مصرف مواد غذایی مفید برای شادابی و جوانسازی بدن به شما کمک می‌کند تا در هر سنی، احساس بهتری را تجربه کنید و از سلامت فیزیک و روان بهتری برخوردار شوید. حقیقت این است که مصرف برخی خوراکی‌ها در شادابی دوران کهنسالی و همچنین جلوگیری از آسیب‌های فیزیکی و همچنین سلامت روان بسیار موثر هستند. در این مقاله از بخش سبک زندگی در مجله اکالا می‌توانید با بهترین غذاهای ضد پیری آشنا شوید.

۱۲ مواد غذایی برای جلوگیری از پیری

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف برخی خوراکی‌ها موجب می‌شود تا شما در سنین بالاتر دچار مشکلات جسمی و فیزیکی نشوید و بدن شما جوان‌تر و شاداب‌تر به نظر برسد. مطالعات نشان می‌دهد که رژیم غذایی سالم و انتخاب صحیح مواد غذایی می‌تواند روی فرآیند پی شدن سلول‌های بدن و همچنین خلق و خوی شما موثر باشد. در ادامه می‌توانید با ۱۲ مورد از بهترین غذاهای ضد پیری آشنا شوید.

12 مواد غذایی برای جلوگیری از پیری

۱- پنیر

شاید تعجب کنید اما پژوهشگران به تازگی دریافته‌اند که مصرف پنیر می‌تواند به افزایش شادابی و جلوگیری از بدخلقی در سنین بالا کمک کند. افرادی که در رژیم غذایی خود از پنیر استفاده می‌کنند، معمولا احساس بهتری را تجربه می‌کنند و تا حدودی نیز جسم و روان سالم‌تری دارند.

هر چند پنیر فواید زیادی برای سلامت دارد، اما برای تایید این موضوع به تحقیقات بیشتری نیاز است. به خاطر داشته باشید که مصرف پنیر پر چرب موجب افزایش چربی و کلسترول می‌شود و از همین رو بهتر است از پنیر در حد اعتدال استفاده کنید.

۲- بادام

بادام فواید زیادی برای بدن دارد و مصرف آن موجب بهبود عملکرد مغز و همچنین افزایش سلامت عمومی بدن می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف بادام به صورت روزانه می‌تواند به بهبود عملکرد سیستم گوارش، افزایش استحکام استخوان‌ها، جلوگیری از افزایش قند خون و همچنین بهبود حافظه کمک کند.

بادام از بهترین غذاهای ضد پیری است که به خاطر مواد معدنی و ترکیباتی که دارد از استرس جلوگیری می‌کند و برای آرامش اعصاب مفید است و به بهبود خلق و خو نیز کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: مصرف چه نوع مواد غذایی باعث افزایش وزن می‌شود؟

۳- سیب

سیب سرشار از فیبر و ویتامین‌های مختلف است که مصرف آن به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کند و برای حفظ جوانی بسیار مفید است. خوردن یک عدد سیب به صورت روزانه از بدن شما در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند و موجب می‌شود تا در سنین بالاتر، دچار بیماری‌های مختلف نشوید.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   میوه‌هایی که به درمان کبد چرب کمک می‌کنند

این میوه برای سلامت قلب مفید است و به تنظیم فشار خون، بهبود بیماری‌های قلبی و همچنین جلوگیری از دیابت و انواع سرطان کمک می‌کند. اگر می‌خواهید شاداب بمانید و پیری سالم داشته باشید، حتما روزانه از یک عدد سیب استفاده کنید.

۴- گوجه فرنگی

گوجه فرنگی یکی دیگر از مواد غذایی ضد پیری است که مصرف آن از بروز سرطان جلوگیری می‌کند و برای بهبود سلامت قلب و کاهش التهاب در بدن مفید است. گوجه فرنگی سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدان است و از همین رو مصرف آن خطر ابتلا به سکته و بیماری‌های مختلف را در سنین بالا کاهش می‌دهد.

ویتامین C و همچنین لیکوپن موجود در گوجه موجب افزایش کلاژن سازی پوست می‌شود و برای جلوگیری از افتادگی پوست بسیار مفید است. گوجه فرنگی خاصیت ضد التهابی دارد و از همین رو مصرف آن خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.

گوجه فرنگی برای جوانی و شادابی

۵- تمشک

اگر با خودتان فکر می‌کنید که کدام میوه ضد پیری است، باید بگوییم که بهترین میوه ضد پیری تمشک است. تمشک یک میوه فوق العاده مفید برای سلامت قلب و تقویت حافظه است. مصرف این میوه موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و برای بهبود بینایی و جلوگیری از انواع سرطان نیز مفید است. تمشک برای تنظیم قند خون بسیار مفید است و به خاطر آنتی اکسیدان‌های متنوعی که دارد، از پیر شدن پوست و همچنین آسیب رادیکال‌های آزاد به سلول‌های بدن جلوگیری می‌کند.

مصرف این میوه موجب افزایش انرژی بدن می‌شود و به سلامت استخوان‌ها و بهبود هضم نیز کمک می‌کند. برای جلوگیری از چین و چروک پوست و همچنین سلامت بدن می‌توانید روزانه از حدود ۷۵ گرم تمشک تازه استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: ۱۵ نوع میوه و سبزیجات ضد پیری و اکسیر جوانی

۶- تخم مرغ

تخم مرغ یکی از کامل‌ترین مواد غذایی است که مصرف آن موجب افزایش انرژی بدن و همچنین تامین بخش زیادی از مواد مورد نیاز بدن می‌شود. تخم مرغ کلاژن زیادی دارد و از همین رو اگر از این ماده غذایی به اندازه استفاده کنید، کمتر دچار درد مفاصل و همچنین پیری پوست خواهید شد.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   راه های درمان کشیدگی عضلات و نشانه های کشیدگی عضلانی

پروتئین موجود در این ماده غذایی موجب تقویت ماهیچه‌ها و کاهش وزن می‌شود و برای سلامت استخوان‌ها و تنظیم فشار خون نیز مفید است. فراموش نکنید که نباید از تخم مرغ بیشتر از ۲ عدد در روز استفاده کنید.

تخم مرغ برای جوانی و شادابی

۷- دانه کدو تنبل

دانه کدو تنبل سرشار از روی یا زینک است و مصرف آن موجب افزایش کلاژن سازی می‌شود و برای سلامت پوست و ترمیم عضلات بدن بسیار مفید است. تخمه کدو آنتی اکسیدان‌های فراوانی دارد و مصرف آن برای تقویت قلب، تنظیم قند خون، بهبود کیفیت خواب، جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی و همچنین بهبود عملکرد مثانه مفید است. این تخمه فواید زیادی برای جلوگیری از پیری بدن دارد و به افزایش انرژی بدن نیز کمک می‌کند.

۸- هویج

هویج یک خوراکی ضد پیری و یک میوه فوق العاده برای جلوگیری از التهاب در بدن است که مصرف آن از بروز دردهای عضلانی جلوگیری می‌کند و برای سلامت چشم‌ها مفید است. این میوه برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است و مصرف آن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان را کاهش می‌دهد. از دیگر خواص هویج برای سلامتی می‌توان به بهبود حافظه، کاهش التهاب در بدن، سلامت استخوان‌ها و کاهش کلسترول اشاره کرد.

هویج برای جوانی و شادابی

۹- گیلاس

گیلاس یک میوه شگفت انگیز برای شادابی بدن و جلوگیری از پیری است که مصرف آن موجب کاهش التهاب در بدن می‌شود. این میوه به کاهش درد و ناراحتی عضلات و ماهیچه‌ها در سنین بالا کمک می‌کند و برای تنظیم قند خون و بهبود عملکرد دستگاه گوارش نیز مفید است.

مصرف گیلاس به خاطر آنتی اکسیدان هایی که دارد برای سلامت پوست و جلوگیری از پیری پوست مفید است و از بروز سکته قلبی و انواع سرطان نیز جلوگیری می‌کند.

۱۰- چای سبز

مطالعات نشان می‌دهد که خانم‌های ژاپنی به دلیل مصرف مرتب چای سبز، عمر طولانی‌تری نسبت به سایر خانم‌ها دارند. چای سبز حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که به کاهش کلسترول و جلوگیری از آرتریت کمک می‌کند. مصرف این چای از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند و مانع چروکیده شده پوست می‌شود. از دیگر خواص بی‌نظیر چای سبز می‌توان به جلوگیری از التهاب، کاهش استرس، کاهش وزن، از بین بردن سلول‌های سرطانی و همچنین افزایش انرژی بدن اشاره کرد.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   خوردن شله زرد برای این افراد سم است!

۱۱- پرتقال

پرتقال سرشار از ویتامین C و بتاکاروتن است که از پیر شدن سلول‌های بدن جلوگیری می‌کند. مصرف پرتقال موجب بهبود عملکرد قلب و کاهش کلسترول می‌شود و برای افزایش استحکام سلول‌های استخوانی و همچنین افزایش کلاژن سازی پوست مفید است.

این میوه از بروز بیماری‌های چشمی جلوگیری می‌کند و به تنظیم فشار خون و کاهش میزان استرس در بدن کمک می‌کند. برای شادابی بدن و جلوگیری از علائم پیری می‌توانید روزانه از پرتقال استفاده کنید.

پرتقال برای جوانی و شادابی

۱۲- اسفناج

اسفناج از بهترین غذاهای ضد پیری است که از پیر شدن سلول‌های بدن جلوگیری می‌کند و برای تقویت استخوان‌ها و دفع سموم بدن مفید است. مصرف اسفناج موجب بهبود سلامت قلب، سلامت چشم و تنظیم فشار خون می‌شود و از بروز دیابت جلوگیری می‌کند. این سبزی مفید یبوست را درمان می‌کند و برای پاکسازی بدن، درمان روماتیسم و کاهش وزن نیز مفید است.

در این مقاله به ۱۲ مورد از بهترین غذاهای ضد پیری اشاره شده است. به خاطر داشته باشید که برای جلوگیری از پیری سلول‌های بدن و افزایش شادابی باید رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید و به صورت مرتب ورزش کنید. به نظر شما کدام خوراکی‌ها برای شادابی و سلامتی در دوران پیری مفید هستند؟

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *