بنز هم به سبد خودروهای لوکس وارداتی اضافه شد/

به گزارش تابناک اقتصادی؛ قانون واردات خودرو توسط جانبازان چند ماه قبل توسط دولت تعیین تکلیف شد، اما اجرای قانون مدت‌ها به طول انجامید، تا اینکه چند هفته قبل سامانه مربوط به انتخاب خودروی وارداتی توسط جانبازان رونمایی و فعال شد.

به گونه‌ای که مدتی قبل طبق در اطلاعیه رسمی اعلام شد:

از روز چهارشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۰۴ تا روز پنج شنبه ۱۴۰۲/۱۱/۰۵ مدت دو روز فقط جانبازان معزز ۷۰ درصد (دو پا یا دو دست قطع از مچ و یا قطع نخاع) تا سقف ۳۵ هزار یورو (سیف) می‌توانند از خودرو‌های اعلامی، انتخاب خودرو نمایند.

از روز شنبه ۱۴۰۲/۱۱/۰۷ تا روز یک شنبه ۱۴۰۲/۱۱/۰۸ مدت دو روز فقط سایر جانبازان معزز ۷۰ درصد تا سقف ۳۰ هزار یورو (سیف) می‌توانند از خودرو‌های اعلامی، انتخاب خودرو نمایند.

از روز دوشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۰۹ تا روز سه شنبه ۱۴۰۲/۱۱/۱۰ مدت دو روز فقط جانبازان معزز ۵۰ درصد تا ۶۹ درصد تا سقف ۲۵۰۰۰ یورو (سیف) می‌توانند از خودرو‌های اعلامی، انتخاب خودرو نمایند.

چند روز بعد این مدت زمان تمدید و اعلام شد:

“به اطلاع جانبازان محترم ۷۰ درصد می‌رساند طی نامه سازمان توسعه تجارت یک روز مهلت زمان انتخاب خودرو اضافه گردید و جانبازان تا پایان وقت روز دوشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۰۹ امکان انتخاب خودرو را دارند. جانبازان محترم ۵۰ درصد تا ۶۹ درصد از روز سه شنبه ۱۴۰۲/۱۱/۱۰ تا روز جمعه ۱۴۰۲/۱۱/۱۳ به مدت ۴ روز می‌توانند از خودرو‌های اعلامی، انتخاب خودرو نمایند. لازم به ذکر است انتخاب خودرو هیچگونه حقی را برای متقاضی برای دریافت خودرو ایجاد نمی‌نماید و تعهد شرکت‌های وارد کننده صرفاً براساس فراخوان و عقد قرارداد نهایی با شرکت‌های واردکننده خودرو می‌باشد.”

افزایش آگاهی و اطلاعات:   برنامه‌ای برای جمع آوری کارت‌های سوخت نداریم-مجله بپز نپز

اما در این میان آنچه بیش از همه قابل توجه بود، لیست خودرو‌های وارداتی برای آیین نامه مذکور بود. به گونه‌ای که در میان خودرو‌های وارداتی برای جانبازان خودروی فرانسوی نیز به چشم می‌خورد. این در حالی بود که سال گذشته وزیر صمت بر ممنوعیت واردات خودرو‌های فرانسوی تاکید داشت و گفته بود: “خودروساز‌های فرانسوی سابقه خوبی به لحاظ تعهدات شان در ایران ندارند. فاطمی امین یکسال قبل اظهار داشت: دولت فرانسه همچنین در این حوادث اخیر موضع گیری‌های نادرستی گرفته است و در حال حاضر برنامه‌ای برای اجازه دادن به واردات خودرو‌های فرانسوی نداریم.” اما با همه این اوصاف، Renault – Koleos به عنوان شاسی بلند فرانسوی اجازه ورود گرفته است.  

در کنار واردات خودروی فرانسوی، خودرو‌های وارداتی از ژاپن و آلمان نیز به جهت بیشترین میزان خروج ارز از کشور قابل تامل است. به گونه‌ای که در لیست اعلام شده از سوی وزارت صمت در سامانه واردات خودروی جانبازان، نام سه مدل خودروی وارداتی از آلمان قرار دارد. خودرو‌هایی که سال هاست ممنوعیت ورود دارند و حالا شانس حضور در بازار ایران را پیدا کرده اند. به گونه‌ای که خودرو‌های «BMW – ۱۱۶i» و «Benz – C ۱۸۰» و  «Benz – CLA ۱۸۰» با سقف ارزی یعنی ۳۵ هزار یورو و سود بازرگانی صفر درصد به کشور وارد خواهد شد.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   خاندوزی : 6.5 میلیون ایرانی از خط فقر خارج شدند/ خبر وزیر اقتصاد درباره تجدید ارزیابی خودرو و خساپا/ دولت سیزدهم بهترین رشد اقتصادی را ثبت کرد

بنز هم به سبد خودروهای لوکس وارداتی اضافه شد/

این در حالی است که چندی قبل هیات وزیران آیین نامه واردات خودرو برای جانبازان را اصلاح و اعلام کرد:

اصلاحات صورت گرفته در این آیین نامه به این شرح است: نظام اولویت‌دهی امکان واردات خودرو توسط جانبازان، متناسب با درصد جانبازی و منابع و ظرفیت‌های موجود، به عنوان تبصره جدید، به ماده ۱۰ آیین نامه مبنی بر واگذاری خودروی داخلی به مشمولین براساس اولویت، اضافه شد.

در بند یک از ماده ۱۷ (ارزش خودروی وارداتی در کشور مبدا برای جانبازان ۷۰ درصد (دو پا یا دو دست قطع از مچ و یا قطع نخاع) تا سقف ۳۵ هزار یورو، سایر جانبازان ۷۰ درصد تا سقف ۳۰ هزار یورو و برای جانبازان ۵۰ درصد تا ۶۹ درصد تا سقف ۲۵ هزار یورو باشد)،  پس از عبارت قطع نخاع، عبارت «یا نابینایی دو چشم یا ترکیب دو آسیب از آسیب‌های مذکور» اضافه شده است.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   افزایش ۸ درصدی موجودی سد‌های کشور-مجله بپز نپز

علاوه بر این،  تبصره زیر به ماده ۱۷ الحاق شده است؛

«جانبازان می‌توانند با توجه به غیر تجاری بودن،  بدون کارت بازرگانی پس از ثبت سفارش با تشخیص و تایید بنیاد شهید و امور ایثارگران راسا نیز اقدام به واردات خودرو طبق شرایط بند (۱) این ماده کنند، مشروط بر اینکه خودروی وارداتی دارای تاییدیه‌های فنی سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد ایران و خدمات پس از فروش باشد.»

همچنین ماده ۲۰ آیین نامه مبنی بر عدم حق فروش یا واگذاری خودرو‌های وارداتی به مدت ۵ سال از این آیین نامه، حذف شد؛  بنابراین در آیین نامه واردات خودرو توسط جانبازان، اولا امکان واردات خودرو توسط شخص جانباز بدون کارت بازرگانی فراهم شد و ثانیا موانع فروش خودرو یا واگذاری این خودروها، رفع شد.

 

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *