به مهم‌ترین آنها اشاره کرده‌ایم:

  • اتصال تجهیزات مختلف ارتودنسی به دندان‌ها
  • هدایت دندان‌ها به سمت جایگاه مناسب
  • اعمال فشار و نیرو به دندان‌ها برای حرکت آن‌ها

بیشتر بخوانید» آشنایی با نگین ارتودنسی و سایر تجهیزات مورد نیاز برای آن، تنها یکی از دغدغه‌های افرادی است که می‌خواهند لبخندی زیبا داشته باشند. در حقیقت مهم‌ترین سوالی که مراجعه کنندگان با آن روبه هستنید این است که: طول دوره درمان ارتودنسی چقدر است. برای پاسخ به این سوال، روی لینک داده شده کلیک کنید.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   اشتباه میلیون‌ها ایرانی در خوردن چای

مزایا و معایب نگین ارتودنسی

مرتب شدن دندان‌ها و ایجاد لبخندی زیبا، افزایش اعتماد به نفس، بهبود عملکرد جویدن، پیشگیری از مشکلات دهانی و دندانی، تنوع در جنس و طرح براکت‌ها و… از جمله مزایای ارتودنسی نگین دار هستند؛ اما به گفته دکتر نجمه تحویلدار نژاد به عنوان دندانپزشک ارتودنسی، این براکت‌ها معایبی نیز دارند که شامل مواردی مانند ایجاد محدودیت‌های غذایی، ایجاد مشکل در صحبت کردن ابتدای درمان، احتمال تحریک لثه‌ها، نیاز به مراقبت‌های دقیق دهانی و دندانی و… می‌شود.

آشنایی با انواع نگین ارتودنسی

انتخاب نوع نگین ارتودنسی مناسب می‌تواند لبخندی زیبا و در عین حال درمانی موثر را برای شما به ارمغان بیاورد. در ادامه به بررسی انواع مختلف نگین‌های ارتودنسی، مزایا و معایب هر کدام و همچنین کاربرد آن‌ها می‌پردازیم:

نگین ارتودنسی چیست و معرفی انواع آن

نگین‌ ارتودنسی فلزی

 این نوع براکت‌ها ارزان‌ترین نوع نگین ارتودنسی به حساب می‌آیند و مقاومت زیادی دارند؛ اما جنس فلزی آن‌ها در بعضی مواقع باعث ایجاد حساسیت دندانی می‌شوند.

نگین‌ ارتودنسی سلف لیگت

درد و ناراحتی کمتر نسبت به نگین‌های فلزی، تنظیمات آسان‌تر و سریع‌تر، دوره درمان کوتاه‌تر و… از جمله مزایای این نوع براکت هستند و معایب آن شامل گران‌تر بودن نسبت به نگین‌های فلزی و دوام کمتر می‌شود.

نگین‌ ارتودنسی لینگوال یا زبانی

نگین‌های زبانی یا ارتودنسی نامرئی، برای افرادی که به زیبایی ظاهری خود اهمیت می‌دهند، مناسب و ایده آل است. هرچند، قیمت آن‌ها گران‌تر از سایر انواع نگین‌ها به نظر می‌رسد و تمیز کردن آن‌ها دشوارتر است. همچنین، امکان دارد در ابتدای درمان باعث ایجاد مشکل در صحبت کردن شوند.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   طلاق والدین؛ پایانی برای جنگ، آغازی برای آرامش

نگین‌ ارتودنسی سرامیکی و الاینرهای شفاف

ظاهری همرنگ دندان، راحت‌تر از نگین‌های فلزی، قابل جابجایی (فقط برای الاینر) و… مزایای استفاده از این نوع براکت است. همچنین، معایبی نظیر دوام کمتر و گران‌تر بودن از نگین‌های فلزی، استفاده سخت و.. را نیز شامل می‌شود.

مینی براکت ارتودنسی

کوچکتر و ظریف‌تر از نگین‌های معمولی است و ظاهر آن کمتر توجه اطرافیان را به خود جلب می‌کند؛ اما ممکن است به اندازه نگین‌های معمولی بادوام نباشند و قیمت آن گران‌تر از نگین‌های فلزی است.

نگین‌ ارتودنسی دیمون

حرکت سریع‌تر دندان‌ها، دوره درمان کوتاه‌تر، درد و ناراحتی کمتر و… مزایای استفاده از این نوع براکت هستند؛ اما این نوع نگین، گران‌ترین نوع نگین ارتودنسی به شمار می‌رود و ممکن است به اندازه سایر انواع نگین‌ها بادوام نباشد.

انتخاب بهترین نوع نگین ارتودنسی برای شما به عوامل مختلفی از جمله بودجه، سبک زندگی و ترجیحات شخصی شما بستگی دارد. در نهایت، مشورت با یک متخصص ارتودنسی واجد شرایط می‌تواند به شما در انتخاب بهترین گزینه برای ایجاد یک لبخند زیبا کمک کند.

نحوه عملکرد ارتودنسی نگین دار به چه شکل است؟

نگین ارتودنسی چیست و معرفی انواع آن

مراحل تجویز و نحوه عملکرد ارتودنسی نگین دار به شرح زیر است:

چسباندن براکت‌های ارتودنسی

در اولین جلسه ویزیت، متخصص ارتودنسی، براکت‌ها را با استفاده از چسب مخصوصی به سطح دندان‌ها می‌چسباند. جنس و نوع براکت‌ها با توجه به شرایط دندان‌های بیمار و تشخیص متخصص انتخاب می‌شود.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   خطر جدی، به هندوانه قرمز لب نزنید!

اتصال سیم ارتودنسی به نگین ارتودنسی

پس از چسباندن براکت‌ها، سیم ارتودنسی که از جنس فلز یا نیکل تیتانیوم است، از بین براکت‌ها عبور داده می‌شود؛ این سیم با اعمال فشار به براکت‌ها، دندان‌ها را به آرامی جابجا می‌کند.

تنظیمات دوره‌ای نگین ارتودنسی

در طول دوره درمان، بیمار باید به طور مرتب معمولا هر ۴ تا ۶ هفته یکبار جهت تنظیمات ارتودنسی به متخصص مراجعه کند؛ در این جلسات، متخصص ارتودنسی با اعمال تغییراتی در سیم و براکت‌ها، روند جابجایی دندان‌ها را تحت کنترل می‌گیرد.

توجه داشته باشید که مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به طور مرتب و دقیق، استفاده از دهان‌شویه، پرهیز از مصرف غذاهای سفت و چسبنده، مراجعه منظم به متخصص ارتودنسی و… از جمله مراقبت‌های طول درمان ارتودنسی نگین دار به حساب می‌آیند.

کلام آخر

اگر به دنبال روشی موثر جهت مرتب کردن دندان‌های خود هستید، ارتودنسی نگین دار می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. با این حال، قبل از شروع درمان، حتما با یک متخصص ارتودنسی مشورت کنید تا از مناسب بودن این روش برای شما اطمینان حاصل کنید.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *