گیلاس یک میوه شیرین، خوشمزه و مفید است که فواید زیادی برای سلامت دارد و اگر به اندازه مصرف شود، به تنظیم قند خون و کاهش عوارض دیابت نیز کمک می‌کند. در این مقاله از بخش سبک زندگی در اکالا بلاگ می‌توانید با خواص گیلاس برای قند خون آشنا شوید.

۵ مورد از فواید گیلاس برای کنترل قند خون

گیلاس کالری کمی دارد و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است. شاخص گلیسمی این میوه در حد متوسط و دارای مقداری قند طبیعی گلوکز و فروکتوز است. میزان قند موجود در گیلاس با توجه به نوع و میزان رسیده بودن آن بین ۸ تا ۲۰ درصد است. این میوه فیبر و آنتی اکسیدان‌های فراوانی دارد و از همین رو مصرف آن به کاهش علائم دیابت و کنترل قند خون کمک می‌کند.

در پاسخ به این سوال که دیابتی‌ها می‌توانند گیلاس بخورند یا نه، باید بگوییم که مصرف به اندازه این میوه نه تنها ضرری برای افراد دیابتی ندارد، بلکه بسیار مفید است. به خاطر داشته باشید که افراد دیابتی باید از گیلاس تازه و ارگانیک استفاده کنند. از آن جایی که گیلاس خشک قند زیادی دارد، مصرف آن برای افراد دیابتی چندان توصیه نمی‌شود و استفاده از گیلاس تازه گزینه بهتری است. در ادامه این بخش به ۵ مورد از بهترین فواید گیلاس برای کنترل قند خون اشاره شده است.

خواص گیلاس برای کنترل قند خون

۱- افزایش تولید انسولین در بدن

گیلاس آنتی اکسیدان‌های فراوانی دارد و از همین رو از سلول‌های بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. مصرف این میوه به دلیل نوعی آنتی اکسیدان خاص، موجب افزایش تولید انسولین در بدن می‌شود و به تنظیم قند خون نیز کمک می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف آنتی اکسیدان آنتوسیانین موجود در گیلاس می‌تواند تا ۵۰ درصد تولید انسولین را افزایش دهد.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   درمان خونریزی لثه با روش های دارویی و سنتی در خانه

نتایج یک مقاله در مورد خواص گیلاس برای قند خون نشان می‌دهد که آنتوسیانین‌های موجود در گیلاس موجب افزایش حساسیت انسولین در بدن می‌شوند و پتاسیم موجود در آن نیز برای تولید انسولین در بدن مفید است. طبق نتایج این بررسی مصرف گیلاس می‌تواند تا ۵۰ درصد تولید انسولین را افزایش دهد و از این راه به تنظیم قند خون کمک کند.

بیشتر بخوانید: ۸ ویتامین برای پیشگیری از دیابت و کنترل قند خون!

۲- جلوگیری از افزایش قند خون

گیلاس حاوی مقدار زیادی فیبر است. مصرف ۱۰ عدد گیلاس به تامین ۱۰ درصد از نیاز روزانه بدن به فیبر کمک می‌کند. فیبر موجود در این میوه موجب کند شدن فرآیند هضم قند می‌شود و از افزایش شدید قند خون جلوگیری می‌کند.

۳- کاهش التهاب در بدن

التهاب عامل بسیاری از بیماری‌های مزمن از جمله دیابت است و گیلاس خاصیت ضد التهابی دارد. این میوه سرشار از فسفر، کلسیم، منیزیم، آهن و آنتی اکسیدان‌های متنوع است. ویتامین C موجود در گیلاس به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کند و از آسیب استرس‌های اکسیداتیو جلوگیری می‌کند. این میوه ویتامین A و پتاسیم زیادی دارد و برای بهبود عملکرد اندام‌های حیاتی بدن نیز ضروری است. مصرف گیلاس خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد و در افراد مبتلا به دیابت نیز موجب کاهش بروز عوارض می‌شود.

بیشتر بخوانید: کدام غذاها قند خون را افزایش می‌دهند؟

۴- تنظیم قند خون

گیلاس یک میوه مفید برای تنظیم قند خون است که می‌تواند علائم این بیماری را کنترل کند. تحقیقات انجام شده در مورد خواص گیلاس برای قند خون نشان می‌دهد که استفاده از گیلاس به مقدار محدود، از افت یا افزایش قند خون در افراد دیابتی جلوگیری می‌کند و خطر ابتلا به دیابت را نیز تا حد زیادی کاهش می‌دهد. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۲ روی موش‌های مبتلا به دیابت انجام شد، مشخص شد که مصرف عصاره گیلاس می‌تواند به کنترل سطح قند خون کمک کند و عوارضی این بیماری را کاهش دهد.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   درمان انحراف بینی با چه روش هایی انجام می شود؟

خواص گیلاس برای کنترل قند خون

۵- جلوگیری از چاقی و اضافه وزن

گیلاس سرشار از فیبر است و از همین رو مصرف آن به افزایش احساس سیری و جلوگیری از گرسنگی کمک می‌کند. مطالعات انجام شده روی موش‌ها نشان می‌دهد که مصرف گیلاس از بروز اختلالات متابولیک جلوگیری می‌کند و مانع ایجاد چاقی و التهاب در بدن می‌شود. چاقی یکی از عوامل موثر بر افزایش خطر ابتلا به دیابت است که با رژیم غذایی صحیح و فعالیت بدنی کنترل می‌شود. از طرف دیگر این میوه مقدار آب زیادی دارد و مصرف آن به افزایش انرژی و افزایش سوخت و ساز بدن کمک می‌کند.

در این مقاله به مهم‌ترین خواص گیلاس برای قند خون اشاره شد. گیلاس یک میوه مفید برای تنظیم قند خون است که مصرف آن خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد و به کنترل قند در افراد مبتلا به دیابت نیز کمک می‌کند. بهتر است بدانید که قند گیلاس برای دیابتی‌ها مضر نیست و اگر به مقدار کم مصرف شود، به افزایش ترشح انسولین در بدن نیز کمک می‌کند. از طرف دیگر زیاده‌روی در مصرف گیلاس برای افراد مبتلا به دیابت نیز می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد و عوارض این بیماری را تشدید کند.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *