بهتر است بدانید که شربت اورتیکا دارای مقادیر بسیار مناسبی از عصاره گیاه گزنه می باشد که از گذشته تا به امروز در کاهش التهابات و عفونت مجاری ادراری و همچنین درمان سنگ های کلیوی نقش موثری ایفا کرده است.

آشنایی با شربت اورتیکا

گزنه یا اورتیکا که با نام علمی urtica dioica نیز شناخته می شود در واقع گیاهی پایا است که به صورت وحشی در مناطق معتدل جهان می روید. این گیاه از گذشته در زمینه پزشکی مورد استفاده قرار می گرفته و سرشار از آهن و ویتامین C است.

آشنایی با طریقه مصرف شربت اورتیکا

بر اساس مطالعات بالینی که بر روی این گیاه انجام شده، اورتیکا جهت درمان بیماری هایی مانند سنگ کلیه، دیابت، رینیت آلرژیک، مشکلات روماتیسمی، آرتریت حاد، عفونت دستگاه ادراری تحتانی و همچنین به عنوان مدر نیز استفاده می شود.

به صراحت می توان گفت که شربت اورتیکا فراورده عصاره طبیعی و خالص گیاه گزنه است که ۱۰۰ درصد گیاهی خواهد بود. در این عصاره گیاهی به منظور حفظ خواص کامل آن و رعایت سلامت مصرف کننده هیچ ماده افزودنی و طعم دهنده مورد استفاده نگرفته است.

خواص فراوان اورتیکا:

جالب است بدانید که شربت اورتیکا سرشار از آهن و ویتامین C می باشد که در درمان بسیاری از بیماری های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه سعی کرده ایم تا به بیان بیشترین خواص و فواید شربت اورتیکا برای بدن بپردازیم:

نحوه مصرف شربت اورتیکا

همانطور که می دانید وجود سنگ های کلیوی در بدن و دفع آن ها اغلب با ناراحتی و درد بسیار زیادی همراه است. تشکیل سنگ کلیه را می توان یکی از شایع ترین اختلالات اورولوژی در نظر گرفت. در این میان عصاره گیاهانی که در درمان سنگ های کلیوی و کاهش عفونت های مجاری ادرار استفاده می شود.، می توان گیاه گزنه را به عنوان یک گیاه سنگ شکن انتخابی ایده آل دانست.

  • کاهش دفع ادراری کلسیم و اگزالات:

یکی از مزیت های شربت اورتیکا خاصیت ادرار آور بودن آن است که موجب افزایش حجم و جریان ادرار می شود. در مطالعات انجام شده از حیوانات به این نتیجه رسیده اند که درمان با عصاره گزنه موجب کاهش سطح کلسیم، اگزالات و کراتینین در ادرار و همچنین کاهش قابل توجه رسوب کلیوی کلسیم و اگزالات می شود.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   طرح‌های ناخن تابستانه با رنگ جیغ؛ برای انواع سبک سلیقه

خواص بی شمار اورتیکا

  • ضد التهاب بودن:

گیاه اورتیکا حاوی ترکیبات ضدالتهابی فراوانی بوده که می تواند با جلوگیری از فعالیت آنزیم هایی مانند سیکلواکسیژناز ها تولید ترکیب هایی مانند پروستاگلاندین ها و ترومبوکسان های التهابی را مهار نموده و از این طریق باعث کاهش التهاب در بدن شود.

به طور کلی این خاصیت اورتیکال علاوه بر کمک به حفظ و بهبود سلامت کلیه در درمان سایر مشکلات التهابی مانند آرتریت نیز موثر خواهد بود. به همین خاطر این عصاره می تواند موجب کاهش التهاب در مفاصل گردد و همچنین در تسکین درد بیماری های روماتیسمی نیز موثر باشد.

  • خاصیت آنتی باکتریال:

همانطور که می دانید شایع ترین باکتری که موجب عفونت ادراری می شود اشرشیاکلی است که البته سایر باکتری ها نیز می توانند موجب بروز عفونت ادرار شوند. در این شرایط اورتیکا قادر است با کاهش حرکت اشرشیاکلی و همچنین جلوگیری از تشگیل کلنی این باکتری به درمان عفونت های مجاری ادراری کمک نماید.

خاصیت آنتی باکتریال اورتیکا

  • شربت اورتیکا برای پروستات:

به طور کلی بزرگ بودن غده پروستات مشکلات متعددی از جمله تکرر ادرار، مثانه تحریک پذیر، ادرار شبانه و ادرار دردناک را به همراه خواهد داشت. در این شرایط استفاده از عصاره گیاه گزنه به ویژه ریشه آن می تواند درمان هایپرپلازی خوش خیم را آسان تر نماید.

شربت گیاهی اورتیکا با داشتن عصاره گیاه گزنه یک فرآورده دیورتیک یا مدر محسوب می شود که به بهبود جریان ادرار کمک شایانی خواهد کرد. همچنین این گیاه دارای خواص نفریدیکی نیز می باشد که بر این اساس قادر است در تجزیه سنگ های کلیوی و کیسه صفرا بسیار کمک کننده باشد.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   این دمنوش فورا فشار خون را پایین می‌آورد

همچنین لازم به ذکر است که خواص آنتی اکسیدانی این گیاه می تواند از کبد در مقابل آسیب سموم، فلزات سنگین و همچنین التهاب به خوبی محافظت نماید.

درمان سنگ صفرا با شربت اورتیکا

  • درمان ریزش مو:

بخش های مختلف گیاه اورتیکا و همچنین شربت آن می توانند با مکانیسم های مختلفی در تقویت مو  کمک به درمان ریزش مو نقش داشته باشند. در واقع فرآورده حاوی ریشه گزنه می توان به درمان ریزش موی ارثی یا هورمونی کمک نماید. از طرفی دیگر برگ های این گیاه نیز حاوی سیلیس و گوگرد می باشد که با تقویت ساقه مو موجب بهبود سلامت موها می شود.

  • کنترل قند خون:

جالب است بدانید که تاثیر گیاه گزنه بر روی قند خون در مطالعات حیوانی و انسانی مورد بررسی قرار گرفته و تایید نهایی شده است. عصاره این شربت حاوی ترکیباتی است که می تواند اثرات انسولین را تقلید نموده و سطح گلوکز خون را در افراددیابتی با قند خون کنترل نشده کاهش دهد.

  • کنترل فشار خون:

یکی دیگر از خواص شربت اورتیکا، کنترل و کاهش فشار خون است که توسط مکانیسم های مختلفی تاثیرگذار خواهد بود. در واقع تولید نیتریک اکساید به عنوان یک گشاد کننده عروق یکی از این مکانیسم ها محسوب می شود که علاوه بر آن دارای ترکیباتی است که می تواند به عنوان مسدود کننده کانال کلسیم عمل نماید و موجب شل شدن عروق و کاهش فشار خون گردد.

دستورالعمل مصرف اورتیکا

دستورالعمل مصرف شربت:

توجه داشته باشید که مقدار مصرف شربت اورتیکا در طول روز تقریبا ۱۰ میلی لیتر خواهد بود که به صورت ۲ مرتبه در روز و در مقدار هر ۵ میلی لیتر باید مصرف شود.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   با خوردن فلفل این بیماری مهلک را ضربه فنی کنید

عوارض ناشی از مصرف اورتیکا:

لازم است بدانید که مصرف شربت اورتیکا به میزان توصیه شده هیچ مشکلی نخواهد داشت اما با این حال در برخی موارد ممکن است مصرف این محلول موجب بروز عوارض گوارشی خفیف از جمله اسهال، ادم و ناراحتی معده گردد.

معمولا توصیه می شود که در صورت بروز حساسیت به گیاه گزنه در روند مصرف احتیاط نمایید.

موارد منع مصرف شربت:

ااغلب توصیه می شود که از مصرف این دارو در مواردی که به علت نارسایی کلیه یا قلب، احتباس مایع در ادم وجود دارد به شدت خودداری شود.

افراد دارای حساسیت به فرآورده های گیاهی از مصرف این دارو پرهیز نمایند.

عوارض ناشی از مصرف اورتیکا

احتیاطات شربت اورتیکا:

در مصرف شربت اورتیکا بایستی هشدار ها و احتیاطات فوق را جدی بگیرید:

توصیه می شود که در صورت وجود خون در ادرار با پزشک مشورت نمایید.

در مصرف همزمان این محصول با داروی وارفارین و یا داروهای ضد فشار خون احتیاط نمایید.

در طول دوره درمان مصرف فراوان مایعات توصیه می شود.

در افراد مبتلا به افت فشار خون مصرف شربت اورتیکا با احتیاط انجام شود.

در صورت بروز واکنش های آلرژیک به دنبال مصرف این فرآورده مصرف بلافاصله قطع و با پزشک مشورت شود.

این دارو را دور از دسترس کودکان نگهداری نمایید.

مصرف شربت اورتیکا در دوران بارداری و شیردهی ممنوع می باشد.

منبع : آرگا

برچسب :



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *