آبرسان یک مرطوب کننده شگفت انگیز است که برای هر نوع پوستی می توانید از آن استفاده کنید. آبرسان ها به طور آماده در بازار به فروش می رسند که می توانید آن ها را خریداری کنید. اما برای افرادی که فرصت انجام این کار را ندارند و یا هزینه برخی از این آبرسان ها بالا است، می توانند در آشپزخانه خود یک آبرسان خوب تهیه کنند. هدف از تهیه مواد غذایی آبرسان این است که رطوبت و میزان آب طبیعی پوست را حفظ کنید و یا اگر با خشکی پوست روبرو شده اید، طراوات و شادابی را به پوست خود باز گردانید. در ادامه مطلب شما را با لیستی از مواد غذایی آبرسان پوست آشنا خواهیم کرد.

آشنایی با لیست مواد غذایی آبرسان پوست

اگر به دنبال یک آبرسان خانگی خوب هستید بهتر است با انواع آبرسان های خانگی بیشتر آشنا شوید.

آب

پوست برای انعطاف پذیری و نرم بودن به رطوبت نیاز دارد. حتی کم آبی خفیف موجب می شود تا پوست خشک و حتی خاکستری به نظر برسد. متخصصین توصیه می کنند که در روز شش تا هشت لیوان آب بنوشید. می توان گفت آب بهترین گزینه برای آبرسانی پوست محسوب می شود.

مواد غذایی آبرسان بدن

چای سبز

چای سبز به محافظت از پوست در برابر پیری و آسیب کمک می کند. ترکیبات قوی موجود در چای سبز به کاتچین معروف هستند که به بهبود سلامت پوست کمک می کنند. همانند سایر مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان، چای سبز به محافظت از پوست در برابر آسیب های خورشید و فرا بنفش کمک می کند. یک مطالعه سه ماهه با حضور ۶۰ خانم نشان داد که نوشیدن روزانه چای سبز می تواند قرمزی ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید را تا ۲۵ درصد کاهش دهد. چای سبز علاوه بر رطوبت، ضخامت، زیری و خاصیت ارتجاعی پوست را نیز بهبود می بخشد.

عسل

هر چقدر از خواص عسل بگوییم باز هم کم گفته ایم. این ماده غذایی بسیار پر خاصیت بوده و برای پوست و بدن مفید است. اگر پوست تان حساس است و چین و چروک های آن زیاد است می توانید از عسل استفاده کنید. عسل یک ماده خوراکی و البته دارویی است که به حفظ رطوبت پوست کمک می کند؛ پس برای استفاده از آن نباید تردید داشته باشید. بیشتر مواد آرایشی و بهداشتی دارای مواد طبیعی عسل هستند پس بهتر است این ماده را به طور طبیعی روی پوست خود استفاده کرده تا خواص آن را با گذشت زمان مشاهده کنید.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   راهکارهایی برای مقابله با افسردگی پس از اتمام کار

کلم بروکلی

یکی از مواد غذایی مناسب برای آبرسانی پوست استفاده از کلم بروکلی است. این ماده دارای ویتامین C و ویتامین A است. مصرف کلم بروکلی از پوست در برابر پوسته پوسته شدن و خشک شدن محافظت می کند. این ماده با داشتن مقدار زیادی بتاکاروتن نقش آبرسانی پوست را برعهده دارد و علاوه بر این دارای موادی است که از ایجاد سرطان جلوگیری می کند. مواد موجود در بروکلی موجب حفظ کلاژن پوست و کلاژن سازی می شود که جوانی پوست را به دنبال دارند.

بهترین مواد غذایی آبرسان پوست

روغن بادام شیرین

روغن بادام شیرین برای بیشتر پوست ها مناسب است. چرا که اثرات تسکین دهی بالایی دارد و سرشار از ویتامین E و D است. یعنی می تواند التهاب و زخم روی پوست را سریع التیام بخشد و در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید محافظ پوست باشد. شما می توانید کمی روغن بادام شیرین را با عصاره گل رز مخلوط کنید و روی پوست و سایر نواحی مانند بازوها، دست ها و پاها بگذارید؛ زیرا روی آبرسانی و شفاف شدن پوست اثر می گذارد. با استفاده از این خیلی زودتر نتیجه می گیرید.

روغن تخمه آفتاب گردان

یکی از مواد غذایی که به آبرسانی پوست کمک می کند روغن تخمه آفتاب گردان است. این روغن کومدون زا است؛ به این معنا که به آسانی جذب پوست می شود. همچنین این روغن دارای بتاکاروتن و ویتامین E است که برای هر نوع پوستی می توانید از آن استفاده کنید. روغن تخمه آفتاب گردان یک روغن ایده آل برای آبرسانی است و منافذ پوست را نمی بندد؛ به همین خاطر جوش و آکنه ایجاد نمی کند و برای آبرسانی پوست مناسب است.

ژل آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا یک گیاه ضد التهابی و عالی بوده که برای مقابله با آفتاب سوختگی و التهابات پوستی مناسب است. این ژل به کسانی که پوست آکنه دار، چرب، خشک و حساس دارند پیشنهاد می شود. به دلیل اینکه با همه باکتری هایی که عامل آکنه و جوش هستند مبارزه کرده و یک پاکسازی عمیق از لایه ها و منافذ پوستی انجام می دهد. علاوه بر این با لکه های پیری و لکه های حاصل از جوش و حاملگی مقابله می کند و در دراز مدت می تواند چروک های سطح پوست را از بین ببرد.

لیست مواد غذایی آبرسان

روغن نارگیل

روغن نارگیل یک عنصر مهم بین خوراکی های موجود در آشپزخانه است که پیشنهاد می شود به صورت خوراکی در مواد غذایی مانند سالادها از آن استفاده کنید، زیرا یک آبرسان داخلی است و روی بدن تأثیرات مثبت می گذارد. توجه داشته باشید که این آبرسان برای پوست چرب مناسب نیست و اگر پوست تان خشک است، برای استفاده از روغن نارگیل کاندیدای خوبی محسوب می شوید.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   چرا مردان بوتاکس می زنند؟

روغن نارگیل دارای اسیدهای چرب بالا، انواع آنتی اکسیدان های قوی و خواص ضد التهابی است که از پوست در مقابل انواع اشعه های مضر خورشیدی محافظت می کند. اما مجددا تأکید می شود، اگر پوست تان چرب است از آن استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث مسدود شدن منافذ پوستی شود. به همین خاطر اگر جوش های سر سیاه دارید این آبرسان به هیچ عنوان برای تان مناسب نیست.

فلفل دلمه ای زرد یا قرمز

فلفل دلمه ای منبع عالی بتاکاروتن است که بدن قادر است آن را به ویتامین A تبدیل کند. علاوه بر این یکی از بهترین منابع ویتامین C است. این ویتامین برای ایجاد پروتئین کلاژن لازم و ضروری است و پوست را قوی و محکم نگه می دارد.

انگور قرمز

انگور قرمز به علت داشتن رسوراترول، ترکیبی که از پوست انگور قرمز به دست می آید، شناخته شده است. رسوراترول با طیف گسترده ای از فواید برای سلامتی معروف شده است که از جمله آن ها می توان به کاهش اثرات پوستی اشاره کرد. تحقیقات نشان می دهد که انگور قرمز به کاهش تولید رادیکال های آزاد مضر کمک می کند و از آسیب دیدن سلول های پوستی نیز جلوگیری خواهد کرد.

فهرست مواد غذایی آبرسان

سیب زمینی شیرین

بتاکاروتن یک ماده غذایی است که می توانید آن را در گیاهان پیدا کنید و به عنوان پرو ویتامین A عمل می کند. به این معنا که می تواند در بدن شما به ویتامین A تبدیل شود. بتاکاروتن در پرتقال و سبزیجاتی نظیر سیب زمینی شیرین، هویج و اسفناج بیشتر موجود است. کاروتنوئیدهایی نظیر بتاکاروتن به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل کرده و باعث حفظ سلامت پوست می شوند. زمانی که مواد غذایی دارای بتاکاروتن مصرف شود، این آنتی اکسیدان به پوست تان وارد می شود و به محافظت از سلول های پوست هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید کمک می کند.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی دارای ویتامین C است و دارای تمام کاروتنوئیدهای مهم مانند لیکوپن است. لوتئین، کاروتن و لیکوپن از پوست در برابر آسیب های ناشی از نور خورشید محافظت می کنند و مانع ایجاد چین و چروک پوست می شوند.

روغن آووکادو

روغن آووکادو جزو روغن های گران محسوب می شود اما آنقدر خواص دارد که بی شک ارزش این هزینه را دارد. به این دلیل روغن آووکادو به عنوان یک آبرسان برای پوست مناسب است و باعث هیدراته شدن پوست های خشک می شود. گذشته از این پوست را نیز مرطوب نگه می دارد. این روغن دارای امگا ۳ و انواع ویتامین های ضروری بدن است که سطح پوست را متعادل نگه می دارد. به این معنا که از وجود باکتری، چربی، میکروب و انواع محیط های قلیایی مضر پاک می کند. پس برای پوست های حساس و خشک و انواع چین و چروک ها و التهابات پوستی مناسب است.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   مرحله به مرحله آرایش نچرال با محصولات دیفکتو -مجله بپز نپز

لیست مواد غذایی آبرسان

از سوی دیگر می توان گفت روغن آووکادو با داشتن منبع وسیعی از مواد مغذی با رادیکال های آزاد موجود در محیط مانند اشعه فرا بنفش خورشید، آلاینده های محیطی و دیگر مواد آلرژی زا مبارزه می کند و حفاظت کننده خوبی محسوب می شود. تحقیقات نشان می دهد که این روغن آبرسان بسیار خوبی به شمار می رود که تحریک کلاژن را به طور دقیق انجام می دهد و علاوه بر این خاصیت ارتجاعی پوست را نیز حفظ می کند. به همین خاطر می توان گفت روند ساخت چین و چروک را به تأخیر می اندازد.

از جمله خواص روغن آووکادو ضد التهاب بودن آن است. به همین خاطر برای افرادی که دچار اگزما و پسوریازیس هستند مفید است. از این روغن برای تأمین آب مورد نیاز اطراف چشم در سرم های بهداشتی نیز استفاده می کنند. به همین خاطر اگر روغن آووکادو ندارید می توانید از میوه آووکادو برای اطراف چشم های خود استفاده کنید. با این کار لکه های تیره را نیز از بین می برید.

روغن زیتون

روغن زیتون یکی از روغن های مفید است اما دارای خاصیت مسدود کنندگی است. بر همین اساس اگر پوست تان جوش زیادی دارد بهتر است به عنوان آبرسان از آن استفاده نکنید. خواص روغن زیتون بسیار زیاد است که به دلیل داشتن انواع ویتامین ها با پیری زودرس نیز مقابله می کند. اما به علت مسدود شدگی در سطح پوست بهتر است پوست های چرب و حساس از آن استفاده نکنند.

منبع : آرگا

برچسب :



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *