یزد شهری با جاذبه‌ های باستانی و معماری‌ های کهن که امروز می‌ خواهیم، سری به میدان تاریخی آن بزنیم. میدان امیر چخماق که با نگاه به این سازه می‌ توانید به دل تاریخ سفر کنید.

بازارچه چخماق

بازدید از میدان امیر چخماق یزد:

این میدان میراث ارزشمندی بوده که متعلق به دوره تیموریان می‌ باشد، یکی از مهم ترین میدان‌ های تاریخی در یزد که بخش‌ های اطراف آن جالب توجه هستند. این بنا توسط همسر امیر چخماق فاطمه خاتون بنا شده و هویت تاریخی ارزشمندی دارد. این میدان از بخش‌ های مختلفی تشکیل شده که در ادامه با آن آشنا می‌ شوید.

دیدنی اطراف چخماق

در اطراف این میدان تکیه مسجد بازار بقع آب انبار وجود داشته که همگی اطراف این میدان را احاطه کرده، قدمت این بنا نیز به دوره‌ های تاریخی باز می‌ گردد. این میدان از دیدنی های یزد هستند.

چطور به میدان برویم؟

مسیر دسترسی به این میدان مسیر مناسبی بوده با ماشین شخصی، اتوبوس و تاکسی می‌ توانید به این میدان بروید. شما می‌ توانید از گوگل مپ و لوکیشن به راحتی این مسیر را پیدا کنید. مسیر دسترسی به این میدان از طریق اتوبوس‌ ها، پایانه دروازه قرآن و پایانه شهدای محراب می‌ باشد.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   بازدید از موزه بزرگ خراسان و جاذبه های آن

منطقه چخماق

زیبایی تماشایی میدان:

این میدان دیدنی و تاریخی طرفداران زیادی داشته و به نام‌ های میر چخماق نیز شناخته می شود. کاروانسرای شعبان در ضلع شماره میدان و کاروانسرای بافتی و حمام نیز در غرب آن واقع شده است. این بنا از آثار فهرست ملی ایران بوده و ارزشمند می باشد. این میدان قدیمی محل تجمع و گردهمایی‌ های مهم بوده که در طی تاریخ نیز تظاهرات مهمی را رقم زده است.

قدمت تاریخی میدان:

تاریخچه این مجموعه به دوران تیموری و قرن ۹ باز می‌ گردد، که به دستور حاکم یزد امیر جلال الدین چخماق و همفکری همسر او فاطمه خاتون بنا شده است. این میدان در رونق و آبادسازی شهر نقش مهمی دارد. این بنا در دوران صفوی و قاجار نیز به همین شکل باقی بوده و دستخوش تغییرات کوچک شده این بنا همچنین مرمت سازی‌ هایی نیز داشته است در قرن ۱۳ میدان و سردر بازار به حسینیه تبدیل شد.

بازدید از چخماق

نگاهی به دیدنی‌ های اطراف میدان:

حالا بهتر است، سری به میدان بزنیم و با گشت و گذار در آن جذابیت‌ های بیشتری از این بازار را بشناسیم. بازار حاجی قنبر که یک بازار قدیمی بوده و در دوران پهلوی به خاطر خیابان کشی‌ های یزد به دو قسمت تقسیم شده، این بازار برای فروش پارچه طلا و شیرینی‌ های سنتی می‌ باشد.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   بهترین دیدنی های جامائیکا و جاذبه های تماشایی این کشور کوچک

تکیه امیر چخماق در شرق میدان و در سال ۱۳۰ در فهرست آثار ایران به ثبت رسیده یک تکیه با غرفه‌های مختلف که محل برگزاری مراسم‌ های مذهبی بوده و اتفاقات مهمی را رقم زده است.

نخل چخماق

مسجد امیر چخماق این مسجد با عنوان مسجد جامع نو نیز شناخته می‌ شود. یکی از قدیمی‌ ترین بناها که در سال ۸۴۱ هجری قمری در ضلع جنوبی واقع شده، این بنا از نظر مذهبی اهمیت زیادی دارد. گنبد سبز و کتیبه کوفی این مسجد از مهم ترین ویژگی‌ های آن به شمار می‌ آید.

مسجد قدیمی چخماق

از نخل امیر چخماق دیدن کنید:

همانطور که می‌ دانید، در مراسم نخلگردانی این نخل استفاده می‌ شود، که مخصوص مراسم سوگواری است. این نخل قدیمی و تاریخی در شهرهای مختلفی مانند: کاشان، شاهرود و یزد مورد توجه بوده که شما می‌ توانید در یزد و این میدان از آن دیدن کنید.

افزایش آگاهی و اطلاعات:    ویزای شینگن 

آرامگاه ستی فاطمه:

این آرامگاه یا بقعه در شمال میدان واقع شده و متعلق به یه زن می‌ باشد، که در قرن نهم به عنوان زنی عالم و قدرتمند شناخته شده است. بسیاری از افراد از این بنا بازدید می‌ کنند. این مکان های دیدنی یزد با شکوه خود مورد توجه گردشگران هستند.

میدان امیر چخماق

با توجه به اینکه این میدان قدیمی و تاریخی بوده و شامل قسمت‌ های مختلفی می‌ باشد، شما می‌ توانید یک روز کامل را برای بازدید از این میدان اختصاص دهید. هزینه بازدید نیز رایگان بوده و شما می‌ توانید در ساعات و روزهای مختلفی از این میدان دیدن کنید.

منبع : آرگا

برچسب :



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *