گزارش‌ها نشان می‌دهد که وضعیت حقوق بشر در آمریکا در سال ۲۰۲۳ به وخامت ادامه داشت؛ کارشناسان می‌گویند که حقوق بشر در آمریکا به‌طور فزاینده‌ای نقض می‌شود.

در حالی که یک اقلیت حاکم دارای تسلط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است، بیشتر مردم عادی این کشور به‌طور فزاینده‌ای به حاشیه رانده می‌شوند و حقوق و آزادی‌های اولیه آنها نادیده گرفته می‌شود. 

خشونت‌های مسلحانه

خشونت مسلحانه در حالی که سیاست‌های کنترلی دولت بی‌اثر است، همچنان ادامه دارد؛ در سال ۲۰۲۳ دست‌کم ۶۵۴ تیراندازی جمعی در آمریکا رخ داد؛ تقریبا ۴۳ هزار نفر در سال ۲۰۲۳ بر اثر خشونت با سلاح گرم کشته شدند؛ براساس این آمار، به‌طور متوسط روزانه ۱۱۷ در آمریکا کشته می‌شوند.

تعداد فزاینده‌ای از دولت‌های ایالتی که توسط قطب‌گرایی حزبی و گروه‌های ذینفع هدایت می‌شوند، ابتکار عمل را اتخاذ کرده‌اند تا قوانینی را برای گسترش حقوق ساکنان برای داشتن و حمل سلاح به اجرا بگذارند. 

براساس گزارش‌های موجود در سال ۲۰۲۳، مالکان سلاح در دست‌کم ۲۷ ایالت برای حمل اسلحه نیازی به مجوز نداشتند.

جاسوسی از حریم خصوصی شهروندان و سرکوب آزادی بیان

دولت آمریکا از اختیار خود برای جاسوسی از حریم خصوصی شهروندان سوء‌استفاده کرده و آزادی بیان را سرکوب کرده است.

اف‌بی‌آی بخش ۷۰۲ قانون نظارت بر اطلاعات خارجی را برای نظارت داخلی، نظارت مداوم و گسترده بر ارتباط‌های اعضای کنگره، اهداکنندگان مالی کنگره و معترضان ضد نژادپرستی تغییر مسیر داد.

همچنین تعداد فزاینده‌ای از ایالت‌ها قوانینی را تصویب کرده‌اند که مدارس دولتی را از استفاده از مواد آموزشی و کتاب‌هایی که به موضوع‌های خاصی مانند نژاد، تاریخ و جنسیت می‌پردازد، ممنوع می‌کند.

در همین حال، تعداد اعضای هیئت علمی که به دلیل سخنرانی و بیان نظر‌های خود در دانشگاه‌های آمریکا تنبیه یا اخراج شده‌اند، به بالاترین حد خود در ۲۰ سال گذشته رسیده است.

خشونت پلیس آمریکا

مرگ‌ومیر ناشی از خشونت پلیس آمریکا به رکورد بالایی رسیده و سیستم پاسخگویی اجرای پلیس را عملا از بین برده است.

خشونت پلیس در سال ۲۰۲۳ ادامه داشت و دست‌کم هزار و ۲۴۷ مورد مرگ ناشی از خشونت پلیس ثبت شده است؛ این یعنی روزانه ۳ نفر از سوی افسران پلیس آمریکا کشته شدند.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   اگر میگرن دارید لب به این پنیر نزنید

اداره‌های امور داخلی اغلب به تبرئه همکاران علاقه‌مند به جای تحقیق در مورد رفتار نادرست افسران پلیس هستند؛ این موضوع مسئولیت‌پذیری پلیس را دشوار می‌کند و بیش از نیمی از قتل‌های پلیس به اشتباه در پایگاه داده رسمی آمار مرگ‌ومیر به‌عنوان «قتل عمومی یا خودکشی» برچسب‌گذاری شده است. 

زندان و کار اجباری

مسائل برجسته حبس جمعی و کار اجباری آمریکا را به یک زندان بزرگ تبدیل کرده است. 

آمریکا محل زندگی ۵ درصد از جمعیت جهان است، اما ۲۵ درصد از زندانیان جهان مربوط به این کشور هستند؛ این موضوع آمریکا را به کشوری با بالاترین میزان حبس و بیشترین تعداد افراد زندانی در سراسر جهان تبدیل کرده است.

زندان‌ها زندانیان را مجبور می‌کنند که با دستمزد کم یا بدون مزایا کار کنند؛ این در حالی است که زندانیان سالانه میلیارد‌ها دلار کالا و خدمات تولید می‌کنند.

تنش‌ها میان ۲ حزب اصلی آمریکا

۲ حزب اصلی آمریکا، یعنی حزب جمهوری‌خواه و دموکرات همچنان به دستکاری در انتخابات ادامه می‌دهند. 

در روز افتتاحیه صدوهجدهمین دوره کنگره آمریکا در ژانویه ۲۰۲۳ (دی ۱۴۰۱)، مجلس نمایندگان با بحران ریاست مواجه شد و این کشور در سال ۲۰۲۳ شاهد کمترین میزان بهره‌وری کنگره از زمان جنگ داخلی آمریکا بود. 

این ۲ حزب همچنان به تغییر راه خود برای دستکاری مجدد در تقسیم‌بندی و تحریف افکار عمومی به‌خاطر منافع شخصی حزب خود ادامه می‌دهند. 

نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ۷۶ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند که کشورشان در مسیر اشتباهی قرار دارد.

تبعیض و نژادپرستی

اقلیت‌های قومی در آمریکا با تبعیض نژادی سیستماتیک روبرو هستند و بیماری مزمن نژادپرستی در این کشور همچنان ادامه دارد.

آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار ۳ برابر بیشتر از سفیدپوستان از سوی پلیس کشته شده و ۴.۵ برابر بیشتر احتمال دارد که زندانی شوند. 

در همین حال، تقریبا سه چهارم آمریکایی‌های آسیایی‌تبار در سال گذشته تبعیض نژادی را تجربه کرده‌اند و ۵۵ درصد از آنها می‌ترسیدند که جرایم ناشی از نفرت یا آزار و اذیت امنیت شخصی آنها را به خطر بیندازد.

بومیان آمریکا هم در یک وضعیت دائمی ستم فرهنگی زندگی کرده‌اند و باور‌های مذهبی و اعمال سنتی آنها به‌طرز بی‌رحمانه‌ای سرکوب شده است.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   «نگرانی» هشتگ شکست‌خورده بی‌بی‌سی فارسی

ایدئولوژی نژادپرستانه در آمریکا به‌شدت گسترش یافته و حتی از مرز‌ها فراتر رفته است.

افزایش نابرابری اقتصادی و اجتماعی

افزایش نابرابری اقتصادی و اجتماعی زندگی را برای فقرا به شدت دشوار کرده و در همین حال، آمریکا از تصویب میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خودداری کرده است. 

شکاف ثروت از زمان رکود بزرگ سال ۱۹۲۹ تحت طرح‌های سیستماتیک برای استثمار فقرا، یارانه دادن به ثروتمندان و جداسازی طبقه‌ها به رکورد بالایی رسیده است. 

فقیران کارگر که در فقر ساختاری گرفتار شده‌اند، فرصت‌های برابر ندارند و به سختی می‌توانند به سمت پیشرفت حرکت کنند. 

در گزارش‌ها آمده که تعداد افراد بی‌خانمان در آمریکا بیش از ۶۵۰ هزار نفر است که بالاترین میزان از زمان آغاز ثبت گزارش در این مورد در سال ۲۰۰۷ است؛ همچنین سوءمصرف مواد مخدر در میان قشر ضعیف بیداد می‌کند. نرخ خودکشی نیز همچنان در حال افزایش است.

نقض حقوق زنان و کودکان

آمریکا کنوانسیون رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان را تصویب نکرده و تنها کشور عضو سازمان ملل است که کنوانسیون حقوق کودک را تصویب نکرده است.

قانون اساسی آمریکا تبعیض مبتنی بر جنسیت را ممنوع نمی‌کند؛ آمریکا همچنین تنها کشوری در جهان است که کودکان را بدون آزادی مشروط به حبس ابد محکوم می‌کند. 

همچنین گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد که تعداد افرادی که به دلایل مرتبط با بارداری در آمریکا جان خود را از دست می‌دهند در ۲۰ سال گذشته بیش از ۲ برابر شده است؛ براساس آمارها، بیش از ۲.۲ میلیون زن آمریکایی در سنین باروری به مراقبت‌های زنان و زایمان دسترسی ندارند. 

براساس داده‌های موجود، میلیون‌ها کودک از برنامه بیمه درمانی دولت فدرال کنار گذاشته شده‌اند. 

همچنین سالانه هزاران کودک ناپدید می‌شوند؛ سازمان‌های ایالتی در گزارش تخمینی ۳۴ هزار و ۸۰۰ مورد ناپدید شدن فرزندخوانده در ۴۶ ایالت شکست خورده‌اند. 

وضعیت بحرانی مرز‌های جنوبی آمریکا

بحران بشردوستانه در امتداد مرز آمریکا تشدید و باعث کشمکش دلخراش مهاجران غیرقانونی شده است.

به گفته آژانس مهاجرت سازمان ملل، مرز آمریکا و مکزیک مرگ‌بارترین مسیر مهاجرت زمینی در جهان است؛ در ۱۲ ماه منتهی به ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۳، دست‌کم ۱۴۹ مهاجر در منطقه گشت مرزی ال‌پاسو جان خود را از دست دادند.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   این تست خطای دید بزرگترین ترس شما را آشکار می‌کند!

در سال مالی ۲۰۲۳، تعداد مهاجرانی که در مرز‌های جنوبی آمریکا بازداشت یا اخراج شدند به بیش از ۲.۴ میلیون نفر رسید که رکورد دیگری است. 

همچنین مهاجران در معرض شکنجه و دیگر اشکال رفتار غیرانسانی قرار می‌گیرند؛ سیاست‌های مرزی آمریکا برده‌داری مدرن را تسهیل می‌کند.

سیاست‌های مرزی دولت آمریکا همچنین مشکل قاچاق انسان را تشدید می‌کند؛ کودکان مهاجر بدون همراه در آمریکا از کار اجباری و استثمار وحشیانه رنج می‌برند. 

نقض حقوق بشر از سوی واشنگتن در خارج از آمریکا

آمریکا مدت‌ها است که هژمونیسم را دنبال می‌کند، سیاست قدرت را اعمال می‌کند و بحران‌های بشردوستانه ایجاد می‌کند.

در پی تجاوز‌های نظامی آمریکا به دیگر کشور‌ها پس از حمله‌های ۱۱ سپتامبر با ادعای عملیات‌های ضد تروریسم در خارج از کشور، دست‌کم ۴.۵ میلیون نفر جان خود را از دست داده‌اند. 

ارتش آمریکا از طریق برنامه‌های نیرو‌های نیابتی حاکمیت و حقوق بشر دیگر کشور‌ها را نقض می‌کند و به ارائه تسلیحات به مناطق درگیری ادامه می‌دهد که به تلفات گسترده غیرنظامیان منجر می‌شود. 

زندان بدنام گوانتانامو که حقوق بشر را به شدت نقض می‌کند، همچنان فعال است. 

استفاده طولانی مدت و بی‌رویه از تحریم‌های یک‌جانبه پیامد‌های جدی بشردوستانه به‌همراه داشته است؛ آمریکا بیش از هر کشور دیگری در جهان از تحریم‌ها استفاده کرده است. 

در آمریکا، حقوق بشر اساسا امتیازی است که فقط عده کمی از آن برخوردارند؛ مشکل‌های مختلف حقوق بشری این کشور به‌طور جدی توسعه سالم عرصه جهانی حقوق بشر را تهدید کرده و مانع آن می‌شود.

منبع: میزان

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *