داشبورد وسیله نقلیه شما نحوه ارتباط ماشین شما با شما است. زمانی که سوخت کم است، سرعتی که در حال حرکت هستید را به شما میگوید و حتی به شما یادآوری میکند که کمربند ایمنی خود را ببندید. سنج دیگری روی داشبورد وجود دارد که تعداد کمی از ما متوجه آن میشویم، با این حال، دلیل خوبی وجود دارد.
این گیج RPM است که به نام سرعت سنج نیز شناخته میشود، سرعت چرخش در دقیقه تولید شده توسط موتور را اندازه گیری میکند.
در حالت بیکار، موتور حدود ۱۰ دور یا بیشتر در ثانیه انجام میدهد. به دلیل سرعت بسیار زیادش، گیج شمارشها را مضربی از ۱۰۰۰ نشان میدهد. وسیله نقلیهای که به طور معمول کار میکند باید حدود ۱۰۰۰ اندازه گیری کند.
وقتی دورهای در یک دقیقه یک وسیله نقلیه کمتر یا به طور فزایندهای از حد معمول بالاتر میرود، به خصوص اگر خودرو در زمان بی حرکت لرزش داشته باشد، چیزی درست نیست.
چرا خودروی من در هنگام درجا و بدون حرکت میلرزد؟
موتورهایی که به خوبی کار میکنند و به آرامی کار میکنند نشان میدهد که سوخت و هوای ارائه شده به موتور در شرایط بهینه با هم مخلوط میشوند. علاوه بر این، یک موتور با عملکرد خوب قادر به تولید نیروی مورد نیاز برای عملکرد سیستمهای حیاتی مانند سیستم خنک کننده، فرمان برقی، تهویه مطبوع و سیستم الکتریکی است.
دور آرام اغلب چیزی است که باعث لرزش خودرو میشود. اگر وسیله نقلیه شما مشکلاتی در دور آرام دارد که باعث لرزشهای غیرمعمول یا احساس تنبلی میشود، که در غیر این صورت به عنوان دور دور خشن شناخته میشود، آن را یک فریاد برای کمک از ماشین خود در نظر بگیرید. این به شما میگوید که مؤلفهای وجود دارد که شکست خورده است یا در شرف شکست است و باید به زودی مورد توجه قرار گیرد. انتظار بیش از حد ممکن است شما را سرگردان یا در تعمیرات پرهزینه گیر بیندازد.
مشکلات خشن در دور آرام اغلب منجر به عملکرد ضعیف، مصرف سوخت ضعیف، مشکل در راه اندازی، دورهای بالا یا پایین میشود و ممکن است نشان دهنده مشکلات عمده موتور در جاده باشد.
۹ علت لرزش ماشین در حالت درجا:
امروزه اکثر وسایل نقلیه مجهز به کامپیوترهای داخلی دارای حسگرهایی هستند که سیستمهای مختلف را در سرتاسر خودرو نظارت میکنند تا از عملکرد عادی سیستمها اطمینان حاصل کنند. به عنوان مثال، سیستم انتشار گازهای گلخانه ای، احتراق سوخت و سیستم اگزوز را کنترل میکند تا اطمینان حاصل شود که وسیله نقلیه آلایندگی مناسب را حفظ میکند. اگر سیستم از کار بیفتد و فراتر از پارامترهای از پیش تعیین شده کار کند یا خودرو در حالت بی حرکتی لرزش داشته باشد، رایانه کدی تولید میکند که چراغ چک موتور را روشن میکند. شایعترین علل لرزش ماشین در حالت درجا عبارتند از:
۱. انژکتورهای سوخت کثیف و مشکل در فیلتر بنزین
امروزه وسایل نقلیه ماشینهای پیچیدهای هستند که به گونهای طراحی شده اند که تا حد امکان مصرف سوخت را بهینه میکنند. یکی از راههایی که به این هدف میرسد از طریق انژکتورهای سوخت پرفشار است که مقدار بهینه سوخت را در زمان مناسب به سیلندر موتور میرسانند. انژکتورهای سوخت در معرض دماهای بالا و فشار سوخت قرار میگیرند و با گذشت زمان، نازلهای کوچک آنها که به عنوان پینتل شناخته میشوند ممکن است توسط کربن باقی مانده از فرآیند احتراق مسدود شود. انژکتورهای سوخت مسدود شده قادر به توزیع مقدار مناسب سوخت مورد نیاز برای احتراق نیستند یا الگوی اسپری قادر به ایجاد احتراق موفقیت آمیز نیست و در نتیجه عملکرد ضعیف و لرزش در حالت درجا ایجاد میکند.
اگر مشکلی در سیستم سوخت شما رخ دهد، احتمالاً یک موتور لرزان یا لرزان خواهید داشت. به این دلیل که اگر یکی از سیلندرهای موتور سوخت کافی دریافت نکند، کل تعادل موتور را از بین میبرد.
اما حتی اگر آن را به عنوان یک مشکل در سیستم سوخت خود شناسایی کرده باشید، چندین مقصر بالقوه مختلف وجود دارد. اولین جایی که باید بررسی کنید باید فیلتر بنزین شما باشد. اگر فیلتر بنزین شما گرفتگی داشته باشد، هیچ چیز آنطور که باید کار نمیکند و حتی میتواند به سایر قطعات آسیب برساند.
۲. شمعهای فرسوده، سیم کشی شمع و کویل احتراق
برای موفقیت فرآیند احتراق، باید جرقهای با مخلوط هوا و سوخت وجود داشته باشد. شمع ها، سیم کشی آنها و سیم پیچها ولتاژ احتراق را در هر سیلندر ایجاد میکنند. شمعهای فرسوده یا قدیمی در اثر رسوبات نفت یا کربن کثیف میشوند و قدرت ایجاد شده از اشتعال را به شدت کاهش میدهند.
با تعویض شمعهای خود در هر ۳۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ مایل، هر بار از جرقه کافی اطمینان حاصل میکنید. بعلاوه، میتوانید از آسیب به الکترودها جلوگیری کنید، که ممکن است منجر به آسیبهای قابل توجهی به سیستم جرقه زنی شود. علاوه بر مشکلات موتور، قطعات احتراق آسیب دیده میتواند باعث دور آرام شدن با لرزش میشود. مانند شمع ها، با گذشت زمان، سیم پیچ احتراق میتواند شروع به خراب شدن کند و باعث آتش سوزی ناقص، بررسی چراغ موتور و لرزش در حالت درجا شود.
۳. گرفتگی فیلترهای هوا
ماشین روشن نمیشود؟ ممکن است فیلتر بنزین مسدود شده باشد.
همانطور که در جاده رانندگی میکنید، فیلتر هوای موتور شما انواع آلایندههایی را که میتواند برای موتور شما مضر باشد به دام میاندازد. با گذشت زمان، این فیلترها پر از گرد و غبار، خاک و ذرات دیگر میشوند که مانع از جریان مناسب هوا برای افزودن به مخلوط سوخت برای احتراق میشود. کمبود هوا باعث میشود وسیله نقلیه “غنی” کار کند و ممکن است منجر به خاموشی خشن و همچنین افزایش مصرف سوخت شود.
۴. نشت خلاء
شیلنگهای زیر کاپوت ماشین شما به ایجاد خلاء برای هوا و سوخت همراه با کمک یک دریچه گاز که سرعت موتور و جریان هوا را تنظیم میکند و خلاء در منیفولد ورودی کمک میکند. با گذشت زمان، این شیلنگهای لاستیکی فرسوده میشوند و حتی ممکن است نشت پیدا کنند. هنگامی که هوای بیش از حد به مخلوط سوخت وارد میشود، موتور شروع به کار نادرست میکند، باعث دور آرام شدن خشن و افزایش دور در دقیقه میشود.
چه بدانید چه ندانید، وسیله نقلیه شما احتمالاً از شیلنگهای خلاء برای تامین انرژی سیستمهای هوا و سوخت استفاده میکند. اگر این شیلنگها پاره یا جدا شوند، سیستمها آنطور که باید کار نمیکنند و در نتیجه عملکرد موتور آسیب میبیند.
این غیر معمول نیست که وقتی مشکل خلاء به اندازه کافی بد میشود، در نتیجه موتور از کار میافتد. این اشتباه همان چیزی است که شما از طریق لرزش یا تکان دادن متوجه آن میشوید.
۵. شکستگی یا شل شدن پایههای موتور
پایههای موتور شما موتور را در جای خود نگه میدارند، بنابراین منطقی است که اگر موتور لرزان دارید، پایههای موتور ممکن است مشکل داشته باشند. بازرسی پایههای موتور وسیله نقلیه شما بسته به نوع رانندگی شما میتواند دشوار باشد.
یکی از راههای آسان برای بررسی پایههای موتور این است که محفظه موتور را باز کنید و زمانی که به موتور نگاه میکنید، از کسی بخواهید دور موتور را بچرخاند. اگر موتور «پرش» داشته باشد، پایههای موتور معیوب دارید.
پایههای موتور، موتور شما را به خودرو متصل میکنند. پایههای ضعیف یا شکسته نمیتوانند موتور را در محفظه موتور محکم نگه دارند و در هنگام دور آرام لرزش ایجاد میکنند. اگر هنگامی که خودرو در حالت خنثی قرار دارد، لرزش کاهش یابد، این میتواند نشان دهد که پایههای موتور مسئول ارتعاشات هستند.
پایههای موتور به خودی خود نسبتاً ارزان هستند، اما جایگزینی آنها میتواند یک فرآیند کار گسترده باشد.
۶. سنسور اکسیژن
سنسور اکسیژن بخشی از سیستم انتشار گازهای گلخانهای برای اندازه گیری میزان اکسیژن موجود در اگزوز است. این اطلاعات به رایانه خودرو ترجمه میشود تا به محاسبه نسبت ایده آل هوا و سوخت برای کارآمدترین و تمیزترین فرآیند احتراق کمک کند. با گذشت زمان، قرار گرفتن مداوم در معرض گرما، رسوبات کربن یا سن میتواند باعث از کار افتادن سنسور شود. هنگامی که سنسور اکسیژن از کار میافتد، رایانه خودرو اطلاعات نادرستی دریافت میکند و ممکن است باعث شود موتور بیش از حد غلیظ یا خیلی لاغر کار کند و در نتیجه شرایط بی دریغ سختی ایجاد شود.
۷. کمربندهای فرسوده
ممکن است چندین تسمه روی موتور شما وجود داشته باشد، اما دو تسمه که هر موتور دارد تسمه سرپانتین و تسمه تایم است. اگر هر یک از این تسمهها فرسوده یا آسیب دیده باشد، یک نتیجه معمولی لرزش خودرو در جا است.
تسمههای سرپانتین تشخیص آسانتر و تعویض آسانتر هستند. به سادگی کاپوت را باز کنید و بزرگترین تسمه لاستیکی را در اطراف جلوی موتور خود شناسایی کنید. کمی آن را بکشید. اگر احساس شل شدن داشته باشد، این یک مشکل است.
از آنجا، ترک یا پارگی در امتداد کمربند را بررسی کنید. اگر علائم آسیبی در آن دیدید، تسمه را تعویض کنید.
برای تسمههای تایم، به تعمیر جامع تری نیاز دارید، اما اغلب چراغ چک موتور دارید که به شما اطلاع میدهد مشکل وجود دارد.
۸. زمان بندی میل بادامک معیوب
ارتعاشات و لرزش موتور معمولاً به این معنی است که موتور شما به دلایلی دچار اشتباه میشود. یکی از دلایل بالقوه آتش سوزی موتور، زمان بندی معیوب است. اگر به تازگی کار قابل توجهی را روی موتور خود انجام داده اید، این امر رایجتر است، اما اگر تسمه یا زنجیر فرسوده یا آسیب دیده باشد، مشکلی در زمان بندی وجود ندارد.
اگر نیاز به تعویض تسمه تایم خود دارید، به دلیل نیروی کار نسبتاً گران است.
۹. مصرف سوخت نامناسب
هنگامی که موتور بدون تنظیم و کالیبره شدن نتواند سوخت مناسب دریافت کند، موتور معمولاً در اعتراض به لرزش تولید میکند. به دلیل تنظیمات نادرست، موتور در حالت بیکار تکان میخورد، زیرا مخلوط سوخت و هوا را به درستی دریافت نمیکند. راه حل این است که سرعت دور آرام را روی کاربراتور خودرو تنظیم کنید و سیستم مکش سوخت را تمیز کنید.
نظر حرفهای بگیرید:
در حالی که انژکتورهای سوخت کثیف، شمع ها، سیم ها، فیلتر هوا، شیلنگها یا سنسورها ممکن است دلیل مشکل در بی حرکتی خودرو شما باشند، یک تکنسین ماهر باید خودرو را بررسی کند تا علت آن را مشخص کند. علاوه بر اجزای فوق، تکنسین بررسی خواهد کرد:
– سنسور موقعیت دریچه گاز
– سنسور جریان هوای Mas
– دریچه کنترل هوای دور آرام
– سنسور دمای مایع خنک کننده موتور
– واشر سر برای نشتی
– سیستم کنترل انتشارات تبخیری
– سوپاپ دریچه گاز
– خرابی پمپ سوخت
شکست مکانیکی اساسی
دو دلیل اصلی وجود دارد که موتور شما ممکن است در هنگام دور آرام لرزش داشته باشد، اما دلایل این مشکلات متفاوت است.
اولین مسئله، خرابی موتور است. این زمانی اتفاق میافتد که شمع موتور شما در زمان نامناسبی آتش میگیرد یا سوخت یا هوای کافی در محفظه احتراق وجود ندارد که با بقیه عملکرد موتور مطابقت داشته باشد. اگر این مشکل را به حال خود رها کنید، خطر آسیب رساندن به موتور خود را دارید و باید موتور خود را تعویض کنید.
موضوع دوم یک مسئله نصب است. موتور شما نیروی زیادی ایجاد میکند، به همین دلیل است که سازنده آن را روی قاب وسیله نقلیه شما نصب میکند، بنابراین حرکت نمیکند. اما اگر این پایهها کار خود را انجام ندهند، موتور شما جابجا میشود.
زمانی که در زمان بیکار بودن آن را احساس میکنید، مشکل به اندازهای شدید است که نباید خودرو را قبل از تعمیر به جایی برانید.
نکاتی برای دلایل لرزش ماشین در حالت درجا
روشهای برطرف کردن لرزش خودرو در حالت درجا
سخن پایانی:
اگر در حالت ایستا لرزش خودرو را تجربه میکنید، مهم است که مشکل را در اسرع وقت تشخیص داده و برطرف کنید. لرزش خودرو اصلاح نشده میتواند به سایر اجزای خودرو آسیب برساند و منجر به تعمیرات پرهزینه شود.
منبع: بیتوته