استانبول سرزمینی از جاذبه‌ های تاریخی و متنوع که با زیبایی‌ های خود مورد توجه است. در این بخش می‌ توانید با مسجد زیرک استانبول که یکی از سازه‌ های باشکوه آن می‌ باشد، بیشتر آشنا شده و معماری آن را بشناسید.

سازه مسجد زیرک

سفری خاطره انگیز به مسجد زیرک استانبول:

این مسجد بنای خوش رنگ زیبا با معماری مجلل بوده که توجه شما را جلب می‌ کند. بنای اولیه متعلق به کلیسا بوده که بعد از سقوط قسطنطنیه به مسجد تبدیل شده است. این بنا از دیدنی های استانبول هستند.

این بنا مقبره افراد مشهور بیزانس بوده و افرادی مانند: ملکه در این بنا به خاک سپرده شده‌ اند. این بنا شامل مجموعه کامل از کلیسا مدرسه و مسجد بوده که هر یک از قسمت‌ های آن در نوع خود با شکوه هستند و می‌ تواند توجه شما را جلب کند. آثار معماری که از تمام دوران تاریخی در این بنا دیده می‌ شود، نیز در نوع خود بی‌ نظیر و مورد توجه هستند.

بررسی معماری مسجد:

معماری این مسجد نیز به سبک بیزانس و رم شرقی بوده که یک سازه باشکوه محسوب می‌ شود. همانطور که مشاهده می‌ کنید، گنبد مرکزی و گنبدهای پیرامونی نشان دهنده یک سبک معماری بیزانسی هستند. درون مسجد نیز نمونه‌ ای از مسجدهای عثمانی که دارای آیه‌ های قرآنی هستند، مشاهده می‌ شود.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   سفر به تنگه لی لی دورود و بازدید از جاذبه های آن

مسجد زیرک استانبول

کتیبه‌ های اسلامی و قرآنی با کاشی‌ کاری‌ های مزین شده و زیبا بخش برجسته این بنا بوده که می‌ توانید در قسمت درونی مشاهده کنید. در نمای خارجی مسجد نیز شما با سبک معماری رومی و بروکی می‌ توانید، بیشتر آشنا شوید. در واقع این تلفیق در معماری به دلیل مرمت‌هایی بوده که پی در پی در این بنا صورت گرفته است و شما تلفیقی از معماری های دوران مختلف را می‌توانید در این سازه مشاهده کنید

تاریخچه ظهور:

ایرنه که همسر امپراطور دوم کمنون بوده تصمیم به ساخت این صومعه می‌گیرد صومه‌ای با معماری پیچیده که شامل کلیسا کتابخانه و بیمارستان بوده این در واقع بنیان اولیه سازه در سال ۱۱۲۴ می‌باشد بعد از مرگ ایرن ساخت این بنا متوقف نشده و همانطور که اشاره شد، در دوره‌ های تاریخی مختلف مورد مرمت و بازسازی قرار می‌ گیرد، تا به عنوان یک کلیسا و مسجد مورد استفاده می‌ باشد.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   کلیسای نوتردام دو هوی رونشان با معماری جذاب

راهنمای بازدید مسجد زیرک

مقبره صومعه پانتوکراتور:

این مسجد در گذشته با نام صومعه پانتوک راتور شناخته می‌ شده و مقبره امپراتوری و سلطنتی بوده که افراد معروف سلطنتی از جمله ملکه در آن به خاک سپرده شده‌ اند. بخش جذاب این بنا تبدیل شدن صومعه به یک معبد کاتولیک بوده است.

ظهور مسجد زیرک:

تبدیل شدن صومعه به مدرسه و در نهایت ظهور مسجد زیرک استانبول به این گونه بوده که بعد از فتح استانبول حجره‌ های راهبان به مدرسه تبدیل شده و این مدرسه نیز اولین مدرسه عثمانی بوده است.با  توجه به اینکه کلیسا و مساجد و کلاس‌ های درس متصل به یکدیگر بودند، این بنا به یک مسجد تبدیل شده است.

مسجد زیرک کجاست

در سال‌ های بعد این بنا بر اثر زلزله تخریب‌ هایی داشته که در سال ۱۷۶۶ آسیب‌ هایی نیز به آن وارد شده و به مرور این مرمت سازی‌ ها در آن صورت گرفته است.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   دیدنی های لهاسا و جاذبه های تماشایی آن

ویژگی‌ های معماری:

در این سازه چیزی که جلب توجه می‌ کند، سنگ تراشی‌ ها و آجرهای آن می‌ باشد. فضای داخلی موزاییک و با  بشقاب های رنگی تزیین شده است. طاقچه‌ ها و پنجره‌ های رنگارنگ و شیشه‌ ای تکنیکی زیبا بوده و تلفیق زیبا با سنگ مرمر به عنوان سنگ فرش فضا را جذاب‌ تر می‌ کند. ستون‌ های اصلی این ساختمان نیز در شمال با ستون‌ های جدید ساخته شده و تلفیقی از سنگ و آجر هستند. فضای بزرگ که شامل محراب گچی مسجد خطبه چوبی منبر مرمری و غیره می‌ باشد.

منبع : آرگا

برچسب :



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *