انبه یک میوه شیرین، خوشمزه و فوق العاده مفید است که مصرف آن به تامین بخش زیادی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن کمک می‌کند. اما آیا این میوه برای افراد مبتلا به دیابت و فشار خون بالا مفید است؟ در این مقاله از بخش سبک زندگی در اکالا بلاگ می‌توانید با تاثیر انبه بر قند خون و فشار خون آشنا شوید.

تاثیر انبه بر فشار خون

هر عدد انبه با وزن ۶۴۰ گرم می‌تواند حدود ۳۳ درصد از نیاز روزانه بدن به پتاسیم را تامین کند. پتاسیم نقش مهمی در تنظیم فشار خون و سدیم در بدن دارد و برای تنظیم فشار خون بسیار مفید است.

مطالعات انجام شده در مورد انبه و فشار خون نشان می‌دهد که این میوه به خاطر پتاسیم، منیزیم و فیبر زیادی که دارد، برای کاهش فشار خون مفید است. انبه سرشار از فیبر، ویتامین K، فسفر، منیزیم، پتاسیم و آهن است و مواد مغذی موجود در این میوه به تنظیم فشار خون کمک می‌کنند.

برای تنظیم فشار خون باید از انبه به صورت مرتب در رژیم غذایی خود استفاده کنید. برخی مطالعات نشان می‌دهد که اثربخشی این میوه در کاهش فشار خون آنقدر زیاد است که می‌تواند شما را از مصرف انواع قرص‌های فشار خون بی‌نیاز کند.

تاثیر انبه بر فشار خون

تاثیر انبه بر قند خون

انبه یک میوه شیرین و سرشار از قند است و از همین رو افرادی که به دیابت مبتلا هستند یا قند خون بالایی دارند، نباید به مقدار زیاد از این میوه استفاده کنند.

خوردن انبه به مقدار زیاد، در بیماران مبتلا به دیابت موجب می‌شود تا بدن به انسولین بیشتری نیاز پیدا کند و از آن جایی که ترشح انسولین در بدن این افراد کمتر است، قند خون به میزان بیشتری افزایش پیدا می‌کند. اما مصرف این میوه به مقدار کم فواید زیادی برای افراد مبتلا به دیابت دارد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین فواید انبه بر قند خون اشاره شده است.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   فلفل قرمز، سلاح مخفی برای مبارزه با سرماخوردگی؛ نحوه مصرف

۱- محافظت از سلول‌ها و بافت‌های بدن

در یک مطالعه که روی تاثیر انبه بر قند خون موش‌های آزمایشگاهی صورت گرفت، مشخص شد که مصرف این میوه موجب کاهش چربی بدن، کاهش کلسترول و حتی کاهش قند خون می‌شود. از آن جایی که انبه سرشار از ویتامین A، ویتامین C و فیبر است، مصرف این میوه به تولید پروتئین کلاژن در بدن کمک می‌کند و از پیر شدن سلول‌های بدن و همچنین آسیب به رگ‌های خونی و بافت همبند جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: ۱۱ خواص انبه برای پوست و مو که باید بدانید!

۲- تنظیم قند خون

هر چند که این میوه قند زیادی دارد، اما مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در آن به حدی زیاد است که اگر به اندازه کم از آن استفاده کنید، نه تنها موجب افزایش قند خون نمی‌شود، بلکه به تنظیم قند خون و کاهش چربی و کلسترول در بدن نیز کمک می‌کند. افراد مبتلا به دیابت می‌توانند به مقدار محدود از انبه خام یا رسیده در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

۳- مفید برای دیابت نوع ۱ و نوع ۲

بررسی برخی مطالعات در مورد فواید انبه برای دیابت نشان می‌دهد که مصرف انبه به دلیل فیبر و مواد معدنی فراوانی که دارد، برای کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ مفید است و در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ نیز موجب کاهش سطح قند خون و افزایش ترشح انسولین در بدن می‌شود.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   ۱۴ گیاه دارویی برای کاهش علائم یائسگی

مصرف این میوه به تنظیم سطح انسولین در بدن کم می‌کند و حتی برگ‌های آن نیز برای تنظیم قند خون مفید است.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان مصرف انبه برای جذب ویتامین ها و هضم بهتر

۴- کاهش سطح گلوکز خون

در یک مطالعه که روی ۲۰ فرد مبتلا به اضافه وزن انجام شد، مشخص شد که مصرف روزانه یک انبه نصفه به مدت ۱۲ هفته می‌تواند سطح گلوکز خون را به طرز شگفت انگیزی کاهش دهد. جالب است بدانید که پوست انبه نیز دارای خواص ضد دیابتی است و به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک می‌کند.

۵- کاهش وزن

افزایش وزن یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به دیابت است. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف انبه به کاهش چربی و کلسترول خون کمک می‌کند و در کنار یک رژیم غذایی متعادل، موجب کاهش وزن می‌شود. این میوه فیبر زیادی دارد و مصرف آن اشتهای شما را کاهش می‌دهد و موجب می‌شود تا برای مدت زمان بیشتری احساس سیری را تجربه کنید.

تاثیر انبه بر قند خون

چه کسانی نباید انبه بخورند؟

به طور کلی مصرف انبه برای اکثر افراد مفید است و مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما به خاطر داشته باشید که زیاده روی در مصرف این میوه موجب افزایش کالری‌های مصرف و اضافه وزن می‌شود. افرادی که طبع گرمی دارند، نباید در مصرف انبه زیاده روی کنند، زیرا این کار موجب گلودرد، بثورات پوستی و گلودرد می‌شود.

اگر معده حساسی دارید، بهتر است از این میوه به صورت ناشتا و با معده خالی استفاده نکنید. فراموش نکنید که انبه با همه فوایدی که برای دیابت و تنظیم قند خون دارد، سرشار از قند است و از همین رو نباید از آن به مقدار زیاد استفاده کنید.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   وقتی کسی جواب پیام ما را نداد چه کنیم؟

انبه برای دیابت ضرر دارد؟

در پاسخ به این سوال که آیا انبه قند دارد یا نه باید بگوییم که انبه سرشار از قند است و یک عدد از این میوه حدود ۳۰ گرم کربوهیدرات و ۲۶ گرم قند دارد، اما از آن جایی که این میوه حاوی مقادیر زیادی ویتامین و مواد معدنی و فیبر است، برای تنظیم قند خون در افراد دیابتی مفید است. در صورتی که از مقدار کم از این میوه استفاده کنید، نه تنها برای دیابت مضر نیست، بلکه به بهبود علائم این بیماری نیز کمک می‌کند.

در این مقاله به تاثیر انبه بر قند خون و فشار خون اشاره شد. به خاطر داشته باشید که این میوه زمانی برای تنظیم فشار خون و قند خون مفید است که به میزان کم مصرف شود. زیاده روی در مصرف این میوه موجب افزایش قند خون می‌شود خطر ابتلا به چاقی و اضافه وزن را نیز افزایش می‌دهد.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *