[ad_1]

درخت کولا یکی از درختان مناطق گرمسیری آفریقا می باشد، که قامت درخت آن بین هجده تا بیست متر خواهد بود. این درخت میوه های به شکل ستاره دارد، در درون این میوه ها دو تا پنج دانه کولا وجود دارد، درخت کولا با برگ های بیضی شکل و گل های زرد رنگ شناخته می شود. استفاده از کولا و دانه های آن به زمان های خیلی قدیم باز می گردد. در ادامه به بررسی خواص دانه کولا پرداخته می شود.

در گذشته های دور مردم بر این باور بودند، که گیاه کولا خواص درمانی بسیاری دارد، اما امروزه از دانه کولا بیشتر به عنوان طعم دهنده در خوراکی هایی چون آبنبات، آدامس و نوشیدنی ها استفاده می شود. میوه کولا تقریبا اندازه شاه بلوط می باشد و پس از برداشت از روی درخت خشک شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

شناخت مهمترین تاثیرات دارویی دانه کولا برای انسان

خواص دانه کولا

دانه کولا درون میوه های این درخت و در پوششی کمرنگ قرار دارد، امروزه درخت کولا به دلیل دانه هایش در سراسر جهان مانند مناطق گرمسیری آمریکا مورد کشت قرار می گیرد. جالب است بدانید، شرکت کوکاکولا از دانه کولا برای طعم دادن به نوشابه های خود استفاده می کند، که منجر به محبوب شدن آن در تمام جهان شده است. بررسی تاریخچه کوکاکولا از آغاز مسیر تا به شهرت رسیدن این برند محبوب ممکن است، برای شما جالب توجه باشد.

دانه کولا به اندازه یک شاه بلوط می باشد و عطر و طعم تلخی دارد و حاوی مقادیر بالایی کافئین، تئوبرومین، تئوفیلین، تانیک اسید، قند، آب و سلولز می باشد. از لحاظ شیمیایی در دانه کولا مقدار قابل توجهی کافئین وجود دارد، بر اساس نتایج آزمایش های انجام شده، اثر تحریکی مغز دانه کولا تنها معلول وجود کافئین آن نیست، بلکه در اثر داشتن کاتچین، کولانین و کولاتئین نیز می باشد.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   مکمل پروتئین وی و آشنایی با فواید و بهترین زمان استفاده از آن

کمک به کاهش وزن

همانطور که اشاره شد، مقدار قابل توجهی کافئین در دانه کولا وجود دارد، که منجر به افزایش متابولیسم بدن می شود و می تواند، باعث لاغری و کاهش وزن در فرد گردد. علاوه بر این خواص دانه کولا می تواند، در افرادی که مبتلا به بیماری گریوز و سندروم کوشینگ می باشند و متابولیسم پایینی دارند، به افزایش متابولیسم کمک کند.

افزایش گردش خون

با افزایش فعالیت قلب و گردش خون، اکسیژن رسانی به بافت های بدن افزایش پیدا می کند، خون رسانی بیشتر شامل تمام بافت ها و ارگان های بدن چون پوست و کبد و مغز می شود. احتمالا، به همین علت این گیاه را، نوعی گیاه هوش افزا می خوانند، زیرا هم عملکرد های شناختی و هم تمرکز و سطح هوشیاری را در مغز افزایش می دهد. علاوه بر این می تواند، در تسریع بهبود زخم ها نیز موثر واقع شود. چرا که اکسیژن رسانی به بافت های آسیب دیده افزایش پیدا می کند.

بهبود گوارش

پودر دانه کولا و عصاره آن منجر به افزایش تولید اسید معده و آنزیم های گوارشی می شود که به بهبود پروسه هضم غذا و عملکرد بهتر دستگاه گوارش کمک می کند.

بهبود سرطان پروستات

تعداد بسیار کمی از فیتواستروژن ها این توانایی را دارند، که رشد سلول های سرطانی را متوقف کنند، از جمله آن ها می توان به فیتو آندروژن های موجود در دانه های کولا اشاره کرد. این فیتو آندروژن ها در حقیقت هورمون های جنسی موجود در گیاهان هستند، که می توانند آپوپتوز را در سلول های سرطانی پروستات تحریک نمایند. آپوپتوز که در حقیقت مرگ برنامه ریزی شده سلول می باشد، می تواند باعث از بین رفتن سلول های سرطانی و توقف رشد این سلول ها گردد.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   غذا با کدو حلوایی

برشمردن خواص دانه کولا

افزایش انرژی

یکی از خواص دانه کولا و عصاره آن به شکل طبیعی تحریک سیستم عصبی مرکزی می باشد، که ممکن است، منجر به افزایش هوشیاری و افزایش سطح انرژی بدن شود.

کاهش میگرن

کافئین و تئوبرومین موجود در دانه کولا به افزایش رگ های خونی در مغز کمک می کند و باعث کاسته شدن درد ناشی از سردرد های میگرنی می شود.

بهبود آسم

کافئین موجود در دانه کولا می تواند، به باز شدن راه های تنفسی کمک کند و به همین دلیل در پیشگیری و درمان بیماری های تنفسی چون آسم مفید می باشد.

خواص ضد باکتری

از جمله خواص کولا کاهش فشار خون بالا می باشد، و می تواند با سموم مخرب بسیاری در بدن مقابله کند. به همین جهت می توان آن را درمان موثری برای روماتیسم، عفونت مجاری ادراری، هپاتیت، نارسایی احتقانی قلب و بیماری های مقاربتی دانست. دانه کولا یک ماده موثر برای مقابله با عفونت های باکتریایی می باشد.

نتیجه تحقیقات انجام گرفته در سال دوهزار و چهار حاکی از این امر است، که دانه کولا می تواند، رشد و تولید مثل باکتری های مایکوباکتریوم را متوقف نماید، این باکتری ها مولد مننژیت و توبر کلوسیس می باشند. همچنین لازم به ذکر است، که اولین استفاده های درمانی از دانه کولا برای درمان سرماخوردگی بوده است.

آشنایی با فواید دانه کولا

تحقیقات اخیر به اثبات تاثیر خواص دانه کولا برای افزایش حجم کیسه های هوایی شش ها پرداخته است. در نتیجه اثبات این امر مشخص شد، که میزان اکسیژن دریافتی بدن و دی اکسید کربنی که از بدن خارج می شود، نیز افزایش می یابد. زیرا کیسه های هوایی شش ها جایی است، که اکسیژن و دی اکسید کربن مابین سلول های بدن و هوای آزاد تبادل می شوند و با افزایش سطح این سلول ها، میزان تبادل افزایش پیدا می کند.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   2024-02-12 14:25:44

نکته

عصاره دانه کولا و دانه کولا به طور کلی توسط FDA و سایر ارگان های حاکم در سراسر جهان بی خطر در نظر گرفته می شود. دانه کولا از اواخر دهه ۱۸۰۰ به عنوان یک افزودنی غذایی در ایالات متحده مورد استفاده قرار گرفت و مشکلات کمی ایجاد کرد. لازم است حواستان به محتوای کافئین مکمل های کولا و نوشیدنی های انرژی زا حاوی کولا باشد، کافئین بیش از حد می تواند، خطرناک باشد و منجر به عوارض جانبی ناخوشایندی شود.

به طور کلی مصرف دانه کولا به افرادی که دارای اضطراب زیاد می باشند و همیشه مضطرب هستند، افرادی که از پوکی استخوان رنج می برند، افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر، افراد مبتلا به دیابت، افرادی که فشار خون بالا دارند و مبتلایان بیماری های قلبی و عروقی پیشنهاد نمی شود.

منبع : آرگا

برچسب :

[ad_2]

Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *