به گزارش بپزنپز اقنصادی؛ ۱۸ مردادماه امسال هیات وزیران آیین نامه واردات خودرو توسط جانبازان را ابلاغ کرد. آیین نامهای شامل ۲۱ ماده بود و شرایط واردات خودرو توسط جانبازان را مشخص کرده بود. اما اجرای این آیین نامه چندین ماه طول کشید تا در نهایت چند هفته قبل، سامانه مربوط به انتخاب خودروی وارداتی توسط جانبازان رونمایی شد. سامانهای که هر روز یک خودروی جدید به آن اضافه میشد و حواشی به همراه داشت. به گونهای که با وجود ممنوعیت واردات خودروهای فرانسوی به کشور، در این سامانه از خودروی فرانسوی Renault – Koleos به عنوان شاسی بلند فرانسوی رونمایی شد.
اما از همه مهمتر حضور خودروهای لوکس آلمانی در سبد واردات خودرو توسط جانبازان بود که انتقادات بسیاری به همراه داشت. به گونهای که در سامانه وزارت صمت مشخص شده بود خودروهای «BMW – ۱۱۶ i» و «Benz – C ۱۸۰» و «Benz – CLA ۱۸۰» با سقف ارزی یعنی ۳۵ هزار یورو و سود بازرگانی صفر درصد به کشور وارد خواهد شد.
در نهایت با زمان بندی اعلام شده، جانبازان مشمول این قانون به سامانه وارد شدند و خودروی مورد نظر خود را انتخاب کردند. خودروهایی که هنوز نیامده، در فضای مجازی برای فروش حواله آن ها، آگهیهای مختلف به چشم میخورد.
اما در این میان و در شرایطی که به نظر میرسد به زودی خودروهای وارداتی برای جانبازان به کشور وارد خواهد شد، اما خبرها حکایت از عدم ورود این خودروها دارد. این مساله در درخواست معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید مبنی بر تسریع در اجرای آییننامه اجرایی بند (و) تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور در خصوص واردات خودروی جانبازان نیز مشخص شده است.
موضوعی که چندی قبل یعنی هفتم اسفند ماه از سوی غلامحسین مقیمی اسفندآبادی- مدیرکل حوزه وزارتی (وزارت صمت) پیگیری شد و وی در نامهای خطاب به معاون صنایع حملونقل این وزارتخانه، ضمن اشاره به نامه درخواستی رئیس دفتر معاون اول رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، خواستار این شد که در جهت «تسریع در اجرای آییننامه اجرایی بند (و) تبصره واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور پیرامون واردات خودرو جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر» که در قالب نامه به شماره ۱۲۷۲۷۸ تاریخ ۱۹ مهر ۱۴۰۲ ارسال شده است، اقدام لازم صورت گیرد.
پس از این نامه، در تاریخ ١٢ اسفند ماه، منوچهر منطقی-معاون صنایع حملونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت- در پاسخ به نامهی مذکورِ مدیرکل حوزه وزارتی، اقدامات انجام شده در رابطه با واردات خودرو جانبازان که پیرو پیشنهادات مشترک وزارت صمت و بنیاد شهید و امور ایثارگران مبنی بر اصلاح ماده (١٧) و حذف ماده (٣٠) آییننامه اجرایی بند (و) تبصره (٧) قانون بودجه سال ١۴٠٢ کل کشور با همکاری و هماهنگی سازمان توسعه تجارت صورت گرفته است را تشریح کرد.
در نامه منوچهر منطقی خطاب به غلامحسین مقیمی اسفندآبادی (مدیر کل حوزه وزارتی) آمده است:
”بازگشت به نامه شماره ۲۱۹۶۸۵۶ تاریخ ۷ اسفند ۱۴۰۲ در خصوص «درخواست معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران مبنی بر تسریع در اجرای آیین نامه اجرایی بند (و) تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور پیرامون واردات خودروی جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر» به آگاهی میرساند: پیرو ارائه پیشنهادات مشترک این وزارت و بنیاد شهید و امور ایثارگران مبنی بر اصلاح ماده (۱۷) و حذف ماده (۲۰) آیین نامه اجرایی بند (و) تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور موضوع تصویب نامه شماره ۲۱۲۰۶۱/ت۶۲۲۰۲۲هـ تاریخ ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ هیأت وزیران و مطابق مباحث مطروحه و تصمیمات متخذه در آخرین نشست از سلسله نشستهای مشترک با حضور اعضای شبکه ملی ایثارگران و هماهنگی صورت پذیرفته در تاریخ ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ با سازمان توسعه تجارت ایران، بنیاد شهید و امور ایثارگران نسبت به بهروزرسانی فهرست اسامی مشمولان واردات خودرو در سه سطح جانبازی (سطح اول ۵۰ تا ۶۹ درصد معادل ۲۵ هزار یورو، سطح دوم ۷۰ درصد عادی ٣٠ هزار یورو و سطح سوم ۷۰ درصد ویژه ٣۵ هزار یورو) اقدام و در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ اصل لوح فشرده نهایی برای بارگذاری در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به سازمان توسعه تجارت ایران ارسال شد.
متعاقباً یک هفته پس از دریافت لوح محتوای فهرست اسامی مشمولان، امکان ویرایش برای ثبتنام و انتخاب خودروی مجدد و نهایی برای جانبازان عزیز فراهم شد.
گزارش خلاصه اقدامات انجام شده را به شرح ذیل به آگاهی میرساند:
۱- با توجه به نتایج سلسله نشستها و جلسات متعدد با حضور اینجانب، معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، معاون وزیر و مدیرعامل سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، بنیاد شهید و امور ایثارگران و اعضای شبکه ملی ایثارگران، با عزم جدی مقام عالی وزارت و درخواست رسمی بنیاد شهید و امور ایثارگران، موضوع اصلاح تصویبنامه شماره ۸۵۹۸۳/ت ۶۱۲۵۴هـ تاریخ ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ هیأت وزیران در دستور کار کمیته فرعی و کارگروه تخصصی دفتر هیأت دولت قرار گرفت و پس از بررسیهای لازم به تصویب رسید.
۲- نظر به این که فهرست اولیه مربوط به جانبازان عزیز ۵۰ درصد و بالاتر از طرف بنیاد شهید و امور ایثارگران تهیه و به سازمان توسعه تجارت ایران ارسال شده بود، لذا بر اساس تصمیمات متخذه در جلسات مشترک، مجری سامانه یکپارچه تخصیص خودرو (شرکت ایران فاوا گسترش) نسبت به ایجاد درگاه اختصاصی به نشانی Janbazan.salcauto.ir برای ثبتنام و انتخاب خودروهای وارداتی اقدام کرد.
٣- بنیاد شهید و امور ایثارگران با هماهنگی وزارت متبوع و سازمان توسعه تجارت ایران نسبت به ارسال پیامک و اطلاعرسانی برای انجام ثبتنام و انتخاب خودروهای وارداتی در مرحله اول برای تمامی جانبازان عزیز مشمول اقدام کرد.
۴- انجام فرآیند ثبتنام در سایت مذکور در سه سطح جانبازی به صورت تفکیکی از تاریخ ۵ بهمن ۱۴۰۲ لغایت ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ اجرایی شد.
۵- پس از ابلاغ رسمی تصویبنامه اصلاح ماده (۱۷) و حذف ماده (۲۰) آییننامه اجرایی از سوی معاون اول رئیس جمهور، بنیاد شهید و امور ایثارگران فهرست اسامی بازنگری شده و نهایی را برای ثبت نام مرحله اول به سازمان توسعه تجارت ایران ارسال کرد.
۶- سازمان توسعه تجارت ایران با همکاری مجری سامانه یکپارچه تخصیص خودرو (شرکت ایران فاوا گسترش)، بارگذاری فهرست جدید را در سامانه انجام داد و بازگشایی سامانه یکپارچه اجرایی شد.
٧- با توجه به تغییرات ایجاد شده در سطوح جانبازی جانبازان و جانبازان جا مانده در مرحله اول ثبتنام، مقرر شد ویرایش اطلاعات و بازگشایی سایت در هفته اول اسفند برای هر سطح جانبازی در دو روز (جمعا شش روز) صورت پذیرد.
۸- با هدف تحقق بند (۷) گزارش و انجام ویرایش خودروهای وارداتی انتخابی در مرحله اول ثبتنام سامانه یکپارچه تخصیص خودرو از تاریخ پنجم لغایت ۱۱ اسفند بازگشایی شد.
٩- پیشبینی شد، چنانچه در زمانهای تعیین شده، به هر دلیلی بعضی از جانبازان موفق به ثبتنام و ویرایش انتخاب خودروی وارداتی نشدند، با اعلام رسمی بنیاد شهید و امور ایثارگران، فرصت ثبتنام دیگری برای آنها فراهم شود.
١٠- مقرر شد، معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با همراهی اینجانب جلسهای را در خصوص موضوع تخصیص و نرخ ارز مورد نیاز برای ثبت سفارش خودروهای وارداتی با حضور رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هماهنگ کند.
١١- مرحله ثبت سفارش و تخصیص ارز برای جانبازان، پس از اعلام نتایج جلسه با رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد شد.
بر اساس این گزارش؛ همان طور که در انتهای نامه منطقی مشخص است؛ مساله تخصیص و نرخ ارز برای واردات خودروهای جانبازان، مانع اصلی در مسیر ورود این خودروهاست و پیش بینی می شود لوکسهای وارداتی شب عید به دست جانبازان نرسد؛ هرچند ناگفته نماند که در شرایطی که منابع ارزی کشور با محدودیت مواجه است و فشارهای تحریمی تداوم دارد، اجازه مسئولان برای واردات خودروهای لوکس آلمانی یعنی بنز و بی ام و با ارزبری بالا، جای سوال دارد که چرا باید این خودروها وارد شود؟ آیا خودروی وارداتی با بهای ارزی کمتر وجود نداشت؟