[ad_1]

احساس شن در چشم غالبا احساس وجود چیزی است که امکان دارد باشد یا نباشد. این احساس می تواند در همان لحظه شما را بی تاب و خشمگین کند به صورتی که اضطراب از روحیات شما دور نشود. حتی می توان گفت که گاهی با تحریک، پارگی و درد همراه است که نباید به چنین مرحله ای برسد بلکه باید در همان احساس اولیه به درمان آن پرداخته شود.

گاهی احساس خارش چشم به علت وارد شدگی جسم خارجی می تواند بسیار آزار دهنده باشد مخصوصا اگر ادامه پیدا کند. برای این منظور اطمینان حاصل کنید که آیا واقعا جسمی به چشم راه پیدا کرده است یا خیر. اگر مژه ای، حشره ای و یا…. درون چشم بود، با دقت از چشم با دستمال یا انگشت تمیز، جدا کنید. برای این کار تنها کافی است که پلک پایین را به آرامی بالا بیآورید. در برخی زمان ها پس از خواب، خراش و یا چسبندگی در چشم احساس می شود که این احساس می تواند دلیل بر تحریک بیش از اندازه چشم باشد. افرادی که از خشکی یا سوزش چشم ها رنج می برند بیشتر این وضعیت را تجربه می کنند.

دلایل احساس شن در چشم

انواع دلایل احساس شن در چشم

بیماری اکتروپیون:

این بیماری به صورتی است که پلک به سمت بیرون برگشت پیدا می کند و موجب می شود که سطح درونی پلک در معرض تحریک و آسیب قرار بگیرد. رواج این بیماری در افراد بزرگسال مسن بیشتر بوده و تنها پلک تحتانی را مورد هدف قرار می دهد. احساس وجود شن در چشم نشانه هایی مثل خشکی چشم، پارگی بیش از اندازه چشم و سوزش را به همراه دارد. برای درمان می توان گفت که جراحی بهترین گزینه است اما اشک های مصنوعی و پماد های روان کننده هم می توانند در بهبود این مشکل اثرگذار باشند.

التهاب قرنیه:

احساس وجود شن در چشم زمانی با نشانه های قرمزی و سوزش همراه می شوده التهاب قرنیه یا ملتحمه و حتی لک یا آبسه چرکی در حاشیه پلک مشکل ایجاد کند.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   آب هویج خطرناک ترین آب میوه طبیعی شناخته شد!

آسیب به عصب سطح چشم:

یکی از دیگر از علت هایی که موجب این احساس در چشم می شود آسیب به عصب سطح چشم می باشد که حتی اگر هیچ تحریک خارجی ای نباشد اما چشم با سیگنالینگ مداوم روبه رو می شود.

خشکی چشم:

یکی از موارد مورد بحث احساس جسم خارجی در چشم، خشکی آن می باشد. با کاهش ترشح مایع اشکی، بسیاری از افراد با احساس ناخوشآیندی از خواب بیدار می شوند چرا که در تمام طول شب، رسوبات پلک ها را به هم می چسباند و با باز شدن چشم ها و حتی پلک زدن، سطح چشم خراشیده می شود. در نهایت با این سبک، چشم ها به علت خشکی های مداوم، تحریک می شوند.

دلایل زیادی وجود دارد که می توانند اشکال خشکی چشم را به وجود آورند که عبارتند از :

جنسیت:

جالب است بدانید که زن ها بیشتر از مردان به خشکی چشم مبتلا می شوند چون تغییرات هورمونی حاصل از بارداری، استفاده مکرر از قرص های ضد بارداری و یائسگی در شکل گیری این مشکل نقش دارند.

بیماری ها:

از جمله بیماری هایی که در شکل گیری احساس شن در چشم نقش دارند شامل؛ بیماری آرتریت روماتوئید، التهاب پلک ها، دیابت و مشکلات تیروئید

عوامل خارجی:

بسیاری از عوامل خارجی می توانند باعث افزایش تبخیر اشک و یا همان خشک شدن چشم ها شوند مثل؛ قرار گیری در معرض دود، باد و آب و هوای خشک ، پلک نزدن به طور منظم، نگاه به صفحه کامپیوتر برای مدت زمان طولانی ، استفاده مداوم از لنزهای تماسی

سن:

بسیاری از افرادی که به سن بالاتر از ۶۵ سال می رسند انواع نشانه های خشکی چشم را احساس می کنند و باید گفت که خشکی چشم از نشانه های روند پیری به شمار می آید.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   اگر تب کودک با این علائم باشد بسیار خطرناک است!
داروها:

از جمله دارو هایی که با استفاده از آن ها مشکل کاهش ترشح اشک پیش می آید؛ آنتی هیستامین ها، ضد احتقان، داروهای فشار خون و داروهای ضد افسردگی

سندروم لاگفتالموس:

افراد مبتلا به این گونه از سندروم توانایی بستن کامل پلک های خود را ندارند و به این منظور بیشتر از دیگران درگیر خشک شدگی چشم و عفونت می شوند. اگر این اشکال در شب و هنگام خواب پیش آید به آن لاگوفتالموس شبانه می گویند. بیماران مبتلا به سندروم لاگوفتالموس در شرایط سخت و وخیم تر در صورتی که با مشکلاتی چون ا‌شکال در پلک زدن یا بستن چشم مواجه شدند، باید در سریع ترین زمان با پزشک خود تماس بگیرند.

مهم ترین نشانه های سندروم لاگوفتالموس:

  1. احساس وجود سنگ ریزه در چشم
  2. عدم توانایی بستن چشم   اشک چشم
  3. درد یا سوزش چشم در زمان صبح
  4. تاری دید
  5. سوزش
  6. حساسیت به نور
شالازیون یا گل مژه:

شالازیون یک توده کوچک و دردناک در داخل یا خارج از پلک چشم است که به علت وجود نوعی عفونت ایجاد می شود.
شالازیون از غده روغن مسدود شده به دست می آید و غالبا بدون درد است.
گل مژه نیز یک غده روغنی یا فولیکول مو است که بسیار دردناک می باشد. باید گفت که هم شالازیون و هم گل مژه می توانند پلک را قرمز، متورم و حساس کنند و شما در چشم این احساس را داشته باشید. از جمله نشانه های شالازیون؛

  1. تاری دید
  2. تورم بدون درد در پلک
  3. تورم غشای پوشانده سطح چشم و سطح درونی پلک

دستور العمل های لازم برای کاهش نشانه های خشکی چشم

  • همواره پلک بزنید و این نکته هرگز فراموش نشود.
  • استفاده از تهویه و امکانات گرمایشی را برای خود محدود کنید.
  • از اشک های مصنوعی بدون نگهدارنده استفاده کنید و برای فضای منزل از مرطوب کننده ها به کار بگیرید.
  • به شدت توصیه می شود که خود را از برخورد با دود سیگار و گرد و غبار دور سازید.
افزایش آگاهی و اطلاعات:   ۷ خوراکی خوشمزه با دارچین که برای لاغری مفید است

کاهش نشانه های خشکی چشم در مقابل ورود شن و حساسیت به آن

درمان احساس وجود شن ریزه در چشم

بهترین پیشنهاد این است که در سریع ترین زمان به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا او با بررسی قرنیه و پلک ها، علت را به خوبی شناسایی کند. پزشک نیز عموما برای پیشگیری از عفونت از قطره های موضعی آنتی بیوتیکی و یا از دارو های ضد درد و التهاب برای درمان بیمار استفاده می کند.

برای استفاده از قطره، در شروع دست ها را به خوبی با آب و صابون شست و شو دهید و سپس خشک کنید. برای چکاندن قطره به داخل چشم، دراز بکشید و یا از آیینه کمک بگیرید. پلک پایین را با یک دست به پایین بکشید و با دست دیگر قطره را به داخل بچکانید. نباید هرگز نوک قطره چکان، چشم را لمس کند. در نهایت برای چند دقیقه چشم ها را ببندید تا دارو اثر کند.

روش های درمانی حساسیت وجود شن در چشم

راه های پیشگیری از مشکلات چشم و کمک به تقویت بینایی

  1. تغذیه از انواع مواد غذایی سرشار از ویتامین ها مثل میوه ها و سبزیجات
  2. حفاظت از چشم ها با دوری از تابش اشعه های نور خورشید و استفاده از عینک های آفتابی
  3. استفاده از عینک محافظ چشم به هنگام شنا
  4. دوری از مانیتور، پلک زدن برای جلوگیری از خشک شدن چشم ها

منبع : آرگا

برچسب :

[ad_2]

Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *