پسته سرشار از مواد مغذی و مفید برای رشد کودکان است و مصرف آن می‌تواند به تامین انرژی و بهبود رشد کودک کمک کند. اگر کودک شما کم وزن و کم اشتها است، می‌توانید از پسته برای تامین مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری بدن کودک استفاده کنید. در این مقاله از مجله اکالا می‌توانید با خواص پسته برای کودکان کم وزن و کم اشتها آشنا شوید.

مصرف پسته برای کودکان کم وزن و کم اشتها

پسته سرشار از پروتئین است و مواد معدنی زیادی دارد. این مغز حاوی مقدار زیادی سدیم، کلسیم، پتاسیم، آهن، فسفر، روی، مس، منگنز و سلنیوم است. مصرف پسته به افزایش رشد عضلات و ماهیچه‌های کودک کمک می‌کند و موجب بهبود رشد او می‌شود.

مصرف پسته از ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن کودک جلوگیری می‌کند و برای تقویت هوش، افزایش انرژی و همچنین بهبود عملکرد سیستم عصبی کودک مفید است. در ادامه این بخش می توانید با بهترین روش‌های مصرف پسته برای کودکان کم وزن و کم اشتها آشنا شوید.

جایگزین کردن پسته به جای گوشت

بسیاری از کودک به مصرف گوشت و فرآورده‌های گوشتی علاقه‌ای ندارند. پسته سرشار از پروتئین و آهن است و از همین رو مصرف آن موجب تامین بخش زیادی از مواد مغذی مورد نیاز کودک می‌شود.

استفاده از این مغز خوشمزه اسیدآمینه‌های ضروری بدن کودک را تامین می‌کند و از طرفی به خاطر آهن فراوانی که دارد، مانع کم خونی می‌شود. می‌توانید از پسته به جای گوشت استفاده کنید. برای جایگزین کردن پسته به جای گوشت می‌توانید پسته را پودر کنید و به کودک بدهید یا در دسر و پوره کودک اضافه کنید تا کودک مصرف کند.

مصرف پسته برای کودکان کم وزن و کم اشتها

انرژی بخشیدن به بدن کودکان کم اشتها با مصرف پسته

پسته سرشار از فسفر است و از همین رو مصرف آن موجب بهبود رشد مغز و افزایش هوش کودک می‌شود. هر ۱۰۰ گرم پسته حدود ۶۰۰ کیلوکالری انرژی دارد و از همین رو مصرف آن موجب افزایش انرژی و فعالیت کودک می‌شود و به موفقیت بیشتر او در یادگیری کمک زیادی می‌کند.

پسته مواد مغذی و ویتامین‌های فراوانی دارد و از همین رو کودک بعد از مصرف این مغز مفید، بسیار پرانرژی‌تر خواهد بود. مصرف پسته مانع ضعف کودکان کم وزن می‌شود و از کودک در برابر سستی و بی‌حالی جلوگیری می‌کند.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   این علائم یعنی کبد شما سالم نیست!

کمبود وزن و کم اشتهایی در کودکان می‌تواند روی سیستم ایمنی بدن آن‌ها تاثیر منفی بگذارد. پسته سرشار از ویتامین C و ویتامین B6 است و از همین رو مصرف آن موجب تقویت سیستم ایمنی بدن کودک می‌شود.

کودکانی که در رژیم غذایی خود از پسته استفاده می‌کنند، کمتر به عفونت‌های ویروسی و باکتریایی مبتلا می‌شوند و در برابر انواع بیماری‌ها نیز مقاوم‌تر هستند.

انرژی بخشیدن به بدن کودکان کم اشتها با مصرف پسته

مصرف پسته و جلوگیری از تحلیل ماهیچه‌ها در کودکان کم اشتها

مصرف پسته به رشد عضلات و ماهیچه‌های کودک کمک می‌کند و به خاطر کلسیم فراوانی که دارد، برای رشد استخوان‌های کودک مفید است. مصرف این ماده مغذی از بروز مشکلات مربوط به استخوان در بزرگسالی جلوگیری می‌کند.

پسته حاوی مقادیر زیادی کلسیم است که در سن رشد، به تقویت استخوان‌ها و سلامت دندان‌های کودک کمک می‌کند. ویتامین C موجود در پسته برای بهبود عملکرد عضلات، استخوان‌ها و اعصاب مفید است و از بروز عفونت‌های دهانی جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: خواص کرفس برای کودکان

پسته برای بهبود اشتها در کودکان کم اشتها

پسته حاوی مقدار زیادی ویتامین B6 است که مصرف آن به بهبود عملکرد سیستم عصبی و همچنین بهبود عملکرد مغز کمک می‌کند. مصرف پسته موجب افزایش هوش کودک می‌شود و قدرت یادگیری او را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

پسته از بهترین غذاهای مقوی برای کودکان کم وزن است که به بهبود هضم و همچنین بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند و مصرف آن موجب افزایش اشتها در کودکان کم وزن می‌شود.

برای افزایش اشتهای کودک می‌توانید صبح‌ها از کره پسته به عنوان صبحانه استفاده کنید. با این روش هم اشتهای کودک بهتر می‌شود و هم مواد مغذی مورد نیاز بدن او تامین می‌شود.

پسته برای بهبود اشتها در کودکان کم اشتها

مصرف پسته و جلوگیری از کم خونی

پسته سرشار از آهن است و یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که کودکان کم اشتها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، کم خونی و ضعف است. برای تامین آهن مورد نیاز بدن و جلوگیری از کم خونی در کودکان کم وزن و کم اشتها می‌توانید به صورت روزانه مقداری پسته به کودک بدهید.

بیشتر بخوانید: خواص شگفت‌انگیز برگه زردآلو برای کودکان

تقویت سیستم ایمنی بدن کودک با مصرف پسته

مصرف پسته برای کودکان کم وزن به تقویت سیستم ایمنی بدن کودک کمک می‌کند و خطر ابتلا به سرماخوردگی را کاهش می‌دهد. از طرف دیگر پسته خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و از همین رو استفاده از آن موجب کاهش التهاب گلو در زمان سرماخوردگی می‌شود.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   ۵ دلیل اصلی ریزش مو در تابستان؛ پیشگیری و درمان

پوست پسته تازه نیز مثل مغز پسته برای رفع التهاب گلو مفید است و در طب سنتی از آن برای درمان گلودرد استفاده می‌شود. به خاطر داشته باشید که در صورت تب کردن نباید از پسته برای درمان سرماخوردگی استفاده شود.

نکاتی که باید در مورد مصرف پسته برای کودکان کم وزن و کم اشتها بدانید

نکاتی که باید در مورد مصرف پسته برای کودکان کم وزن و کم اشتها بدانید

در ادامه به چند نکته طلایی در مورد مصرف پسته برای کودکان کم وزن و کم اشتها اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

  • بعد از ۶ ماهگی می‌توانید از پسته به صورت آسیاب شده و به مقدار کم به کودک بدهید.
  • قبل از دادن پسته به کودک، ابتدا مقدار کمی به او بدهید و مطمئن شوید که بدن کودک به آن حساسیت نشان نمی‌دهد. سپس می‌توانید از این ماده غذایی در رژیم غذایی او استفاده کنید.
  • پسته سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی به نام لوتئین و زیگزانتین است که در شبکیه چشم یافت می‌شوند. مصرف پسته مانع بروز مشکلات بینایی در کودک می‌شود و برای سلامت چشم‌های او نیز مفید است.
  • کمبود آب و همچنین عوامل ژنتیکی موجب بروز یبوست در کودکان می‌شود. پسته سرشار از فیبر است و در هر ۱۰۰ گرم از آن حدود ۱۰ گرم فیبر وجود دارد. مصرف پسته از بروز یبوست در کودکان جلوگیری می‌کند و برای پیشگیری از مشکلات گوارشی و بهبود حرکات روده در کودکان مفید است.
  • پسته سرشار از روی و ویتامین E است و از همین رو مصرف آن از پوست حساس کودک در برابر اشعه مضر نور خورشید محافظت می‌کند.
  • مصرف پسته موجب ضخیم شدن تار موهای کودک می‌شود و از ریزش و ضعف موها جلوگیری می‌کند. این مغز مفید برای سلامت پوست و همچنین تقویت ناخن‌ها نیز مفید است و از بروز التهابات پوستی نیز جلوگیری می‌کند.
  • می‌توانید روزانه به اندازه یک مشت کوچک پسته به کودک بدهید یا آن را به صورت آسیاب شده به کودک بدهید. استفاده از کره پسته نیز یک روش مفید برای بهره‌مند شدن کودک از خواص بی‌نظیر پسته است.
  • در پاسخ به این سوال که روزانه چند عدد پسته به کودک بدهیم باید بگوییم که میزان مصرف پسته برای کودکان در هر سنی متفاوت است. کودکان زیر ۳ سال باید از پسته به صورت آسیاب شده و به مقدار خیلی کم استفاده کنند. در ۳ تا ۵ سالگی می‌توانید روزانه ۱۰ تا ۱۵ عدد پسته در رژیم غذایی کودک استفاده کنید. کودکان ۶ تا ۱۲ سال می‌تواند روزانه از ۲۰ تا ۳۰ عدد پسته استفاده کنند. کودکان بالای ۱۲ سال نیز می‌توانند روزی ۴۰ عدد پسته مصرف کنند.
  • کمبود ویتامین B6 و منیزیم در برخی کودکان کم وزن موجب می‌شود تا در روند خواب کودک اختلالاتی ایجاد شود. مصرف پسته برای کودکان کم وزن به بهبود کیفیت خواب کودک کمک می‌کند و به خاطر ملاتونینی که دارد، موجب می‌شود تا کودک خوابی راحت و آرام را تجربه کنید. برای بهبود کیفیت خواب می‌توانید شب‌ها قبل از خواب، چند عدد پسته به کودک بدهید. این روش برای بزرگسالانی که به اختلال خواب مبتلا هستند نیز بسیار مفید است.
  • اگر کودک هنوز توانایی جویدن ندارد یا نگران خفگی کودک در زمان مصرف پسته هستید، می‌توانید پسته را پودر کنید و روی غذا یا دسر بریزید و به کودک بدهید.
  • از مهم‌ترین مضرات پسته برای کودکان می‌توان به بروز آلرژی اشاره کرد. برخی کودکان بعد از مصرف پسته دچار کهیر و آسم می‌شوند و ممکن است عوارضی مثل تهوع و اسهال را نیز تجربه کنند.
افزایش آگاهی و اطلاعات:   بهترین زمان برای مصرف هر سرم پوستی چه زمانی است؟

در این مقاله از مجله سبک زندگی اکالا به مهم‌ترین خواص پسته برای کودکان کم وزن و کم اشتها اشاره شد. به خاطر داشته باشید که استفاده از پسته می‌تواند بخش زیادی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن کودک را تامین کند و به افزایش انرژی او کمک کنند.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *