به گزارش خبرنگار بپزنپز از گرگان، استان گلستان در مسیر مهمی از کشور قرار گرفته است و سالانه میلیون ها خودرو سبک و سنگین در این مسیر تردد میکنند. برخی از مسیرهای اصلی و مهم استان هنوز شبکه روشنایی کافی ندارد که باعث تصادفات جاده ای شده است.
دها شهر و روستاهای بزرگ در کنار جادههای اصلی گلستان هستند و در این شرایط تامین شبکه روشنایی جادههای گلستان باید در اولویت مسئولان استانی و ملی باشد. آمارهای منتشر شده از سوی پلیس نشان میدهد که بیشترین سوانح رانندگی حدود ساعت ۱۶ الی سه بامداد اتفاق میافتد و تاریکی هوا و عدم شبکه روشنایی در افزایش سوانح جادهای نقش مهمی دارد.
روزانه تصادفهای زیادی در جادههای استان رخ میدهد و حتی ماهانه تعدادی بر اثر وقوع تصادف در محورهای گلستان جانشان را از دست میدهند. روستاهای بسیاری در مسیر جادههای قدیم واقع شده است و ماشین آلات کشاورزی، تراکتور و موتورسیکلت از این جادهها تردد می کنند و بارها شاهد تصادفهای وحشتناکی در این جادهها بودهایم.
تأمین شبکه روشنایی محورهای ارتباطی از نیازهای اساسی است
میزان تصادف در محورهای دارای شبکه روشنایی استان نسبت به محورهای فاقد روشنایی، کمتر است و در بسیاری از راهها، استانداردهای راهسازی رعایت نشده است. تأمین شبکه روشنایی محورهای ارتباطی از نیازهای اساسی است.
استان گلستان بیش از ۵ هزار کیلومتر جاده فرعی و اصلی دارد و باید ایمنسازی مطلوب راهها و شبکه روشنایی کامل جاده انجام بگیرد که با این اقدام شاهد کاهش سوانح و حوادث جادهای در استان خواهیم بود. سالانه بیش از ۷ میلیون تن بار و نزدیک به حدود ۳ میلیون نفر مسافر در استان از طریق ناوگان باربری و مسافربری جابجا میشوند.
یک راننده کامیون گلستانی درگفت وگو با خبرنگار بپزنپز گفت: در سال های اخیر ایمنی جادههای استانی کمی بهتر شده و تعداد دور برگردان ایمن بیشتر و تصادفات جادهای کاهش یافته است.
محمد بیاتی ادامه داد: ولی متاسفانه عدم روشنایی در بعضی از محور اصلی استان مشکلاتی برای رانندگان به خصوص کامیون داران ایجاد کرده است. شهرها و روستاهای بسیاری در کنار جاده قرار دارند و ما شاهد تصادف های وحشتناکی در طول شبها هستیم.
وی افزود: در بعضی مواقع مجبوریم از جادههای قدیم تردد کنیم که روستاهای بسیاری در این مسیر قرار دارند و این جادههای تاریک و کم عرض محل تردد تراکتور و کمباین های زیادی هستند و بارها شاهد تصادفهای مرگبار در این جادهها بودهایم.
وی خاطرنشان کرد: جادههای منتهی به جنگل گلستان در حال تعمیر و روشنایی ندارد و در پیچهای این جاده چندین بار تصادف رخ داده و برای ما کامیون داران که مجبوریم بیشتر در شب رانندگی کنیم بسیار خطرآفرین است. از مسئولین استان خواستاریم هر چه سریعتر نقاط درحال تعمیر را تکمیل کنند. چرا که این جاده بین المللی است و تردد زیادی در آن صورت میگیرد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای گلستان هم به خبرنگار بپزنپز اظهار داشت: طول راه های استحفاظی گلستان 5250 کیلومتر است و این اداره کل به صورت شبانه روزی در آماده باش کامل به سر میبرد. راهداری گلستان در اکثر نقاط استان مستقر هستند و اقدامات امداد رسانی را انجام میدهند.
پیگیر افزایش شبکه روشنایی در جاده های استان هستیم
عادل مصدقی ادامه داد: از ۶۸۰ کیلومتر بزرگراه و محورهای اصلی در گلستان حدود ۲۱۲ کیلومتر آن از روشنایی بهرهمند هستند و پیگیر افزایش شبکه روشنایی در جاده های استان هستیم.
وی افزود: متاسفانه سرقت تجهیزات روشنایی در جادههای گلستان مشکلات جدی برای ما به وجود آورده است و طی یک سال اخیر در جادههای استان حدود ۱۰۰ کیلومتر بدلیل سرقت های مکرر کابل و ترانس های برق، خاموش شده بودند که با پیگیری های انجام شده توانستیم مجدد روشنایی را برقرار کنیم.
وی بیان کرد: در کل روشنایی محورهای برون شهری جزو الزامات ایمنی راهها نیستند ولی این اداره کل برای افزایش ضریب ایمنی در نقاط مستعد تصادف، بریدگی ها، نواحی مسکونی حاشیه راه و نقاط مه گیر کوهستانی اقدام به ایجاد روشنایی میکند.
مصدقی تصریح کرد: گلستان جزو سه استان برتر کشور در رفع و اصلاح نقاط پرتصادف است و در ۹۵ نقطه پرتصادف استان ۲۰۵۱ تصادف رخ داد. با اقدمات انجام شده در سال جاری تاکنون ۳۹ نقطه پرتصادف در استان اصلاح شده و در حال حاضر هم جهت اصلاح ۲۵ نقطه پرتصادف برنامه ریزی شده و اقدامات لازم در حال انجام است.
وی خاطرنشان کرد: بیش از ۸۰ درصد تصادفات در گلستان در اثر خطای انسانی بوده و حدود ۵۳ درصد تلفات جادهای استان راکبان موتور سیکلت و یا عابران پیاده هستند. این اداره کل اقدامات مهمی درحوزه راه برای کاهش تصادفات انجام داده است.
انتهای پیام/