به گزارش بپزنپز، مصطفی طاهری با تبریک سال نو به ملت شریف در  تحلیل و بررسی شعار سال؛ با عنوان «جهش تولید، مشارکت مردمی»، گفت: در نظام جمهوری اسلامی هر ساله دولت لایحه بودجه سالانه را بر اساس اسناد بالادستی مثل سند چشم انداز ۲۰ ساله و قانون پنج ساله تنظیم و تقدیم مجلس می‌کند. مجلس و شورای نگهبان قانون بودجه را قبل از اتمام سال تصویب می‌کنند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی نامگذاری هر سال را با شعاری یادآوری برای خلق فرصت‌های جدید دانست و گفت: سوالاتی مطرح می‌شود که ضرورت نامگذاری برای سال پیش رو از طرف استراتژیست نظام چیست؟ فایده‌ی نامگذاری بعد از بودجه نویسی برای سال جدید چیست؟ این شعارها خارج از اسناد بالادستی نبوده و تغییر جهتی در آن برنامه‌ها نیست، بلکه تذکری است تا مانع غفلت قانون گذاران و مجریان گردد و همچنین یادآوری برای خلق فرصت‌های جدید و هدایت آنها در سمت و سوی مشخص است. تجمیع افکار و پتانسیل‌های کشور برای حل شاخص‌ترین مشکل کشور است، آینده نگری است تا آسیب‌ها ریشه دار نشوند. تعیین اولویت است برای منابع محدود کشور.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه رهبری حکیم ۱۸ سال است که بر حوزه اقتصاد تاکید دارند، گفت: چرا حوزه‌های امنیت و دفاع کشور به این اندازه برجسته نیست؟ جریان‌هایی این سوال را داشته‌اند که چرا مقوله فرهنگ تا این اندازه برجسته نیست؟ امروز انقلاب اسلامی در یک جنگ اقتصادی همه جانبه قرار دارد و دشمنان قصد دارند با حربه اقتصادی و تحریم ستون فقرات نظام اسلامی را بشکنند. انتخاب راهبرد «جهش تولید، مشارکت مردمی» برای سال ۱۴۰۳ از میان سایر اولویت‌های موجود کشور از سوی رهبر معظم انقلاب در شرایط فعلی بسیار هوشمندانه است.

طاهری  درادامه با اشاره به چرایی جهش تولید، گفت: اساساً اقتصاد ایران ظرفیت تحریم پذیری بسیار بالایی دارد و به راحتی قابل تحریم شدن است. دلیل این اتفاق را می‌توان در خام فروش بودن و عدم تنوع تولید کشور جستجو کرد. برای حل مشکل راحت تحریم شدن قاعدتاً باید کاری کرد تا هزینه‌های اعمال تحریم علیه کشور افزایش یابد و این اتفاق نخواهد افتاد مگر با جهش و تنوع دادن به تولید کشور. در واقع، جهش تولید تنها راه فلج کردن تحریم‌‍‌های اقتصادی است.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   جهش ۶۰ درصدی قیمت دلار در دوران ریاست فرزین با بی سابقه‌ترین اختیارات

عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: جهش تولید می تواند فرصت های از دست رفته اقتصاد ایران در دهه ۱۳۹۰ به واسطه ثبت نرخ رشدهای اقتصادی منفی، میانگین منفی، نوسانی را تا حدودی جبران کند و حتی بزرگترین دغدغه خانواده ها و جوانان فارغ التحصیل یعنی اشتغال را پاسخ خواهد داد. بسیاری از آسیب های اجتماعی از جمله افزایش سن ازدواج، طلاق، اعتیاد، کاهش فرزندآوری، به خاطر بیکاری و مشکلات اقتصادی هستند.

طاهری با بیان اینکه جهش تولید امکان جبران خسارت های اقتصادی ناشی از اختلال در بازار ارز و کاهش ارزش پول ملی در کشور را فراهم خواهد کرد؛ اظهار داشت: جهش تولید به ارتباط بین صنعت و دانشگاه، پژوهش های کاربردی و فعالیت های دانش بنیان رونق می دهد و شانس تحقق درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده در بودجه عمومی دولت در سال ۱۴۰۳ ( هزار میلیارد تومان) در شرایط تحریم  را افزایش می دهد و می‌تواند مشکل سرمایه‌گذاری را مرتفع کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تلاش برای جهش تولید، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های واقعی کشور برای اقتصاد بدون نفت و مشخصاً عدم وابستگی بخش های صنعت، کشاورزی و خدمات به نفت دانست و تاکید کرد: جهش تولید امکان تقویت صادرات غیر نفتی و ترمیم اختلال صادرات از مسیر کشورهای همسایه با هدف کمک به پوشش نیازهای ارزی کشور در شرایط تحریم را فراهم خواهد کرد.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   ۳ استان کشور رکورددار زمین خواری در ماه گذشته شدند-مجله بپز نپز

وی درادامه یادآور شد: جهش تولید انعطاف پذیری سیاست های اقتصادی دولت برای کنترل تبعات ناشی از مشکلات ساختاری اقتصادی ایران نظیر رشد بالای حجم نقدینگی و کاهش ارزش پول ملی در شرایط تحریم های کنونی را تقویت خواهد کرد.

طاهری درادامه تاکید کرد: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به بخش تعاون بسیار تاکید شده است که مصداق بارز مشارکت مردمی در قوانین بالا دستی است. اصول و تصمیمات گرفته شده در قانون اساسی و سایر قوانین بخش تعاون تصویری کلی از هدف و مسیر بخش تعاون که بر آن عزم شده است را نشان می دهد. این تصویر کلی گواه آن است که بخش تعاون اقتصاد ایران در راستای سنت حکمرانی انقلاب اسلامی بنا نهاده شده و باید با به صحنه آوردن نیروهای اجتماعی، می توانست نقش استراتژیکی در تحقق منافع اقتصاد ملی و خیر عمومی را بر عهده گیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی اقتصاد مقاومتی را طرحی از اقتصاد سیاسی ایران در مواجهه با ضرورت های زمانه یاد کرد و اظهار داشت: انتظار می‌رود بخش تعاون با ویژگی که برای آن توصیف شد و به کمک مزیت هایش که در صحنه پیش آمده، به آن امکان‌هایی که برای اداره بهتر کشور می‌دهد، بتواند نقش پیش روی داشته باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد فاصله‌هایی از هر سه جهت مد نظر یعنی پیگیری متناسب با روح تعاونی، هماهنگی با اصول (در اینجا سنت حکمرانی مردمی جمهوری اسلامی در اقتصاد) و تناسب با وضع موجود صحنه اقتصاد ایران قدری فاصله دارد که در نهایت این وضع، نیروی تعاونی را بی رمق کرده است.

طاهری جهش تولید را در دوعامل اصلی یادآور شد: نخست عدم باور به ظرفیت‌ها، مزیت‌ها و ضرورت بخش تعاون برای جمهوری اسلامی ایران در نگاه تصمیم گیران بالا دستی که از ناحیه گفتار اقتصادی و دیدگاه سیاسی موضعی نه چندان موافق تعاونی‌ها دارند و دیگری عدم راهنمایی و قانون نویسی دقیق و جزئی برای خلق امکان بازی بهتر تعاونی‌ها و نشاندن آنها در جایگاه مؤثر در پهنه اقتصاد ملی از سوی قانونگذاران است.

افزایش آگاهی و اطلاعات:   نظامیان اسرائیلی حاضر در جنگ غزه سلاح‌های خود را به باندهای تبهکار می‌فروشند

 وی درادامه با اشاره جزئیات نقش تعاونی‌ها را قابل پیگیری دانست و بیان کرد: موقعیت استراتژیک بیشتری برای تعاونی‌ها در میدان عمل خلق کند، توانمندی بیشتری در آنها پدید آورد، فضای بیشتری به ابعاد اجتماعی تعاونی‌ها دهد و موظفین بخش تعاون را به نحو دقیقی ملزم به توانمندسازی آنها نماید به نحوی که منجر به ثمر اقتصادی بیشتری در تعاونی ها شود.

طاهری با بیان اینکه تجربیات مردمی سازی اقتصاد در چند سال بعد انقلاب با فراز و نشیب هایی مواجهه بوده است، گفت: در دولت‌‌های مختلف بروز و ظهور این امر به شکل‌های مختلفی همچون خصوصی سازی‌ها و واگذاری بنگاه‌های دولتی به بخش خصوصی یا خصولتی‌ها، واگذاری سهام عدالت به مردم، تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، تبصره ۱۸ و ۱۶ بودجه‌های سنواتی خود را نشان داد.

نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه امروزه مشارکت مردمی در اقتصاد ایران قابل قبول نبوده و با موانع جدی مواجه است، تصریح کرد: با توجه به شعار سال توجه ویژه لازم است تا مشارکت مردم در اقتصاد از شعار خارج شده و در عمل شاهد حضور مردم در تولید باشیم.

انتهای پیام/

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *