به گزارش بپزنپز اقتصادی؛ دو هفته قبل بود که خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری اظهار داشت: “دولت در واگذاری سهام خودش در خودروسازیها هیچ تردیدی ندارد و قبلا رئیس جمهور دستور لازم برای مقدمات اجرای این کار را به وزیر وقت صمت صادر کرده اند. اما آنچه مهمتر از واگذاری سهام است، اصلاح مدیریت بخش خودروسازی کشور و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در مدیریت چنین بنگاههایی است“
این صحبتهای خاندوزی نشان داد عزم دولت برای واگذاری سهام دولت در دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا جدی است و باید در آینده نزدیک شاهد واگذاری این سهام در بازار سرمایه باشیم. هرچند ناگفته نماند که رئیس جمهور در اسفندماه سال ۱۴۰۰ در بازدیدی که از ایران خودرو داشت، هشت فرمان خودرویی خطاب به مسئولان صادر کرد که یکی از فرمانها تاکید داشت: “واگذاری مدیریت دولتی شرکتهای خودروسازی ایران خودرو و سایپا حداکثر ظرف ۶ ماه آینده به بخش غیردولتی تعیین تکلیف شود. ” اما از آن زمان تا به امروز، مسیر واگذاری با موانع بسیاری مواجه بوده است.
اما در این میان و با توجه به صحبتهای سخنگوی اقتصادی دولت مبنی بر ضرورت واگذاری سهام خودروسازان، شایعه و زمزمه در خصوص واگذاری سهام خودروسازان به چینیها مطرح شد. به گونهای که برخی افراد، بازدید اخیر عباس علیآبادی وزیر صمت از شرکت دانگفنگ و دیگر خودروسازیهای چین در کنار حضور محمد مخبر معاون اول رئیسجمهور در چین و بستن قرارداد برای تولید ۱۰۰ هزار خودروی برقی را تأییدی بر احتمال فروش سهام خودروسازان به شرکتهای چینی دانستند و در نهایت واکنش وزارت اقتصاد را به دنبال داشت.
امروز وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به زمزمه واگذاری سهام خودروسازان به چینیها، توضیح داد: “میزان سهام مستقیم متعلق به دولت (سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران) در دو شرکت ایران خودرو و سایپا به ترتیب ۵.۷۲ و ۱۶، ۸۱ درصد است و تکلیف این سازمان برای واگذاری میزان سهام موصوف، عرضه سهام به صورت بلوکی مطابق مصوبات هیأت محترم واگذاری و در چارچوب قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی است. “
در ادامه اطلاعیه وزارت اقتصاد آمده است: “بدیهی است که طبق اعلام روابط عمومی و همکاریهای بینالملل سازمان خصوصیسازی؛ سازوکار نحوه واگذاریها متعاقب انجام فرایند قانونی توسط این سازمان شامل اخذ مصوبات هیأت واگذاری و … اطلاعرسانی و شفافسازی خواهد شد؛ بنابراین تا تاریخ صدور این گزارش، مصوبه یا مکاتبهای مبنی بر واگذاری سهام خودروسازان به سرمایهگذاران غیرایرانی و به طور مشخص اتباع کشور چین به این سازمان ابلاغ نشده است. “
بر اساس این گزارش؛ امیرحسن کاکائی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران معتقد است زیان انباشته شرکتهای خودروسازی سایپا و ایران خودرو و زیان تولیدی روزانه این دو خودروساز و نامه نگاریهای اخیر مسئولین در زمینه مشکلات صنعت خودرو و کاهش شدید سهم فروش این دو خودروساز، گویای این واقعیت است که آنها در وضعیت اورژانسی قرار گرفته اند و ادامه روند فعلی غیرممکن است مگر آنکه خصوصی سازی به شکل واقعی در آنها صورت بگیرد.
وی تاکید دارد: روند فعلی ایران خودرو و سایپا به شکلی است که نه میتوان آنها را خصوصی دانست نه دولتی، هرچند که از نظر ظاهری خصوصی محسوب میشوند، اما امور مدیریتی در این شرکتها چیزی بین خصوصی و دولتی است بنابراین در شرایط حاضر نمیتوان هیچ فردی را پاسخگوی شرایط و زیانهای بوجود آمده دانست.